
System transportu publicznego Rzeszowa bazuje głównie na autobusach. Jeszcze do niedawna były to pojazdy stare, co przy komunikacji autobusowej nieodseparowanej od ruchu samochodowego było nieefektywne i bardzo uciążliwe dla mieszkańców. Źle funkcjonująca komunikacja miejska powodowała odpływ pasażerów do transportu indywidualnego, rosło natężenie ruchu w mieście i zanieczyszczenie powietrza.
Ta sytuacja wymusiła na władzach Rzeszowa zmianę systemu transportowego w mieście na bardziej zrównoważony. W 2015 roku zakończył się trwający od 2007 r. projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (jego nazwa brzmi: „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic”). Ostatecznie jego wartość wyniosła ponad 331 mln zł, choć wcześniej szacowano, że będzie większa. Obejmował nie tylko przebudowę i rozbudowę lokalnego układu komunikacyjnego i zakup nowoczesnego taboru autobusowego. W jego ramach zaprojektowano też i wdrożono Rzeszowski Inteligentny System Transportowy.
Przebudowa ulic, wydzielenie buspasów
W ramach pierwszego filaru projektu rozbudowano prawie dziewięć kilometrów głównych arterii drogowych miasta i przebudowano ważny węzeł drogowy łączący aleję Wyzwolenia i ulicę Warszawską. Przebudowano i rozbudowano również wiadukt drogowy w ciągu ul. Warszawskiej. Przy okazji były też tworzone i odnawiane ścieżki rowerowe, a chodniki – poszerzane, co – jak mówi zastępca prezydenta miasta Rzeszowa Marek Ustrobiński, jest praktyką na dziś już powszechną przy każdej rozbudowie dróg w mieście (obecnie Rzeszów ma 110 km ścieżek rowerowych, a funkcjonujących łącznie z trasą Green Velo 126 km, poza tym 20 stacji wypożyczeń rowerów miejskich). Przedsięwzięcie obejmowało ponadto modernizację 11 skrzyżowań, siedmiu przystanków i dwóch pętli autobusowych. W centrum zostały wydzielone buspasy (na ulicach o łącznej długości 6 km).
40 proc. pojazdów zasilanych CNG
Zakupiono 80 nowych autobusów miejskich spełniających normę środowiskową EEV, w tym 30 zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Pojazdy zasilane CNG stanowią teraz ponad 40 proc. całego taboru autobusowego komunikacji miejskiej Rzeszowa. Zdaniem Marka Ustrobińskiego, najważniejszą korzyścią w tym przypadku jest dużo niższa emisyjność pojazdów o takim napędzie.
Autobusy przodem
W ramach trzeciego, najbardziej innowacyjnego filaru projektu tj. Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego, wdrożono cztery systemy: zarządzania transportem publicznym, dynamicznej informacji pasażerskiej, biletu elektronicznego komunikacji miejskiej i obszarowego sterowania ruchem drogowym (SOSRD). Wszystkie systemy wykorzystują do przekazywania danych dedykowaną łączność radiową. SOSRD działa w ten sposób, że w zależności od natężenia ruchu optymalizuje działanie sygnalizacji świetlnej i nadaje priorytet komunikacji miejskiej. Poza tym, za pomocą 17 tablic VMS na bieżąco informuje kierowców o utrudnieniach, zmianach w organizacji ruchu czy zalecanych objazdach, a także o sytuacji meteorologicznej.
Realizując projekt postarano się również zadbać maksymalnie o komfort pasażerów, którzy informacje o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu znajdują na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej. Nie pominięto nawet osób niedowidzących: rozdano im około 200 pilotów, które skierowane w stronę takiej tablicy czy autobusu wywołują zapowiedzi głosowe.
80 autobusów elektrycznych w planach
Jak podkreśla wiceprezydent, dzięki SOSRD udało się istotnie skrócić czas przejazdu przez miasto, a liczba sprzedanych biletów komunikacji miejskiej wzrosła między pierwszym półroczem 2015 r. a pierwszym półroczem 2016 r. o 5,5 proc. Wpływy ze sprzedaży biletów wzrosły z kolei o 9,9 proc., a system komunikacji miejskiej finansowany jest obecnie w 52 proc. ze sprzedaży biletów (co na tle innych miast jest wynikiem dobrym).
- Zmierzamy do dalszej poprawy komfortu pasażerów, np. mamy w planach zainstalowanie ogrzewania, a nawet klimatyzacji na niektórych przystankach. Poza tym będziemy dążyć do wymiany całego taboru na bardziej ekologiczny – do 2020 roku chcemy zakupić 80 autobusów elektrycznych, które będą się poruszać po najbardziej obciążonych trasach – zapewnił Marek Ustrobiński. Zapowiedział ponadto, że miasto już dziś pracuje nad nową siatką połączeń, która dodatkowo zwiększy sprawność systemu komunikacji miejskiej.
Do korzystania z tejże może skłaniać wielu kierowców również wprowadzona niedawno strefa płatnego parkowania (zwolnione z opłat są samochody o napędzie elektrycznym).
Wspólnie z Marszałkiem Województwa tworzony jest również system kolei aglomeracyjnej, który pozwoli mieszkańcom 13 okolicznych miejscowości położonych w promieniu 30 km od Rzeszowa sprawnie dojeżdżać do miasta i przesiadać się na komunikację miejską. Takie podróże byłby możliwe w ramach jednego zintegrowanego biletu.

Dziennikarz