Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
22.09.2025 22 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Chiny: zanieczyszczenie powietrza wzrosło po zniesieniu kwarantanny

   Powrót       19 maja 2020       Ryzyko środowiskowe   

Zanieczyszczenie powietrza niektórymi substancjami wzrosło w Chinach powyżej poziomu z 2019 roku po spadku wiązanym ze wstrzymaniem działalności gospodarczej przez pandemię Covid-19 – ogłosiła w poniedziałek organizacja badająca zanieczyszczenie powietrza.

Ponowny wzrost wynika głównie ze wznowienia pracy zakładów przemysłowych, gdyż w największych chińskich miastach zanieczyszczenie jest wciąż niższe niż rok temu – ocenili w swym raporcie badacze z organizacji Centre For Research on Energy and Clean Air (CREA) z siedzibą w Helsinkach. Poziom zanieczyszczeń niektórymi substancjami znacznie zmniejszył się w lutym, gdy w Chinach wprowadzono surowe ograniczenia, by powstrzymać szerzenie się koronawirusa. W całym kraju wstrzymywano pracę fabryk, a mieszkańcom ograniczano możliwość przemieszczania się i podróży pomiędzy prowincjami.

- Są teraz wczesne sygnały ostrzegawcze, że ożywienie w Chinach po kryzysie z Covid-19 odwraca korzystne zmiany jakości powietrza - napisano w sprawozdaniu z badania CREA. Dodano, że średnie krajowe wskaźniki zanieczyszczeń drobnymi cząstkami PM2,5, a także dwutlenkiem azotu, dwutlenkiem siarki i ozonem przekroczyły w ostatnich 30 dniach poziom sprzed roku.

Wszystkie cztery rodzaje zanieczyszczeń są groźne dla zdrowia, a ich poziom w Chinach wciąż znacznie przekracza wartości uznawane za bezpieczne, mimo poprawy osiągniętej od 2013 roku – podkreślili badacze.

Na gęsto zamieszkanych obszarach miejskich odnotowano mniejszy wzrost poziomu zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu niż w pozostałej części kraju, co sugeruje mniejszy udział miejsc, gdzie głównym źródłem emisji jest transport. Ruch pasażerski jest wciąż mniejszy niż przed rokiem, ale obawy o zakażenie koronawirusem sprawiły, że część osób rezygnuje z transportu publicznego i jeździ prywatnymi samochodami, co „nie pomaga” jakości powietrza – napisano w opisie badania. Wykorzystano w nim dane z 1,5 tys. oficjalnych stacji monitorowania poziomu zanieczyszczeń w Chinach kontynentalnych.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)3,5 MW ciepła z metra w sieci ciepłowniczej Warszawy? Kierunek pokaże stacja Bemowo (27 stycznia 2025)GIOŚ: Otwieramy nowe stacje monitoringu jakości powietrza (24 stycznia 2025)Przyroda jako polisa ubezpieczeniowa. Szanse i pułapki we wdrażaniu Nature Restoration Law (22 stycznia 2025)GZM zbada zanieczyszczenia z transportu drogowego. Wyniki w maju br. (03 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony