Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.10.2021 23 października 2021

Badanie spalin na wzór alkomatów?

Uprawnione do kontroli stanu technicznego ekipy nie mają łatwego zadania. W warunkach kontroli drogowej postawienie jakiejkolwiek diagnozy w sprawie filtrów DPF jest niezwykle trudne – mówi Leszek Jankowski z Komendy Głównej Policji.

   Powrót       20 lipca 2018       Transport   

Podczas środowego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce posłowie rozmawiali na temat prawnych sposobów wyeliminowania z ruchu drogowego pojazdów niespełniających wymogów emisyjnych, w szczególności pojazdów z silnikiem Diesla z usuniętymi filtrami cząstek stałych – DPF (ang. diesel particulate filter). Z dyskusji wynika, że kluczowe dla rozwiązania problemu są stacje kontroli pojazdów, ale niemała rola przypada również policji oraz wojewódzkim inspektorom transportu drogowego. Pomimo trudności operacyjnych i braku wyposażenia kontrolerom udało się tylko w tym roku zatrzymać ponad 4 tys. dowodów rejestracyjnych. – Służby kontrolne sprawdzają stan techniczny pojazdów, ale tylko wstępnie. W przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń pojazd i tak kierowany jest do stacji kontrolowania w celu dokładnego zbadania, czy może być dopuszczony do ruchu – zwraca uwagę Bogdan Olesiak, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Jest lepiej, ale nadal nad kreską

Korzystanie z samochodów ze zużytym albo wyciętym filtrem cząstek stałych jest w Polce nagminne, na co zwracał wielokrotnie uwagę Instytut Transportu Samochodowego (ITS). Wspomniany we wstępie filtr cząstek stałych (DPF) jest montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych, oczyszczając gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Silnik działający bez niego generuje znaczące ilości zanieczyszczeń, co przyczynia się do obniżenia jakości powietrza. Problem dotyczy w szczególności obszarów miejskich i aglomeracji, gdzie emisje z transportu stanowią nawet 50 proc. łącznej emisji pyłów PM10. – Notorycznie przekraczane są też normy NOx. Co prawda mamy w tym zakresie systematyczny spadek, ale nadal ten poziom jest ciągle za wysoki – mówi Marek Haliniak, Główny Inspektor Ochrony Środowiska.

Stacje kontroli w centrum uwagi

Diagnoza sytuacji to jedno, ale zdaniem posłów najwyższa pora znaleźć odpowiedzi na pojawiające się w tym zakresie pytania. Część problemów ma zdaniem resortu infrastruktury rozwiązać przedstawiony jeszcze w marcu projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw(1). Szczegółowo opisana przez nas tutaj nowela zakłada m.in. regularne wizytacje stacji kontroli pojazdów przed ich zatwierdzeniem, przeprowadzanie doraźnych kontroli sprawdzających, a także utrudniony dostęp do zawodu diagnosty. – Po kontroli drogowej pojazd i tak kierowany jest na stację kontroli. Dlatego ich rola jest tak ważna – podkreśla Bogdan Olesiak. Kolejnym z rozważanych przez uczestników posiedzenia wariantem było obniżenie dopuszczalnych w ruchu drogowym norm emisyjności pojazdów. Na drodze stają jednak przepisy europejskiego jednolitego rynku. Pojazd dopuszczony do ruchu w jakimkolwiek państwie członkowskim nie powinien być bowiem „z góry” z niego wyłączony w jakimkolwiek innym państwie. Uczestnicy spotkania zgodzili się jednak co do tego, że niezależnie w jakim modelu, kwestia monitorowania spalin powinna zostać ostatecznie wyjaśniona.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12290511/12382565/12382566/dokument247774.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wiceprezes NFOŚiGW: dodatkowe 200 mln zł w programie dopłat "Mój elektryk" (11 października 2021)Haga wprowadza zakaz reklamowania samochodów benzynowych i samolotów (11 października 2021)Mobilność jako usługa. Trend, który zmniejszy wpływ transportu na środowisko (01 października 2021)Polska polityka transportowa powinna jak najszybciej wyłączyć „wsteczny bieg” (16 września 2021)W pierwszym miesiącu programu Mój Elektryk wpłynęło pół tysiąca wniosków (25 sierpnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony