
Zasady nieodpłatnego dostępu do BDO uległy zmianie wraz z przyjęciem ustawy z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Z listy jednostek administracji publicznej cieszących się takimi uprawnieniami wykreślono ministra właściwego ds. środowiska, dodano do niej natomiast Krajową Administrację Skarbową (KAS) oraz Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB). Zmiana pociągnęła za sobą konieczność wydania nowego rozporządzenia w sprawie funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, które zastąpi dotychczasowe rozporządzenie z 9 grudnia 2022 r. Zaprojektowany w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ) akt opublikowano 18 lutego br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji(1). - Proponuje się dostosowanie przepisów wykonawczych do zmienionych przepisów ustawowych przez zastąpienie obowiązującego rozporządzenia (…) nowym, analogicznym rozporządzeniem (…) Osiągnięcie zakładanego celu proponowanej regulacji nie jest możliwe za pomocą innych środków niż wydanie rozporządzenia, ponieważ wskazuje ono wprost zakres uprawnień poszczególnych instytucji do określonych danych gromadzonych w BDO – czytamy w ocenie skutków regulacji projektu.
Czytaj też: Transparentność i bezpieczeństwo obrotów odpadami. Głosy z ministerstwa i branży o zmianach w BDO
Lepsze wykrywanie przestępstw przez KAS
Projektowane rozporządzenie w § 4 stanowi więc, że rozporządzenie z 9 grudnia 2022 r. traci swoją moc; sedno zaplanowanej zmiany oddaje za to nowy załącznik, określający zakres uprawnień do BDO dla poszczególnych użytkowników, którego przyjęcie wskazuje § 3. Zmieniony załącznik odzwierciedla wymogi nowelizacji ustawy o odpadach z grudnia ub.r., wykreślając w lp. 3 z katalogu organów administracji publicznej mających dostęp do BDO ministra właściwego ds. środowiska i dodając w lp. 27 i lp. 28 odpowiednio KAS oraz IOŚ-PIB. O przyczynach wdrażanych przepisów ustawy przypomina uzasadnienie projektu. Wykreślenie ministra właściwego do spraw środowiska wynika z wcześniejszej ustawowej zmiany zakresu działów administracji rządowej „klimat” i „środowisko” (zgodnie z tą zmianą, dział „środowisko” przestał obejmować sprawy związane z odpadami). Przyznanie dostępu do BDO Krajowej Administracji Skarbowej ma z kolei usprawnić jej działania kontrolne oraz ułatwić wykrywanie potencjalnych przestępstw skarbowych z zakresu gospodarki odpadami. - Natomiast konieczność przyznania dostępu IOŚ-PIB do BDO wynika z realizacji zadań dotyczących prac wytwórczych BDO i agregowania danych z BDO, na potrzeby i zlecenie Ministra Klimatu i Środowiska, jak również ze względu na zadania własne IOŚ-PIB, w których dostęp do danych zawartych w BDO jest niezbędny – głosi dalej uzasadnienie.
Brak konsultacji
Wśród podmiotów na które oddziałuje projekt, ocena skutków regulacji wymienia obie instytucje dopisane do załącznika, a więc KAS i BDO. Planowane rozporządzenie zostanie przekazane do opiniowania (z przewidzianym terminem 10 dni) marszałkom województw, wojewodom, IOŚ-PIB, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska. W ramach uzgodnień nad projektem pochyli się także sprawujący nadzór nad KAS minister finansów. Dokument nie trafi za to do konsultacji publicznych, co MKiŚ tłumaczy tym, że rozporządzenie powiela dotychczasowe rozwiązania, dostosowując jedynie zakres dostępu do BDO do listy organów określonej w nowelizacji ustawy o odpadach. Zaopiniowaniem zajmą się za to Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także przedstawiciele Polski w Komitecie Regionów Unii Europejskiej. Wyniki opiniowania zostaną przedstawione na stronie Rządowego Centrum Legislacji przed przekazaniem projektu na dalszy etap procesu legislacyjnego. Jak wskazuje § 5, rozporządzenie wejdzie w życie dzień po dniu, w którym zostanie ogłoszone.

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12394754/katalog/13112036#13112036