Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.07.2021 29 lipca 2021

VW poinformował o oprogramowaniu wpływającym na testy emisji spalin modeli 2016

   Powrót       15 października 2015       Transport   

Volkswagen poinformował władze USA o wykryciu w samochodach z silnikami Diesla z modeli rocznikowych 2016 oprogramowania, które mogłoby wpływać na dalsze manipulacje wynikami kontroli emisji spalin - podała w środę agencja Associated Press.

Niemiecki koncern motoryzacyjny potwierdził AP, że "dodatkowe urządzenie kontroli emisji" działa na innych zasadach niż odkryte wcześniej zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów; instalowane one było w modelach z lat 2009-2015.

Sprawa modeli rocznikowych 2016 została zgłoszona w zeszłym tygodniu amerykańskiej federalnej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) i urzędom w Kalifornii. Nowe oprogramowanie zwiększa temperaturę pracy katalizatora, przez co urządzenie sprawniej eliminuje szkodliwe substancje w spalinach - szczególnie dotyczy to tlenku azotu.

- To (urządzenie) posiada możliwość rozgrzewania (katalizatora), a całe rozwiązanie czeka na akceptację agencji. Amerykańskie władze badają obecnie tę kwestię, a Volkswagen udziela im dodatkowych wyjaśnień - poinformowała AP rzeczniczka koncernu w USA Jeannine Ginivan.

Kolejna próba fałszerstwa?

AP podkreśla, że amerykańskie władze badają, czy nowe oprogramowanie było kolejną i świadomą próbą oszukania testów emisji spalin.

Mamy długą listę pytań do VW w tej sprawie. Do tej pory otrzymaliśmy odpowiedzi na niektóre, jednak nie na wszystkie - powiedziała przedstawicielka administracji EPA ds. jakości powietrza Janet McCabe. Nie potrafiła odpowiedzieć, czy umieszczenie tego urządzenia w modelach rocznikowych 2016 było złamaniem amerykańskiego prawa.

AP dodaje, że do czasu wyjaśnienia sprawy stosowania "dodatkowego urządzenia kontroli emisji" tysiące samochodów Beetle, Golf, Jetta i Passat będą musiały pozostać w amerykańskich portach, gdzie będą poddane kwarantannie. Po zakończeniu dochodzenia amerykańskie władze będą musiały wyrazić zgodę na ich wprowadzenie do sprzedaży. AP przypomina, że na te samochody czekali sprzedawcy koncernu, którzy musieli wycofać z tamtejszego rynku auta z silnikami Diesla z wcześniejszych roczników, w których wykryto oprogramowanie fałszujące testy pomiaru emisji spalin.

Feralny rocznik

W ubiegłym miesiącu EPA poinformowała, że w swych samochodach z silnikami Diesla Volkswagen instalował zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów. Ujawnienie tego faktu wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej, a Volkswagenowi grożą teraz w USA wielomiliardowe kary.

Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom. Volkswagen przyznał się, że wykorzystał takie rozwiązanie łącznie w około 11 mln samochodów na świecie, z których około 8 mln sprzedano w państwach Unii Europejskiej, w tym 2,8 mln w Niemczech.

Pojęcie modelu rocznikowego nie zawsze odnosi się do daty wyprodukowania samochodu. Często auta, które w ostatnich miesiącach roku opuszczają fabrykę są określane jako model rocznikowy z roku następnego. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Podatek graniczny od emisji w Fit for 55 – zapowiedź KE, która już wywołała chińską dezaprobatę (27 lipca 2021)Koleje Śląskie przystąpiły do programu Zielona Kolej (22 lipca 2021)Lasy w pakiecie Fit for 55. Jak KE widzi przyszłość gospodarki leśnej? (20 lipca 2021)Mini ETS dla transportu drogowego i budynków to de facto maxi zmiana (19 lipca 2021)Fit for 55 - jakie zmiany w sektorze transportu? (15 lipca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony