Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.11.2023 28 listopada 2023

Koleje Śląskie przystąpiły do programu Zielona Kolej

   Powrót       22 lipca 2021       Planowanie przestrzenne   

Do programu Zielona Kolej, zakładającego przechodzenie branży kolejowej na zasilanie energią z odnawialnych źródeł, przystąpił w środę regionalny przewoźnik woj. śląskiego - Koleje Śląskie. Inicjatywę, powołaną przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, koordynuje spółka PKP Energetyka.

W środowej uroczystości uczestniczyli marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, wicemarszałek Dariusz Starzycki, p.o. prezesa Kolei Śląskich Patryk Świrski oraz członkowie zarządu PKP Energetyka Beata Górniak i Leszek Hołda.

Według informacji KŚ przedmiotem porozumienia są zakupy energii wytworzonej w elektrowniach solarnych i wiatrowych, a także jej produkcja na potrzeby własne, przy wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych.

Na mocy podpisanego w środę listu intencyjnego wypracowana ma zostać umowa wieloletnia określająca zasady dostarczania do przewoźnika energii trakcyjnej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Dzięki temu Koleje Śląskie mają zmniejszyć swój ślad węglowy docelowo o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie (kompensacja takiej emisji wymagałaby sadzenia co roku ok. 6 mln drzew). Tym samym Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do programu Zielona Kolej(1) – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95 proc. zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce.

Czytaj: Przewóz towarów koleją bez śladu węglowego? Podpisano list intencyjny

- Zawarte porozumienie to niezwykle istotny krok w dążeniu do ograniczania emisyjności transportu w naszym regionie. Chcemy, aby kolej była kluczem do rozwoju ekologicznej mobilności w województwie. Inwestujemy więc w nowoczesny tabor i infrastrukturę. Aby jednak transport kolejowy był jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska, powinien w jak największym stopniu korzystać z zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł – powiedział Chełstowski. - Dołączenie Kolei Śląskich do programu Zielona Kolej doskonale wpisuje się w strategię rozwoju województwa Zielone Śląskie 2030. Chcemy bowiem stawiać nie tylko na zmniejszanie emisji dwutlenku węgla, ale i na rozwój energetyki OZE w regionie – dodał marszałek. - Mamy ambitny i długoterminowy plan dla transportu kolejowego w Polsce. Jest nim program Zielona Kolej, będący realną szansą na zmianę miksu energetycznego na kolei w naszym kraju. Potwierdza to kolejna już deklaracja przystąpienia do tego programu, złożona przez przewoźnika pasażerskiego, znanego z zakupów energooszczędnego, nowoczesnego taboru elektrycznego – podkreślił Hołda.

Poza ustaleniami dotyczącymi Zielonej Kolei, środowy list intencyjny zawiera deklarację współpracy KŚ i PKP Energetyka ws. budowy instalacji fotowoltaicznych o mocy do 50 kW na dachach budynków przewoźnika (biurowych, magazynowych i technicznych) przy katowickiej ul. Raciborskiej. Produkowana w nich energia wykorzystana ma zostać do zasilania infrastruktury przewoźnika.

Czytaj: Szwajcarska kolej działa jak przysłowiowy szwajcarski zegarek. A polska? Czeka na dobrego zegarmistrza

Kto jeszcze dołączył do programu Zielona Kolej?

Zgodnie z informacjami PKP Energetyki spółka chce dawać – w związku z Zieloną Koleją - impuls na rynek inwestycyjny poprzez określanie zapotrzebowania na odbiór zielonej energii i kontraktowania jej, w następstwie czego powstawać mają farmy i inne źródła OZE. PKP Energetyka zakłada, że ten impuls może sięgnąć 6-10 mld zł. Spółka zapowiada też, że do końca br. ponad 500 zarządzanych przez nią podstacji trakcyjnych ma być samowystarczalnych energetycznie, co oznacza inwestycje w fotowoltaikę.

PKP Energetyka planuje zwiększenie zużycia OZE w rytm harmonogramu, który będzie zależał m.in. od umów podpisywanych z innymi firmami. W lutym br. podpisano list intencyjny z DB Cargo Polska, zgodnie z którym od stycznia 2022 r. połowa energii trakcyjnej dostarczanej do przewoźnika przez PKP Energetyka ma pochodzić z OZE, a docelowo, od stycznia 2023 r. ma to być 100 proc. wolumenu. Do programu przystąpiło też kilka innych podmiotów, m.in. w kwietniu br. list intencyjny ws. Zielonej Kolei PKP Energetyka podpisała ze spółką CTL Logistics, deklarującą przejście na energię z OZE zarówno pod kątem zasilania swoich pociągów, jak i infrastruktury. W maju do inicjatywy przystąpiła Łódzka Kolej Aglomeracyjna, zapowiadając wypracowanie umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać ŁKA energię trakcyjną z OZE. Strony zobowiązały się też do wspólnego wypracowania modelu wykorzystywania energii wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych, które znajdą się na terenach i budynkach łódzkiej kolei.

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) dąży do czynienia kolei bardziej konkurencyjną i przyjazną środowisku. W zakresie efektywności energetycznej plany zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu CEEK promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach i obiektach kolejowych. Od 2020 r. CEEK realizuje program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 r. z OZE będzie pochodziło 2,5 TWh (85 proc. energii trakcyjnej), co ma przełożyć się na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Program Zielona Kolej został zainicjowany w kwietniu 2020 r. przez branżową inicjatywę Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Jego celem jest osiągnięcie do 2030 r. współczynnika 85 proc. energii zasilającej kolej w Polsce z OZE, głównie fotowoltaiki oraz energii wiatrowej (pozostałe 15 proc. ma być wypełnione m.in. technologiami wodorowymi). Plan zakłada, że w 2025 r. udział OZE wyniesie 50 proc. Obecnie ze źródeł odnawialnych pochodzi ok. 12 proc. energii zużywanej przez kolej.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jest nowy Krajowy Program Kolejowy (18 sierpnia 2023)Oddziaływanie akustyczne wiatraków. Badania rozwiewają obawy (15 czerwca 2023)Koleje zyskają program rozwoju do 2030 r. Na konsultacje przewidziano 40 dni (24 kwietnia 2023)Bez zielonej energii polska gospodarka straci na konkurencyjności. Przedsiębiorcy apelują (23 lutego 2023)Dyrektywa NIS 2: Branża komunalna odpowiedzialna za cyberbezpieczeństwo (15 lutego 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony