Robots
Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
05.03.2021 05 marca 2021

Jaką moc powinny mieć gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych?

W podziemnych garażach nowych bloków mają być obowiązkowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Moc przyłączeniowa gniazdek okazała się sporna. Zdaniem Konfederacji Lewiatan, minimalna moc, jaką wskazuje się w rozporządzeniu, powinna być większa.

   Powrót       08 września 2020       Transport   

Jak już wcześniej informowaliśmy, Ministerstwo Klimatu przesłało do konsultacji projekt rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi(1). Jak wynika z rozporządzenia, zarządcy budynków użyteczności publicznej będą musieli zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20 proc. planowanych stanowisk postojowych i mocy równej 3,7 kW. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych moc przyłączeniową określać ma z kolei iloczyn 50 proc. planowanej liczby miejsc postojowych oraz wartość mocy równej 3,7 kW. Więcej na ten temat tutaj.

- Uważamy, że minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych w budynkach powinna być większa i wynosić 7,4 kW. Projekt rozporządzenia będzie dotyczył budynków, które powstaną w przyszłości i będą funkcjonować przez wiele lat. W związku z tym trzeba uwzględnić rosnącą liczbę samochodów elektrycznych, jak i zwiększającą się pojemność baterii - wyjaśnia Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Lewiatan przekonuje także, że już obecnie, przy nowszych modelach samochodów elektrycznych, gniazdka 3,7 kW nie pozwalają na naładowanie pojazdu „do pełna" przez 10 godzin, a takim założeniem kierują się mieszkańcy chcący naładować samochód w nocy, by z pełnym zasięgiem ruszyć w trasę. Dlatego niezbędne jest zwiększenie mocy przyłączeniowej gniazdek. Dodatkowo zwraca uwagę, że maksymalna moc przyłączeniowa pojedynczego punktu ładowania w budynkach, powinna być ograniczona do 22 kW, ze względu na wysokie koszty, jakie generuje dla mieszkańców. - Ładowarki o mocy powyżej 22 kW powinny być instalowane tylko na stacjach szybkiego ładowania, w których koszty ponoszą przede wszystkim jej użytkownicy - dodaje Dominik Gajewski.

Warszawa: plan budowy po konsultacjach

Kwestia rozwoju elektromobilności nabiera rozpędu nie tylko na szczeblu rządowym, ale także samorządowym. W połowie kwietnia Urząd Miasta st. Warszawy przedstawił mieszkańcom Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych(2), w którym wskazał lokalizacje,w których możliwe będzie wybudowanie 517 stacji z 1034 punktami ładowania. W rezultacie konsultacji dokument został rozbudowany o 30 stacji, a 5 stacji usunięto. Jak przekonuje UM Warszawa, wszystkie lokalizacje zostały wyłonione po analizie potrzeb użytkowników pojazdów elektrycznych. Za priorytet uznano umożliwienie mieszkańcom naładowania lub doładowania samochodu podczas przebywania w miejscach związanych z edukacją, kulturą, sportem i rozrywką. Ładowarki będą też zainstalowane w pobliżu urzędów czy placówek służby zdrowia.

Czytaj też: Ponad 200 punktów ładowania aut elektrycznych dzięki formule PPP

Ile punktów ładowania w stolicy?

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Warszawie ma powstać minimum 1000 punktów ładowania usytuowanych w ogólnodostępnych stacjach, służących zasilaniu pojazdów napędzanych energią elektryczną. Pod koniec 2019 r. w Warszawie funkcjonowały 144 punkty ładowania zlokalizowane w 54 ogólnodostępnych stacjach. W tym roku ma powstać kolejnych 41 punktów w 21 stacjach. Oznacza to, że aby wypełnić zapisy ustawowe, powinno zostać zainstalowanych jeszcze przynajmniej 815 punktów.

Jak mają wyglądać stacje?

Każda planowana stacja to wolnostojący słupek (o wymiarach: do 170 cm wysokości, 45 cm szerokości i 50 cm głębokości) z dwoma punktami ładowania. Moc pojedynczego punktu (22 kW) pozwoli na ładowanie jednego pojazdu w czasie 1-3 godzin. Każdy słupek umożliwi ładowanie dwóch pojazdów jednocześnie, dlatego konieczne jest wyznaczenie przy nim dwóch stanowisk postojowych.

Jak informuje Urząd, obecnie trwają uzgodnienia projektu planu z operatorami systemu elektroenergetycznego dystrybucyjnego. W kolejnym kroku plan zostanie przyjęty jako uchwała Rady m.st. Warszawy. Uchwalony plan zostanie opublikujemy w internecie i przekazany operatorom systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, którzy zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności są zobowiązani do wybudowania stacji ładowania.

Źródło: Konfederacja Lewiatan i UM Warszawa

Katarzyna Zamorowska: Dziennikarz, prawnik Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337153/katalog/12709889#12709889
2/ Dokument dostępny jest tutaj:
http://infrastruktura.um.warszawa.pl/gdzie-powstan-nowe-stacje-adowania-pojazd-w-elektrycznych

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Ruda Śląska: Przyjęto plan budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych (03 marca 2021)Raport brukselskiej organizacji: Polska liderem produkcji baterii (01 marca 2021)W 2022 r. w Gdańsku powstanie fabryka modułów bateryjnych (22 lutego 2021)Kolejny etap prac nad nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (19 lutego 2021)Lewiatan: w Nowym Polskim Ładzie inwestycje w zieloną gospodarkę powinny mieć absolutny priorytet (19 lutego 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony