
Europejska Agencja Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA) poinformowała, że w 2020 r. średnia emisja dwutlenku węgla z nowych samochodów zarejestrowanych w Europie, w porównaniu z rokiem wcześniejszym, spadła o 12%. Jak wyjaśniono, główną przyczyną spadku emisji był wzrost udziału rejestracji pojazdów elektrycznych.
Z opublikowanych danych wynika, że udział rejestracji pojazdów elektrycznych potroił się z 3,5% w 2019 r. do 11,6% w 2020 r., z czego 6,2% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne a 5,4% hybrydy typu plug-in. - Pomimo kurczącego się ogólnego rynku nowych samochodów z powodu pandemii COVID-19, całkowita liczba nowych samochodów elektrycznych zarejestrowanych w 2020 r. wzrosła do ponad 1 miliona – podaje EEA.
W 2020 r. w Europie zarejestrowano ponadto 1,4 mln nowych samochodów dostawczych, których średnie emisje były mniejsze o 1,9% niż w 2019 r. W 2020 r., w porównaniu z 2019 r., udział elektrycznych samochodów dostawczych wzrósł do 2,3% (z 1,4%).
Czytaj też:
Ile elektryków jeździ po Polskich drogach?
Jak wynika z raportu „Polish EV Outlook 2022” na koniec I połowy 2022 r. skumulowana liczba rejestracji samochodów z napędem elektrycznym w Polsce wynosiła 51 844 szt. osobowych i dostawczych BEV oraz PHEV. - W ciągu zaledwie pół roku flota takich pojazdów powiększyła się o ok. jedną trzecią, a od 2020 r. – prawie trzykrotnie. W pierwszej połowie 2022 r. w Polsce zarejestrowano 10 649 nowych samochodów z napędem elektrycznym (czyli o 25% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.), jak również 2009 pojazdów tego typu pochodzących z importu (+42% r/r) - podaje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). PSPA wskazuje przy tym, że w latach 2014-2022 udział samochodów z napędem elektrycznym w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce wzrósł z 0,05% do 4,78%.
- Sprzedaż EV w ciągu zaledwie 6 pierwszych miesięcy 2022 r. okazała się być wyższa niż cały park takich pojazdów pod koniec roku 2019. Spodziewamy się, że do 2025 r. udział samochodów całkowicie elektrycznych na rynku nowych pojazdów osobowych zwiększy się ponad sześciokrotnie od chwili obecnej i osiągnie poziom 14,5% - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Dziennikarz, inżynier środowiska
