
Jeszcze do niedawna podmioty obowiązane do wykazania określonego udziału „zielonej” energii w ich miksach energetycznych miały pełną dowolność w zakresie sposobu realizacji tego obowiązku. Przypomnijmy, że robiły to albo poprzez zakup i przedstawienie do umorzenia Prezesowi URE świadectw pochodzenia, albo uiszczenie tzw. opłaty zastępczej. Zgodnie z nowymi wyjaśnieniami Prezesa URE,(1) tej dowolności będzie od tej pory znacznie mniej.
Światełko w tunelu?
Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy o OZE, podmioty obowiązane do realizacji obowiązku OZE (tj. przedsiębiorstwa energetyczne, odbiorcy końcowi, odbiorcy przemysłowi oraz towarowe domy maklerskie lub domy maklerskie) nie mogą uiszczać opłaty zastępczej w sytuacji, gdy którakolwiek ze średnioważonych cen praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia lub świadectw pochodzenia biogazu rolniczego jest niższa od wartości jednostkowej opłaty zastępczej. Tymczasem opublikowana przez Towarową Giełdę Energii (TGE)(2) na początku stycznia br. roczna cena średnioważona „zielonych” praw majątkowych nie przekracza wartości jednostkowej opłaty zastępczej. Oznacza to, że w 2018 r. zobowiązane podmioty będą mogły realizować swój obowiązek wyłącznie w drodze uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia. Zablokowanie możliwości uiszczania opłaty zastępczej w połączeniu z podwyższonym na mocy ubiegłorocznego rozporządzenia Ministra Energii obowiązkiem umorzenia świadectw pochodzenia mogą łącznie oznaczać, że popyt na ten instrument się zwiększy. To kluczowa dla inwestorów informacja, która może z kolei mieć wpływ na cenę świadectw. Warto w tym miejscu przypomnieć, że zielone certyfikaty odnotowały w ubiegłym roku historyczne spadki cen. Średnioważona cena sesyjna dla instrumentu PMOZE_A wyniosła w 2017 roku 38,83 zł/MWh, czyli o 34,80 zł/MWh mniej w porównaniu do roku 2016.
Biogaz powyżej poprzeczki
Inaczej sytuacja wygląda w odniesieniu do realizacji tzw. obowiązku „błękitnego”, czyli dot. certyfikatów biogazowych. Obowiązujaca bowiem w roku 2018 roczna cena średnioważona praw majątkowych jest w tym przypadku większa niż wartość jednostkowej opłaty zastępczej. Z tego powodu, do 30 czerwca br. o możliwości realizacji obowiązku „błękitnego” przy pomocy opłaty zastępczej decydować będzie publikowana przez TGE średnioważona cena miesięczna. Przypomnijmy, że średnioważona cena sesyjna dla instrumentu PMOZE-BIO w 2017 – pierwszym pełnym roku notowań tego instrumentu - wyniosła 333,97 zł/MWh.

Dziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Informacja Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (nr 6/2018) w sprawie sposobu realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 52 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii, w roku 2018https://www.ure.gov.pl/pl/stanowiska/7356,Informacja-nr-62018.html2/ Rok 2017 najlepszym rokiem w historii obrotu gazem ziemnym na TGE
https://www.tge.pl/fm/upload/komunikaty/2017/2018_01_05_Podsumowanie_roku_2017_na_rynkach_TGE.pdf