Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
04.08.2025 04 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Gdański statek pomoże badać i chronić środowisko morskie

Uniwersytet Gdański ma nowy statek naukowo-badawczy; według uczelni będzie to najnowocześniejsza tego typu jednostka pływająca po Bałtyku. Planowane na nim badania będą wspierać zrównoważone wykorzystanie i ochronę środowiska morskiego.

   Powrót       28 czerwca 2016       Woda   

W piątek w stoczni Nauta w Gdyni odbyła się uroczystość chrztu jednostki, która otrzymała imię "Oceanograf". Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego jest katamaranem o długości 49,5 m i szerokości 14 m. Może osiągać maksymalną prędkość 12 węzłów. Jednostka będzie wykorzystywana do prowadzenia interdyscyplinarnych badań środowiska Morza Bałtyckiego, badań biologicznych, chemicznych, fizycznych i geologicznych oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów kierunku oceanografia i innych. W pierwszy rejs statek wypłynie jesienią br. Jednostka zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę "Oceanograf-2".

Laboratoria i sala multimedialna

Oprócz specjalistycznych laboratoriów wewnątrz statku oraz multimedialnej sali seminaryjnej dla studentów, na pokładzie znajduje się również miejsce do obserwacji ssaków i ptaków morskich. Jednostka zmieści na pokładzie maksymalnie 20 osób. Będzie pływać przede wszystkim po Morzu Bałtyckim, chociaż nie wyklucza się rejsów w inne rejony. Właścicielem jednostki będzie Wydział Oceanografii i Geografii UG. Portem macierzystym - Gdynia.

Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, prof. Bernard Lammek powiedział podczas uroczystości, że posiadanie zaawansowanego technologicznie statku to z jednej strony istotne wzbogacenie potencjału badawczego, ale też możliwość lepszego poznania fauny i flory Bałtyku. - To szansa na lepsze wykorzystanie możliwości, jakie daje regionowi położenie nad Bałtykiem, to także szansa na to, aby coraz lepiej poznawać i doskonalić sposoby ochrony wód morskich - argumentował rektor.

Najnowocześniejsza jednostka na Bałtyku

Rektor UG powiedział dziennikarzom, że statek jest naszpikowany najnowocześniejszą aparaturą i będzie najnowocześniejszą jednostką na Bałtyku.

Uczelnia musi utrzymać jednostkę. Z tego względu UG planuje wynajmować "Oceanografa" firmom, organizować szkolenia morskie dla młodzieży i współpracować z uczelniami niemieckimi.

Budowa i wyposażenie jednostki kosztowało około 40 mln zł; pieniądze przyznało Instytutowi Oceanografii UG w 2001 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Przetarg na realizację projektu w formule "zaprojektuj i zbuduj" wygrało konsorcjum: Stocznia Remontowa "Nauta" S.A. i stocznia Crist S.A.

Współpraca nauki i przemysłu

- Budując statki o przeznaczeniu naukowo-badawczym, mamy okazję współpracować ze środowiskiem akademickim, co daje nam dostęp do nowych rozwiązań technologicznych. (...) W ten sposób ulepszamy nasze produkty i doskonalimy swoje kompetencje - przekonuje prezes zarządu stoczni Nauta, Sławomir Latos.

Uczestniczący w uroczystości wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Paweł Brzezicki w swoim wystąpieniu pogratulował uczelni wyboru stoczni Nauty jako wykonawcy statku. - Tradycja i poziom technologiczny, na którym stocznia się znajduje, gwarantuje wieloletnią, bezproblemową eksploatację tej jednostki - podkreślił.

Początkowo planowano oddanie statku do użytku na wiosnę 2014 roku. - To jest zupełnie unikatowa jednostka; w trakcie budowy pojawiały się nowe pomysły, które zmieniały pierwotną koncepcję, co wpłynęło na przedłużenie budowy, ale dzięki temu jednostka jest może nie doskonała, ale zbliżona do tego stanu - tłumaczył rektor.

Instytut Oceanografii Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi interdyscyplinarne badania naukowe w strefie przybrzeżnej mórz szelfowych. Badania te skoncentrowane są głównie w rejonie południowego Bałtyku i Zatoki Gdańskiej, a także w rejonach polarnych. Dzięki prowadzonym badaniom instytut gromadzi i rozwija wiedzę niezbędną do wspierania zrównoważonego wykorzystania i ochrony środowiska morskiego. Obecnie na Wydziale Geografii i Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego kształci się 1454 studentów i doktorantów. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Topnienie lodowców z konsekwencjami dla Europejczyków. NDC są niewystarczające (05 grudnia 2024)Gorąca jesień na Bałtyku. Spółki wychodzą z budową na morze, a rząd kreśli nowe obszary (26 listopada 2024)Co zawiera Polska strategia rozwoju przemysłu morskich farm wiatrowych? (07 listopada 2024)Polenergia emituje pierwsze zielone obligacje - popyt przekroczył miliard złotych (07 października 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony