Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
06.12.2021 06 grudnia 2021

Ostatnie chwile COP26. Wspólna deklaracja Chin i USA, ambitny cel Polski

Wspólna deklaracja USA i Chin, gotowość do wycofania pojazdów spalinowych przez Polskę do 2040 r. i 27,5 mln funtów dla najbiedniejszych regionów od Wielkiej Brytanii - w ostatnch dniach COP26 nie brakuje zwrotów akcji.

   Powrót       12 listopada 2021       Management   
Sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres

10 listopada br., w dniu poświęconym transportowi podczas Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych ws. zmian klimatu (ang. United Nations Framework Convention on Climate Change - UNFCCC), Chiny i Stany Zjednoczone wydały wspólną deklarację - zobowiązały się do “wzmocnionych działań” na rzecz osiągnięcia celów Porozumienia paryskiego w “krytycznej dekadzie lat 20.”. Zaznaczono, że obydwa państwa - pomimo różnic interesów - mają wspólny cel, jakim jest ochrona klimatu. W deklaracji zapowiedziano współpracę przy ograniczeniu emisji metanu i ograniczenia wylesiania - informacja ta jest o tyle istotna, gdyż Chiny w pierwszym tygodniu COP26 nie podpisały dokumentu zobowiązującego do ograniczenia emisji metanu do 2030 r. o 30 proc. wobec poziomu z 2020 r.

Tego samego dnia deklarację dotyczącą zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych podpisały m.in. 24 państwa rozwinięte, siedem krajów rozwijających się, sześciu producentów aut (General Motors, Ford, Mercedes Benz, Jaguar Land Rover, Volvo i BYD Auto) i 39 miast. Omawiany dokument nie ma mocy wiążącej; ma jednak stanowić próbę przyspieszenia globalnego przejścia na pojazdy o zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2040 r. (na wiodących rynkach do 2035 r.). Choć wśród sygnatariuszy dokumentu jest m.in. Polska, to państwa, które produkują najwięcej samochodów i są największymi rynkami ich sprzedaży (USA, Chiny, Francja, Niemcy, Japonia), odmówiły podpisania deklaracji. Nie uzyskała ona również poparcia ze strony największych na świecie producentów aut - Toyoty i Volkswagena.

Urban Climate Action Programme i wizja na kolejne pięć lat

11 listopada br. poświęconego rozwojowi miast i regionów w duchu poszanowania środowiska (ang. Cities, Regions and Built Environment Day), Wielka Brytania obiecała przekazanie 27,5 mln funtów na program działań w zakresie ochrony klimatu w metropoliach (ang. Urban Climate Action Programme - UCAP), co umożliwiłoby osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r. w miastach Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej. Dzięki funduszom poszczególne regiony będą mogły stworzyć m.in. niskoemisyjny transport publiczny, a także zrównoważony system zarządzania odpadami i produkcji energii ze źródeł odnawialnych.

“Racing to the better world” (pl. “Wyścig do lepszego świata”) był kluczowym wydarzeniem dnia - pięcioletni plan działań dla podmiotów niepaństwowych dotyczący przejścia z poziomu słownych deklaracji do realnych działań na rzecz ochrony klimatu (ang. Improved Marrakech Partnership for Enhancing Ambition) został przedstawony m.in. przez sekretarza generalnego ONZ Antonio Guterresa i prezydenta COP26 Aloka Sharmę. Zapowiedziano m.in. rozszerzenie globalnych kampanii Race to Zero(1), Race to Resilience(2) i Glasgow Financial Alliance for Net Zero(3), z naciskiem na krótkoterminowe plany realizacji zobowiązań, a także mobilizowanie funduszy na rozwój gospodarek rozwijających się. W planie działań podkreślono potrzebę większej regionalizacji, która w dyskusjach uwzględni głosy z najbiedniejszych i zmarginalizowanych obszarów świata.

Kluczowym momentem będzie negocjacja treści dokumentu porozumienia, w którym wciąż jeszcze wiele niewiadomych. Dziś (12 listopada) rozpoczną się finałowe negocjacje, które mogą potrwać nawet do niedzieli. Wedle oficjalnych informacji, kolejny szczyt klimatyczny, COP27, będzie miał miejsce w Szarm el-Szejk w Egipcie w 2022 r. Zapowiedziano również, że COP28 w 2023 r. odbędzie się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Magdalena Więckowska: Dziennikarz

Przypisy

1/ Jest to inicjatywa wspierana przez ONZ, której celem jest m.in. stworzenie i realizacja przejrzystych planów działania służących ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z założeniami Porozumienia paryskiego. 2/ Siostrzana inicjatywa Race to Zero, której głównym celem jest zbudowanie przez podmioty niepaństwowe “odporności” na zmiany klimatu w społecznościach najbardziej narażonych na ich efekty, liczących ok. 4 miliardów ludzi. 3/ Sojusz, mający na celu przyspieszenie transformacji na rzecz globalnej neutralności klimatycznej. GFANZ został założony w kwietniu 2021 r. przez Marka Carneya, specjalnego wysłannika ONZ ds. działań na rzecz klimatu i finansów oraz doradcę finansowego premiera Wielkiej Brytanii Johnsona na COP26. O powołaniu wysłannika pisaliśmy tutaj: https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/ONZ-klimat-srodowisko-Program-Srodowiskowy-9972.html

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Czy presja społeczna i inwestorska położy kres korporacyjnej obojętności? (03 grudnia 2021)COP26 pozwolił sfinalizować rulebook z Katowic. Rezultaty okiem negocjatora (22 listopada 2021)Opada kurz po COP26. Co postanowiono w trakcie konferencji? (15 listopada 2021)PAN apeluje o zapoznanie się ze streszczeniem raportu IPCC. Opracowała jego polską wersję (10 listopada 2021)Zmniejszenie spożycia mięsa i mleka niezbędne do zatrzymania katastrofy klimatycznej (09 listopada 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony