Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.07.2021 25 lipca 2021

Chiny uruchomiły własny system ETS

Chińska rządowa agencja ekonomiczna oficjalnie ogłosiła na początku tygodnia uruchomienie krajowego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2. Chociaż na razie obejmuje on tylko jeden sektor, już dziś jest największym na świecie systemem tego typu.

   Powrót       21 grudnia 2017       Energia   

Chiński system ETS obejmie na początek 3,3 mld ton CO2. Dla porównania: system unijny obejmuje niecałe 2 mld ton, a kalifornijski – prawie 395 mln ton. Na razie, w ramach pilotażu, włączono do niego tylko jeden sektor – sektor mocy (choć jeszcze nie w całości), który odpowiada za 46 proc. emisji CO2 Chin(1). W ten sposób chiński system ETS pokrywa teraz łącznie około jednej trzeciej całkowitych emisji dwutlenku węgla w tym kraju. [patrz: wykres] Próbny handel rozpocznie się w 2019 roku. Kiedy system osiągnie swoje pełne moce handlowe, pozwoli pokryć 15 proc. światowych emisji CO2.

ETS nie wystarczy do osiągnięcia przez Chiny celów klimatycznych

Narzędzie to może być bardzo pomocne w osiąganiu redukcji emisji przez Chiny. Zgodnie z modelowaniem zawartym w raporcie trzech chińskich organizacji zajmujących się energią(2), do 2030 roku Chiny powinny dzięki temu zmniejszyć emisje o 27,5 proc. (w porównaniu do scenariusza bez zastosowania tego typu interwencji). Jednak aby kraj ten osiągnął wymagane cele klimatyczne, konieczne będzie zastosowanie także innych polityk i narzędzi na rzecz ochrony klimatu. Zdaniem LIU Shuanga, dyrektora ds. Programu Niskoemisyjnego Rozwoju Ekonomicznego z Fundacji Energetycznej Chin, „integracja ETS z innymi politykami energetycznymi / klimatycznymi, na przykład trwająca reforma sektora energetycznego, jest kluczowa dla sukcesu ETS”. Jednakże jego zdaniem trudno ustalić efektywną cenę emisji dla sektora energetycznego i wysłać sygnał cenowy do odbiorców energii elektrycznej, jeżeli obecny, regulowany system tych cen pozostanie nienaruszony.

Efekt przyniesie dopiero cena minimum 200 juanów za tonę CO2

Ceny na chińskich rynkach pilotażowych(3) wahały się, jednak w większości pozostawały na poziomie poniżej 60 juanów za tonę (7,71 euro). Najwyższe ceny uprawnienia osiągają obecnie na rynku w Pekinie, który jest jednocześnie najbardziej stabilny (około 50 CNY/t - 6,5 euro). Według chińskiej rządowej agencji ekonomicznej przedsiębiorstwa poczują się naprawdę zobligowane do redukcji emisji dopiero przy cenie 200-300 CNY/t (25-38 euro), której oczekuje się po 2020 roku(4). Ceny te mają generalnie rosnąć wraz z rozwojem handlu emisjami.

Eksperci chińscy są zgodni, że powstanie krajowego systemu ETS to informacja dla lokalnego biznesu, że decyzje dotyczące średnio- i długoterminowych inwestycji powinny być podejmowane z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla.

75 proc. badanych przedsiębiorców uważa, że system ETS wpłynie średnio lub znacząco na ich decyzje inwestycyjne przed 2025 rokiem (dane China Carbon Forum(5)). Krajowy system ETS powinien pomóc głównym emitentom w sektorze energetycznym zidentyfikować najbardziej opłacalne środki redukcji emisji, a mogą to robić poprzez zwiększenie efektywności energetycznej, wykorzystanie energii odnawialnej lub poprawę wydajności.

Ustanowienie chińskiego systemu ETS jest jednym z ważniejszych globalnych środków służących realizacji zobowiązań umowy paryskiej, zwłaszcza że rząd Stanów Zjednoczonych wycofał się z walki ze zmianami klimatu.

Ewa Szekalska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Dane WRI CAIT 2014, poza glebami i leśnictwem.2/ Raport „Climate and energy policy solutions for China”
http://energyinnovation.org/wp-content/uploads/2016/07/ChinaPolicySolutions_ExecutiveSummary_EN.pdf
3/ Pilotażowe programy ETS działały w Chinach już w latach 2013-14.4/ China prepares to open national carbon market
https://www.chinadialogue.net/article/show/single/en/9406-China-prepares-to-open-national-carbon-market
5/ China Carbon Forum to niezależna platforma budowania zaufania i współpracy na rzecz klimatu pomiędzy podmiotami chińskimi.
http://www.chinacarbon.info/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Koleje Śląskie przystąpiły do programu Zielona Kolej (22 lipca 2021)Lasy w pakiecie Fit for 55. Jak KE widzi przyszłość gospodarki leśnej? (20 lipca 2021)Mini ETS dla transportu drogowego i budynków to de facto maxi zmiana (19 lipca 2021)Fit for 55 - jakie zmiany w sektorze transportu? (15 lipca 2021)Pakiet dla neutralności klimatycznej, czyli Fit for 55 (14 lipca 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony