
© fot. Quality Stock Arts
Dla jednych galopujące ceny energii i widmo utraty konkurencyjności, dla innych wyższy cel, jak redukcja śladu węglowego - motywacja do zwiększania efektywności energetycznej przedsiębiorstw i instytucji jest różna, z pewnością jednak tworzy widoczny trend. Wiele kwestii regulują wymogi prawne nałożone ustawą o efektywności energetycznej (w tym roku miała miejsce jej kolejna nowelizacja, po czym w listopadzie ukazał się tekst jednolity).
Czytaj [WYWIAD]: Tylko technologia może nas uratować. Zmniejszenie emisyjności ciepłownictwa okiem praktyka
Czynności czy inwestycje, które zaliczane są do przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej, spisano w opublikowanym ostatnio w Monitorze Polskim dokumencie. Chodzi o obwieszczenie Ministra i Klimatu i Środowiska z 30 listopada 2021 r. w sprawie szczegółowego wykazu przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej. Skąd się wzięło i czemu było potrzebne? Otóż wynika ono wprost z ww. ustawy i zawiera spis przedsięwzięć, dla których można ubiegać się o tzw. białe certyfikaty, czyli świadectwa efektywności energetycznej. Pozwalają one, telegraficznie, pozyskać środki finansowe na zwiększanie efektywności energetycznej.
Czytaj też [WYWIAD]: Białe certyfikaty – wsparcie w finansowaniu inwestycji służących poprawie efektywności energetycznej
Transport i efektywność procesów spalania
To nie pierwszy taki dokument, ale nowością są pewne jego elementy. Obwieszczenie zastąpiło obowiązujące dotychczas obwieszczenie Ministra Energii z 23 listopada 2016 r. (M.P. 2016 poz. 1184). Wśród różnic wskazać należy uzupełnienie dokumentu o „przedsięwzięcia urządzeń i instalacji potrzeb własnych wykorzystywanych w procesach energetycznych prowadzonych w instalacjach spalania paliw objętych systemem handlu uprawnieniami do emisji, w których są prowadzone działania wskazane w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych” (dalej wymienia się m.in.: układy chłodzenia, wymienniki ciepła czy układy uzdatniania wody).
Nowością jest też uwzględnienie w spisie wymiany pojazdów transportu drogowego lub kolejowego na te z napędem hybrydowym, elektrycznym, wodorowym, ale i CNG/LNG. Na liście przedsięwzięć efektywnościowych pojawia się też wymiana opon, odzyskiwanie energii z hamowania czy monitoring efektywności stylu jazdy kierowców.
Cały katalog działań jest dostępny w obwieszczeniu.
Czytaj też: Ruszył I nabór wniosków w programie pn. Renowacja z gwarancją oszczędności EPC Plus

Redaktor naczelna, sozolog