Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.04.2024 19 kwietnia 2024

Jest wspólne stanowisko ws. rezerwy stabilizacyjnej

Przedstawiciele państw unijnych wypracowali stanowisko ws. utworzenia rezerwy stabilizacyjnej dla unijnego rynku pozwoleń na emisję CO2. Kompromis, który będzie podstawą do negocjacji z Parlamentem Europejskim, przewiduje działanie rezerwy od 2021 r.

   Powrót       26 marca 2015       Ryzyko środowiskowe   

Zaproponowana przez Komisję Europejską rezerwa stabilizacyjna (market stability reserve – MSR) ma poprzez podniesienie cen pozwoleń na emisję CO2 zmobilizować przemysł do realizacji założeń unijnej polityki klimatyczno-energetycznej i inwestycji w zielone technologie.

Polska była w ogóle przeciwna jej utworzeniu, bo może ona obciążać dodatkowymi kosztami nasz przemysł, ale nie udało się nam zablokować jej powstania. Teraz polski rząd stara się o to, by weszła w życie jak najpóźniej.

W lutym komisja środowiska PE opowiedziała się za tym, by rezerwa powstała do 31 grudnia 2018 r., a nie w 2021 r., jak proponowała KE. Sprawujący prezydencję w UE Łotysze zaproponowali państwom członkowskim inną datę - 2019 r., jednak dla naszego kraju była to tylko kosmetyczna zmiana.

Postulat Polski uwzględniony

W środę w Brukseli przedstawiciele państw członkowskich starali się wypracować mandat do negocjacji w tej sprawie z Parlamentem Europejskim. Jeszcze po porannych rozmowach - jak relacjonował PAP biorący w nich udział polski dyplomata - panował impas. Państwa członkowskie podzieliły się na dwie grupy. Jedne, głównie te z Europy Północnej i Zachodniej, były za szybszym utworzeniem rezerwy, nawet już w 2017 r., inne optowały za utrzymaniem daty zaproponowanej przez Komisję, czyli 2021 r.

Do kilku krajów, głównie z naszego regionu, które wraz z Polską sprzeciwiały się szybszemu utworzeniu rezerwy, dołączyła również Hiszpania. Łotysze w środę wieczorem zaproponowali kompromis, który przewiduje, że rezerwa będzie działała od 1 stycznia 2021 r. Na tę propozycję zgodziła się większość państw UE. - To był główny postulat Polski - podkreślił rozmówca PAP.

Elementy niekorzystne dla Polski

Mandat, który uzgodniły państwa członkowskie, ma jednak elementy niekorzystne dla Polski. Przewiduje m.in. przeniesienie do rezerwy uprawnień zdjętych z rynku w tzw. procesie backloadingu. Backloading to zamrożenie aukcji 900 mln pozwoleń na emisję CO2 w latach 2014-2016 i - jak planowano - przesunięcie ich na lata 2019-2020. Teraz państwa członkowskie chcą je przekierować do rezerwy, co może spowodować wzrost cen pozwoleń na emisję. Rozmówca PAP przekonuje, że mimo iż nie jest to korzystne dla naszego kraju, skutki tej decyzji nie będą bardzo dotkliwe, bo w ramach backloadingu wycofano tylko 6 proc. pozwoleń.

Po uzgodnieniu mandatu negocjacyjnego pomiędzy państwami członkowskimi teraz przyszedł czas na negocjacje z Parlamentem Europejskim z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej. Rozmowy te mają się rozpocząć pod koniec marca.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Uprawnienia do emisji już niedługo w sektorze budynków i transportu. ETS2 a efektywność energetyczna (23 lutego 2024)Zasady sprawozdawczości dla CBAM w okresie przejściowym przyjęte (22 sierpnia 2023)Reforma ETS coraz bliżej. Jest porozumienie PE i Rady UE (19 grudnia 2022)10 mld euro rekompensat dla przedsiębiorstw energochłonnych (18 października 2022)Komisja PE za włączeniem spalarni odpadów do systemu EU ETS (19 maja 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony