Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
CATCH-ME wspólne przejazdy do pracy CATCH-ME
c-trace: Redukcja kosztów odbioru odpadów dzięki nowoczesnym rozwiązaniom IT c-trace Sp. z o.o.

Komisarz Bieńkowska ostrzega przed rosnącą liczbą diesli w Polsce

a+a-    Powrót       22 stycznia 2019       Transport   

Unijna komisarz ds. przemysłu Elżbieta Bieńkowska wezwała polski rząd do działań w związku z rosnącą liczbą starych samochodów z silnikami Diesla na rynku. Zwróciła uwagę, że coraz większa liczba takich aut przyczynia się do pogarszania się jakości powietrza.

Bieńkowska jest jednym z komisarzy zajmujących się reakcją na skandal dotyczący manipulowania emisjami w samochodach z silnikami Diesla. Afera, która wybuchła w 2015 r., gdy Volkswagen przyznał się do korzystania z nielegalnego oprogramowania zaniżającego poziomy emisji toksycznych tlenków azotu, doprowadziła do zmiany unijnych przepisów, ale też zachowań konsumentów za zachodzie Europy.

W następstwie "dieselgate" Volkswagen przedstawił w 2016 r. plan działania, który miał zapewnić, że samochody objęte aferą dieslową na terenie UE zostaną naprawione. Bieńkowska jeszcze w ub. r. pisała do ministra transportu Andrzeja Adamczyka, wskazując na opóźnienia, jakie mają miejsce w Polsce w tej sprawie.

Ubiegłoroczne dane KE pokazywały, że w całej Unii wadliwe oprogramowanie wymieniono w ponad trzech czwartych samochodów, a w Polsce nieco ponad jednej trzeciej. W liście do ministra transportu polska komisarz wskazywała też na coraz większą liczbę starych samochodów z silnikami diesla, które trafiają z Zachodu do Europy Środkowo-Wschodniej. Ma to być jednym ze skutków "dieselgate", bo przez wprowadzane w miastach restrykcje konsumenci w takich krajach, jak Niemcy, pozbywają się samochodów na olej napędowy.

W 2018 r. do Polski sprowadzono najwyższa liczbę starych diesli

- Problem jest cały czas ten sam. Chodzi o to, żeby polski rząd wykonał jakiś ruch, bo w zeszłym roku do Polski sprowadzono najwyższa liczbę starych samochodów z silnikami Diesla - powiedziała Bieńkowska w poniedziałek w Brukseli niewielkiej grupie dziennikarzy.

Jak zauważyła, Polska to duży kraj i nie można go porównywać np. ze Słowacją, ale liczba starych samochodów, które trafiły nad Wisłę, osiągnęła szczyt. - Od wielu lat nie sprowadzono tylu starych diesli do Polski. To się dzieje w kraju, gdzie powietrze jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Europie - zauważyła komisarz.

Jej zdaniem w kwestii rozwiązania problemu "dieselgate" potrzeba dużo więcej działań ze strony państw członkowskich. - Nie tylko w Europie Środkowo-Wschodniej, ale również np. w Hiszpanii czy w Portugalii - zaznaczyła.

Bieńkowska chciała zorganizować spotkanie z ministrami z państw członkowskich w sprawie manipulacji emisjami w ub.r., ale ostatecznie do niego nie doszło, bo do Brukseli nie przyjechał minister transportu Niemiec Andreas Scheuer.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

120 mln zł kary za aferę dieselgate. UOKiK zakończył postępowanie przeciwko koncernowi Volkswagen (16 stycznia 2020)Jak ograniczyć smog transportowy w miastach? Bez kija i marchewki się nie obędzie (15 stycznia 2020)NFOŚiGW przekaże dotację firmie z Mielca na nowatorski system zarządzania energią (18 kwietnia 2019)Plażowy recykling statków europejskim wyrzutem sumienia. Polska pracuje nad rozwiązaniem (06 marca 2019)Wentylacja miast jest istotna dla zdrowia ich mieszkańców (27 lutego 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony