Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
10.08.2025 10 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Apel do Komisji Europejskiej ws. planu odbudowy przemysłu motoryzacyjnego

   Powrót       20 maja 2020       Planowanie przestrzenne   

Polska razem z innymi jedenastoma państwami członkowskimi UE(1) zaapelowała do KE o wsparcie powrotu do pełnej działalności sektora motoryzacyjnego.

- Należy mieć na uwadze znaczenie przemysłu samochodowego dla gospodarki unijnej. Poza mocnymi wskaźnikami ekonomicznymi, sektor ten realizuje też kluczowe inwestycje ukierunkowane na zrównoważony model mobilności, co pomaga w procesie przekształcania naszej gospodarki na bardziej zrównoważoną – mówi wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz. - Dlatego europejski plan odbudowy powinien także zawierać dedykowany program ukierunkowany na motoryzację z silnym wsparciem finansowym – stosownym do znaczenia tego sektora dla gospodarki unijnej – dodaje.

Czytaj: Raport: w 2025 r. liczba samochodów elektrycznych w Polsce może przekroczyć 280 tys. sztuk

Przemysł samochodowy jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki:

  • przynosi 7 proc. PKB Unii Europejskiej;
  • zatrudnia 6 proc. europejskich pracowników;
  • generuje 12 proc. wartości eksportu, dając nadwyżkę ponad 84,4 mld euro;
  • corocznie inwestuje środki prywatne w badania i rozwój w kwocie 57,4 mld euro co stanowi 28 proc. wartości nakładów unijnych na B+R.

Ze względu na pandemię COVID-19 sektor motoryzacyjny przerwał całkowicie swoją produkcję na dwa miesiące. Należy zapewnić szybki powrót do pełnej działalności tej branży – postulują autorzy listu. Poniosła ona znaczące straty, sięgające także zatrudnionych pracowników.

Pilne wsparcie, po dokonaniu analizy powstałych w wyniku pandemii strat, winno zapewnić nie tylko powrót do sytuacji sprzed pandemii, ale także dalszy zrównoważony rozwój tego sektora. Jest to branża wiodąca dla przemysłu, stymulująca rozwój innych sektorów. Sektor motoryzacyjny zapewnia utrzymanie łańcucha wartości, zgodności ze środowiskowymi i cyfrowymi celami oraz dąży do wytworzenia pojazdów zeroemisyjnych.

Czytaj: Warsztaty poszukują saperów

Źródło: MR

Przypisy

1/ List do Komisji Europejskiej podpisali ministrowie 12 państw członkowskich (ES, BG, CZ, HU, IT, LV, MT, PL, PT, RO, SK, SI).

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)27% zużycia energii w UE przypada na sektor produkcyjny. Energetyczno-klimatyczne dane Eurostatu (03 stycznia 2025)W poszukiwaniu konsensusu dochodzimy do ściany? Negocjacje klimatyczne i zielona dyplomacja (24 grudnia 2024)40 mld zł z KPO trafiło do Polski w ramach kolejnych wniosków (18 grudnia 2024)Unia Europejska największym emitentem Zielonych Obligacji na świecie? (21 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony