
Mimo rosnącej od 2-3 lat liczby akcji informacyjnych organizowanych przez wodociągi i ich rzeczywistych starań służących poprawie jakości wody z kranu, społeczeństwo nie jest jeszcze przekonane do picia wody prosto z kranu.
12 proc. lokali serwuje wodę z kranu
Świadczy o tym badanie przeprowadzone przez Fundację Sendzimira wśród 94 restauratorów (właścicieli restauracji, kawiarni, barów, burgerowni i knajp). Dowodzi ono, że tylko 11 lokali serwuje klientom wodę z kranu i są to najczęściej lokale alternatywne, „hipsterskie”. Niechęć restauratorów do serwowania wody z kranu bierze się z różnych przyczyn. Przede wszystkim z są oni przeświadczeni o złej jakości wody i złym stanie wodociągów, obawiają się też reakcji klientów, a nawet utraty wizerunku. Aż 25 ankietowanych restauratorów nie podałoby wody z kranu klientom nawet na ich wyraźne życzenie.
Przesłanką badania, jak i całego projektu „Woda wolna od butelek” jest przekonanie społeczeństwa, że spożywanie kranówki to jedna z metod zmniejszenia produkcji odpadów opakowaniowych. W Polsce do recyklingu trafia jedynie ok. 24 proc. butelek typu PET. A wody butelkowanej pijemy prawie o 40 proc. więcej niż pięć lat temu.
Tymczasem dla restauratorów perspektywa zmniejszenia liczby opakowań po wodzie nie jest żadną motywacją do serwowania wody z kranu – aż 74 proc. z nich przyznało, że dobrze radzi sobie z odpadami. 30 spośród badanych lokali używa szklanych butelek zwrotnych, butelki są też od nich odbierane przez dostawców napojów. 10 z 94 badanych lokali nie zadaje sobie nawet trudu, by segregować odpady.
Właściciele restauracji i innych lokali przyznają, że dopiero uzyskanie pewności co do wysokiej jakości kranówki i dobrego stanu rur wodociągowych mogłyby przekonać ich do serwowania wody prosto z kranu.
Przełamaniu stereotypu niezdrowej, wręcz trującej kranówki służą akcje informacyjne wodociągów, odsłaniające faktyczny skład wody, kryteria i kontrole, którym ona podlega czy technologiczne warunki uzdatniania i transportu wody w wodociągach. Wraz z powszechną poprawą jakości wody (nie tylko w największych miastach), będzie wzrastała akceptacja społeczna dla picia wody z kranu.
Gra miejska i znakowanie lokali
W tę linię działań wpisuje się kampania fundacji „Wpłyń na wolną wodę”. 24 lipca uruchomiona została gra miejska – za pomocą aplikacji mobilnej (oraz na własnym komputerze) można zaznaczać na specjalnej mapie miejsca, w których serwuje się wodę z kranu. Do wygrania są ekologiczne, wielorazowe butelki na wodę. Gra potrwa do 24 sierpnia.
Częścią kampanii jest również zbudowanie sieci i oznaczenie lokali podających wodę z kranu – będzie ona obejmować co najmniej 15 punktów w każdym z trzech miast objętych działaniami. Klienci znajdą w tych miejscach także broszury informacyjne na temat jakości wody oraz specjalne karafki.
Szkolenia nauczą, jak zmniejszyć liczbę opakowań
Fundacja zaprasza również na bezpłatne szkolenia na temat racjonalnego i zrównoważonego podejścia do opakowań na wodę i napoje. – W tym roku odbyło się już jedno szkolenie, podczas którego kursanci zastanawiali się wspólnie z organizacjami recyklingu, jak można wpływać na zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych – powiedział Karol Grabias z Fundacji Sendzimira. Szkolenia są skierowane do specjalistów z branży hotelarskiej, gastronomicznej, rozlewniczej czy do pracowników instytucji publicznych.

Dziennikarz