Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2022 13 sierpnia 2022

Kto w Europie jest gotowy na elektromobilność? Wynik Polski daje sporo do myślenia

Tegoroczny raport oceniający poziom zaawansowania państw Europy na drodze do elektryfikacji transportu drogowego nie jest dla Polski powodem do dumy – zajęła ona ostatnie miejsce w rankingu, uzyskując ocenę jeszcze niższą niż przed rokiem.

   Powrót       15 czerwca 2022       Planowanie przestrzenne   
Elektromobilność

Czy Europa jest gotowa na elektryfikację transportu drogowego? Kwestii tej przyjrzano się w piątej edycji rocznego raportu “EV Readiness Index 2022(1)” przygotowanego przez firmę LeasePlan. W badaniu przeanalizowano stopień rozwoju elektromobilności w 22 krajach: Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Niemczech, Grecji, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i Słowacji.

Na podstawie zebranych danych autorzy raportu wskazali m.in., że:

  • na prawie wszystkich rynkach z wymienionych państw znacząco wzrosło wykorzystanie pojazdów elektrycznych, co jest związane z ich rosnącą popularnością;
  • rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych jest nadal zbyt słabo rozwinięty, co blokuje dalszy rozwój elektromobilności;
  • ceny zakupu i utrzymania pojazdów elektrycznych w Europie są niższe niż kiedykolwiek (ich konkurencyjność kosztowa wzrasta w obliczu coraz wyższych cen oleju napędowego i benzyny).

Polska i Czechy na szarym końcu europejskiego zestawienia

Liczba punktów przyznana każdemu z państw ujętych w rankingu została uzależniona od wyników uzyskanych w zakresie oceny rozwoju krajowego rynku pojazdów elektrycznych, stopnia rozwoju infrastruktury ładowania, a także kosztu utrzymania pojazdów elektrycznych.

Poziom rozwoju rynku oceniono na podstawie odsetka pojazdów elektrycznych w przeliczeniu na liczbę mieszkańców danego państwa, udziału pojazdów elektrycznych (w tym akumulatorowych) na rynku pojazdów. Stopień rozwoju infrastruktury ładowania określono na podstawie liczby punktów ładowania w przeliczeniu na liczbę mieszkańców państwa, liczbę zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, a także dostępność stacji szybkiego ładowania w przeliczeniu na liczbę autostrad. Z kolei wynik w zakresie kosztów utrzymania pojazdów niskoemisyjnych w danym państwie wyznaczyły m.in. ceny energii elektrycznej, obecność zachęt ze strony rządów, wysokość opodatkowania oraz miesięczna opłata pojazdu w leasingu.

Maksymalna liczba punktów możliwa do osiągnięcia przez każde państwo wynosiła 50. Biorąc pod uwagę wyniki uzyskane we wszystkich trzech kategoriach, liderem rankingu w raporcie okazała się Norwegia (42 punkty), a zaraz za nią Holandia (38 punktów) i Wielka Brytania (33 punkty). Na ostatnim miejscu listy znalazły się dwa kraje – Czechy i Polska (otrzymały po 13 punktów). Co warte zauważenia, w ubiegłorocznym rankingu Polska została oceniona w sumie na 15 punktów. W tegorocznym zestawieniu Polska uzyskała po 3 punkty zarówno w zakresie poziomu rozwoju rynku pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania (Czechy miały tu kolejno po 4 i 5 punktów), a w kwestii kosztu utrzymania pojazdu elektrycznego – 7 punktów (w przypadku Czech oceniono go na 4 punkty).

Elektromobilność a minimalizowanie śladu węglowego

W raporcie podkreślono, że transport jest najszybciej rozwijającą się gałęzią gospodarki, która może wpłynąć na zmniejszenie negatywnego wpływu działalności człowieka na klimat i środowisko – transport drogowy odpowiada bowiem za ok. 20% emisji dwutlenku węgla na terenie Europy.

Autorzy pracy zaznaczyli, że zmiana paradygmatu w transporcie jest szczególnie ważna, biorąc pod uwagę organizacje korporacyjne, które rejestrują ok. 50% pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Z punktu widzenia dużych firm wymiana floty na bezemisyjną jest z kolei najszybszą i najprostszą metodą na obniżenie swojego śladu węglowego.

Magdalena Więckowska: Dziennikarz Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Pełna treść raportu w języku angielskim dostępna pod linkiem:
https://www.leaseplan.com/-/media/leaseplan-digital/shared/documents/full-report---ev-readiness-index-release-2022.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Elektryczne auto w celach służbowych? Rząd planuje uregulowanie przepisów (10 sierpnia 2022)Local Trends Europejskie Forum Samorządowe w październiku (04 sierpnia 2022)Gdańsk: Umowa z firmą MAN na 18 pojazdów podpisana (04 sierpnia 2022)Jak baterie ze stałym elektrolitem zmieniłyby sektor transportu? Raport T&E (19 lipca 2022)Zakrzew: Zakup autobusów elektrycznych i uruchomienie komunikacji publicznej w gminie (20 czerwca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony