Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.03.2024 28 marca 2024

Miejski transport przyjazny mieszkańcom i środowisku. Jak to robią w Krakowie?

Dobrze przemyślany, funkcjonalny i wygodny dla mieszkańców transport publiczny to najskuteczniejszy sposób na poprawę jakości powietrza w mieście. Działania muszą być kompleksowe, a im szersza oferta, tym mieszkańcy chętniej z niej korzystają.

   Powrót       28 marca 2022       Planowanie przestrzenne       Artykuł promocyjny   
Autobusy elektryczne na pętli Nowy Bieżanów Południe

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) w Krakowie od lat inwestuje w nowoczesny i ekologiczny tabor: autobusy elektryczne, hybrydowe, z panelami solarnymi na dachach. Ta troska o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez MPK wymiany taboru autobusowego i tramwajowego. Kraków jest miastem, w którym pasażerowie mają dziś do dyspozycji wyłącznie niskoemisyjne autobusy.

Jakie korzyści daje ładowanie autobusów elektrycznych przez pantograf?

W 2014 r. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce, uruchomił regularną linię obsługiwaną wyłącznie autobusami elektrycznymi. Niecały miesiąc później powstała specjalna stacja ładowania baterii autobusów elektrycznych. Ładowanie odbywa się tam przy użyciu pantografu, zamontowanego na dachach autobusów. Po jego podniesieniu baterie ładowane są energią pobieraną z sieci trakcyjnej.

-Ten sposób uzupełnienia baterii sprawia, że autobusy elektryczne mogą być doładowywane między jednym kursem a drugim i nie muszą zjeżdżać do zajezdni. Ładowanie baterii autobusów elektrycznych z sieci trakcyjnej jest bardzo efektywne – do podładowania wystarcza zaledwie kilkanaście minut. Było to pierwsze tego rodzaju rozwiązanie w ładowaniu autobusów elektrycznych zastosowane w Polsce - wyjaśnia Łukasz Franek, Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Ponieważ liczba autobusów elektrycznych w Krakowie systematycznie rośnie, krakowski przewoźnik uruchomia kolejne stacje do ładowania przez pantograf.

Napęd wodorowy i system PV

Ponadto na dachach siedmiu krakowskich autobusów przegubowych o napędzie spalinowym został zamontowany system paneli fotowoltaicznych, który przetwarza promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną. Służy on do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia. System ten pozwala pokryć znaczne zapotrzebowanie autobusu na energię elektryczną, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Działa on w pełni automatycznie uruchamiając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów.

- Zakupy i testy autobusów elektrycznych w Krakowie nie oznaczają, że nie poszukujemy innych przyjaznych dla środowiska sposobów zasilania autobusów. Takim rozwiązaniem jest m.in. wykorzystanie w komunikacji miejskiej wodoru. Krakowskie spółki MPK SA i KHK SA już w 2020 roku podpisały list intencyjny z Polskim Koncernem Naftowym Orlen SA, zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów używanych w komunikacji miejskiej, w tym także stworzenie miejsc tankowania takich autobusów – wyjaśnia Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Drugi filar: tramwaje z rekuperacją                       

MPK SA w Krakowie inwestuje w zakup nowoczesnych tramwajów. Tylko w latach 2019-2021 do stolicy Małopolski zostało dostarczonych 50 nowych wagonów. Podpisane w 2020 roku umowy zagwarantowały dostawy kolejnych 60 tramwajów. Zostały zaplanowane na lata 2022-2023.

Wszystkie nowe pojazdy są przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwia odzyskiwanie traconej podczas hamowania energii kinetycznej i zamianę jej na energię elektryczną. Z kolei specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewnia zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, także wpływa na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy, co podnosi komfort podróżowania. Część taboru jest wyposażona w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). Takie rozwiązanie zostało zastosowane w Polsce po raz pierwszy. Umożliwia ono jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. W Krakowie kursują już dwa takie wagony. Testy tego rozwiązania zaczęły się w grudniu 2020 roku i były prowadzone w ścisłym centrum miasta.

Połączenia z miejscowościami satelickimi

Kraków sukcesywnie zwiększa liczbę linii aglomeracyjnych należących do grupy tzw. „agloekspresów”, czyli linii kursujących z wysoką częstotliwością i zapewniających szybki dojazd do centrum z okolicznych miejscowości. Rozwiązanie to ma na celu zachęcenie jak największej liczby mieszkańców sąsiadujących z Krakowem gmin do wyboru komunikacji miejskiej. Na terenie miasta obsługiwane są tylko wybrane przystanki, po to aby usprawnić dojazd do centrum.

Czytaj: Kraków w dobrym klimacie – informacja, edukacja, katalog dobrych praktyk

Strefa Czystego Transportu i sieć rowerów miejskich

W ponad 350 miastach w Europie funkcjonują obecnie Strefy Czystego Transportu (SCT), co przekłada się na realną poprawę jakości powietrza. Po wprowadzeniu strefy niskiej emisji w Londynie zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu, który jest jedną z przyczyn powstawania dziury ozonowej i smogu, spadło o 40 proc. W Berlinie pomiary wykazały spadek zanieczyszczeń o 25 proc. dla dwutlenku azotu a dla szkodliwych pyłów - 60 proc. Strefa Czystego Transportu to dobrze znane na świecie, ale nowe w Polsce, narzędzie wspomagające działania na rzecz poprawy jakości powietrza i komfortu życia mieszkańców miast. Uruchomienie Wojewódzkiego Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski sprawiło, że do końca tego roku ma nastąpić przyjęcie uchwały o wprowadzeniu tego typu strefy w Krakowie. Według zapisów tego programu w pierwszym etapie strefa miałaby objąć obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą. Obecnie trwają konsultacje społeczne, których celem jest wypracowanie, wspólnie z grupami interesariuszy, zakresu funkcjonowania przyszłej SCT. Chętni mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą wypowiedzieć się na temat planowanych zmian wypełniając zdalnie formularz konsultacyjny lub uczestnicząc w spotkaniach informacyjno-warsztatowych.

Aby zachęcić mieszkańców do korzystania z przyjaznych dla środowiska środków transportu Kraków planuje rozbudować obecnie funkcjonującą pilotażową wypożyczalnię rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz stworzyć wypożyczalnię rowerów w systemie długoterminowym. Wypożyczalnia długoterminowa to rozwiązanie nie tylko bardziej dostosowane do uwarunkowań rynkowych, ale zapewniające też użytkownikom wiele korzyści, m.in. gwarancję szybkiej naprawy lub wymiany roweru w ramach opłaty abonamentowej.

Magistrat liczy na duże zainteresowanie nową ofertą, co przyczyni się do wzrostu udziału ruchu rowerowego w miejskim transporcie. Dzięki temu, że dostępna dla mieszkańców wypożyczalnia będzie dysponować także flotą rowerów elektrycznych, których ceny są stosunkowo wysokie, osoby chcące wypróbować ten środek transportu, będą to mogły zrobić na korzystnych warunkach. W dniu 16 marca zostało ogłoszone postępowanie przetargowe na zakup rowerów, dzięki którym możliwe będzie stworzenie takiej wypożyczalni.

UM KrakówArtykuł powstał we współpracy z Urzędem Miasta Krakowa

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Kraków przygotowuje się na zmiany klimatyczne. Lokalne partnerstwa i naśladowanie natury (26 marca 2024)Tabor na tory (13 marca 2024)Polski Alarm Smogowy: woj. śląskie i małopolskie walczą ze smogiem lepiej niż mazowieckie (06 marca 2024)Krakowski Alarm Smogowy: w metropolii jest prawie 12 tys. kopciuchów (01 marca 2024)Biogaz i trigeneracja. Wod-kan wie, jak wykorzystać swój potencjał energetyczny (27 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony