
W piątek odbyła się debata dot. wyzwań w transporcie w kontekście ochrony środowiska naturalnego, organizowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Do debaty zostali zaproszeni ministrowie resortów energii i ochrony środowiska oraz przedstawiciele środowisk branżowych i naukowych. Program „Elektromobilność” jest jednym ze sztandarowych projektów państwa, dzięki którym realizowana jest Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR).
Ładowanie aut w nocy tańsze nawet o 30 proc.
- Chcemy wprowadzić zasadę, by od godziny 23.00 do 5.00 rano energia elektryczna do ładowania aut kosztowała 30 proc. mniej, czyli nie troszeczkę mniej, tylko zasadniczo mniej - mówił Minister Energii Krzysztof Tchórzewski. Jak wyjaśnił, w tzw. dolinach nocnych w elektrowniach marnuje się dużo energii, bo - ze względów bezpieczeństwa systemu - nie mogą one zejść poniżej 40 proc. gotowości. Według szacunków, przejazd autem elektrycznym 100 km kosztowałoby ok. 4 zł.
Minister przyznał, że wyzwania są kosztowne, ponieważ wymagają stworzenia odpowiedniej infrastruktury.
Będzie wsparcie na wyprodukowanie małego miejskiego auta
Tchórzewski zapowiedział, że w marcu br. zostanie ogłoszony konkurs na projekt karoserii małego, miejskiego samochodu elektrycznego. - Na wyprodukowanie małego miejskiego samochodu będzie wsparcie dla przedsiębiorców, którzy wygrają taki konkurs – powiedział Tchórzewski. Podał, że państwo miałoby mieć do 49 proc. udziałów w takim przedsięwzięciu, ale nie będzie uczestniczyło w zarządzaniu nim.
Krajowy plan rozwoju elektromobilności
We wrześniu ub. roku resort przedstawił plan rozwoju elektromobilności i krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Zakłada on m.in., że do 2025 r. po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych. Plan uwzględnia też elektryfikację transportu publicznego. Jego uzupełnieniem są rozwiązania dotyczące budowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, które zostały zdefiniowane w krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Źródło: NFOŚiGW i PAP