Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
05.10.2022 05 października 2022

Warszawa: zielona fala dla tramwajów obejmie kolejnych kilkadziesiąt skrzyżowań

   Powrót       09 czerwca 2020       Planowanie przestrzenne   

Na 142 skrzyżowaniach w Warszawie działa zielona fala dla tramwajów. Nowoczesna technologia sprawia, że czas podróży może skrócić się o kilka minut.

Na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach zostaną wprowadzone przez Tramwaje Warszawskie kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dzięki temu przyspieszy aż 20 linii tramwajowych. Przez każde skrzyżowanie z zieloną falą tramwaj przejedzie szybciej o 60 sekund (o tyle mniej będzie oczekiwał na zielone). A im więcej takich skrzyżowań, tym większa suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy mniej czasu spędzą w podróży. To także oszczędność czasu dla tramwajarzy, którzy zagwarantują wyższą punktualność tramwajów. W przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, dzięki zielonej fali można zaoszczędzić nawet kilka minut na czasie przejazdu.

GPS zamiast czujników na torach

Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie.

System jest kompatybilny z wcześniej wprowadzonymi rozwiązaniami - zbiera dane z czujników indukcyjnych i podczerwieni. Dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów. Wirtualna zielona fala ma objąć całą stolicę. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu przeznaczonego na roboty ziemne.

Czytaj także: Tramwajem przez miasto! Czyli o zaletach transportu publicznego na szynach - z perspektywy Francji i Polski.

70 proc. skrzyżować z zieloną falą już za rok

Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 proc. skrzyżowań w stolicy, przez które przejeżdżają tramwaje. Zaplanowaliśmy, że w 2021 roku będzie ich aż 70 procent.

Skupiamy się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i ul. Grochowska. W centrum m.in. ulice Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placach Zawiszy i Starynkiewicza oraz w wielu miejscach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie.

Lista skrzyżowań i ulic, na których budujemy zieloną falę dla tramwaju:

  • al. Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową,
  • ul. Grochowska - skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka,  Żółkiewskiego, Kwatery Głównej,
  • rondo Wiatraczna: część wschodnia i zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna),
  • pętla Nowe Bemowo
  • ul. Prosta - przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą
  • plac Zawiszy (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów)
  • plac Starynkiewicza (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów)
  • ul. Marszałkowska - przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli
  • ul. księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych),
  • ul. Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka,
  • ul. Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych),
  • al. Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską
  • ul. Raszyńska przy ul. Filtrowej
  • ul. Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli
  • ul. Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego

Żródło: UM Warszawa

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Za chwilę, bez ESG, nie będzie biznesu. Jakie cele w transporcie i logistyce? (04 października 2022)Łomża: Dofinansowanie na autobusy elektryczne (04 października 2022) Chcesz wiedzieć, co się dzieje w twoim biznesie? Policz ślad węglowy (03 października 2022)Raport o drodze wodnej E40 – zagrożenie dla gatunków chronionych (27 września 2022)W biopaliwach nowe otwarcie? (27 września 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony