
Podstawą prawną projektowanego rozporządzenia w sprawie wykonania obowiązku mocowego, jego rozliczania i demonstrowania oraz zawierania transakcji na rynku wtórnym(1), za który odpowiada wiceminister Miłosz Motyka, jest ustawa z 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy. Jej nowelizacja z 23 lipca 2021 r. zrodziła konieczność przyjęcia nowych przepisów wykonawczych. Rozporządzenie ma uregulować funkcjonowanie elementów kluczowych dla rynku mocy. Ten zaś, jak przypomina Ocena Skutków Regulacji (OSR), ma zapewniać bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej do systemu elektroenergetycznego przez dostawców mocy z zawartymi umowami mocowymi. - Sposób wyznaczania warunków wykonania obowiązku mocowego (m.in. sposobu określania godzin, których mogą dotyczyć okresy przywołania na rynku mocy) nie zostały określone w ustawie, stąd konieczność określenia ich w drodze rozporządzenia. Ustawa nie reguluje również kwestii technicznych dotyczących warunków dokonywania demonstracji czy wyznaczania mocy dostarczanej przez jednostki DSR, które są niezbędne do wykazywania przez jednostki rynku mocy zdolności do wykonywania obowiązków mocowych, aby otrzymać płatności za wykonanie obowiązku mocowego – czytamy w OSR. Regulacji wymaga również wyznaczenie stawki kary, co umożliwi egzekwowanie obowiązku mocowego.
Czytaj też: Atom, OZE i rozwój sieci priorytetami MKiŚ. W drodze ułatwienia dla prosumentów i przemysłu
Przywołanie przy realnym zagrożeniu
Rozporządzenie ma zagwarantować równoprawne i niedyskryminacyjne podejście do wszystkich dostawców mocy, skłaniać do wypełniania obowiązków mocowych za pomocą zachęt i kar, ograniczyć manipulacje i nadużywanie pozycji rynkowej przez dostawców mocy oraz zapewniać bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej odbiorcom końcowym. Co do ostatniego punktu, przepisy określają standard bezpieczeństwa dostaw, o czym traktuje rozdział drugi projektowanego dokumentu. Standard zostaje zdefiniowany jako roczna liczba godzin, w których dopuszczony jest brak możliwości zrównoważenia sumarycznej mocy osiągalnej netto jednostek wytwórczych przyłączonych do systemu z zapotrzebowaniem sieci powiększonym o minimalną rezerwę zdolności wytwórczych; wartość minimalnej rezerwy określa przedstawiony wzór matematyczny. W rozdziale trzecim poznajemy z kolei procedurę ogłaszania okresu przywołania na rynku mocy wraz z przypadkami kiedy operator może tego okresu nie ogłaszać. Operator ma możliwość ogłoszenia okresu przywołania po ustaleniu w czasie bilansowania dobowego lub po dokonaniu jego aktualizacji, że sumaryczna moc jednostek wytwórczych w systemie (pomniejszona o ubytki mocy) jest mniejsza od wielkości wymaganej. - Ważnym jest aby operator ogłaszając okres przywołania na rynku mocy miał pewność, że występuje realne zagrożenia dla pokrycia zapotrzebowania na moc, bowiem zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy operator nie może odwołać ogłoszonego okresu przywołania na rynku mocy – stwierdza uzasadnienie projektu. Okres przywoływania należy więc ogłaszać na podstawie najbardziej aktualnych danych.
Czytaj też: 9,5 GW mocy magazynów energii elektrycznej na rynku mocy do 2028 r. Raport Prezesa URE
Minimum 0,001 MW
Okresy przywołania, zgodnie z §7, będą przypadały na pełne godziny od poniedziałku do piątku poza dniami ustawowo wolnymi od pracy. Projekt odnosi się również do sposobu wyznaczania wielkości mocy dostarczonej po czasowym ograniczeniu pobierania mocy z sieci przez jednostki odpowiadające na rynku za redukcję zapotrzebowania. Dla każdej pełnej godziny ograniczenia wielkość ma stanowić różnicę pomiędzy profilem bazowym oraz rzeczywistą wielkością dostaw energii elektrycznej, zmierzoną we wszystkich punktach pomiarowych jednostki. Poznajemy także sposób demonstracji zdolności wykonania obowiązku mocowego, wymagania i warunki zawierania transakcji w ramach rynku wtórnego (minimalna wielkość przenoszonego na nim obowiązku mocowego wynosi 0,001 MW) oraz sposób obliczenia jednostkowej stawki kary za niewykonanie obowiązku mocowego. Odpowiedni wzór został przedstawiony w §16.
Rozporządzenie ma oddziaływać na operatora systemu przesyłowego, operatorów systemów dystrybucyjnych (według OSR, jest ich 196) oraz uczestników aukcji mocy (ich liczba została obliczona na ok. 2700). W ramach dziesięciodniowych konsultacji projekt skierowano do 12 podmiotów, w tym Polskich Sieci Elektroenergetycznych, Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Towarzystwa Obrotu Energią, Izby Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii czy Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu. Swoją opinię wyda również Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Przepisy wejdą w życie 14 dni od momentu ich ogłoszenia.

Dziennikarz
Przypisy
1/ Więcej:https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12387150/katalog/13069914#13069914