Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
23.04.2024 23 kwietnia 2024

Jaką moc powinny mieć gniazdka do ładowania samochodów elektrycznych?

W podziemnych garażach nowych bloków mają być obowiązkowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Moc przyłączeniowa gniazdek okazała się sporna. Zdaniem Konfederacji Lewiatan, minimalna moc, jaką wskazuje się w rozporządzeniu, powinna być większa.

   Powrót       08 września 2020       Planowanie przestrzenne   

Jak już wcześniej informowaliśmy, Ministerstwo Klimatu przesłało do konsultacji projekt rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi(1). Jak wynika z rozporządzenia, zarządcy budynków użyteczności publicznej będą musieli zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20 proc. planowanych stanowisk postojowych i mocy równej 3,7 kW. W budynkach mieszkalnych wielorodzinnych moc przyłączeniową określać ma z kolei iloczyn 50 proc. planowanej liczby miejsc postojowych oraz wartość mocy równej 3,7 kW. Więcej na ten temat tutaj.

- Uważamy, że minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych w budynkach powinna być większa i wynosić 7,4 kW. Projekt rozporządzenia będzie dotyczył budynków, które powstaną w przyszłości i będą funkcjonować przez wiele lat. W związku z tym trzeba uwzględnić rosnącą liczbę samochodów elektrycznych, jak i zwiększającą się pojemność baterii - wyjaśnia Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Lewiatan przekonuje także, że już obecnie, przy nowszych modelach samochodów elektrycznych, gniazdka 3,7 kW nie pozwalają na naładowanie pojazdu „do pełna" przez 10 godzin, a takim założeniem kierują się mieszkańcy chcący naładować samochód w nocy, by z pełnym zasięgiem ruszyć w trasę. Dlatego niezbędne jest zwiększenie mocy przyłączeniowej gniazdek. Dodatkowo zwraca uwagę, że maksymalna moc przyłączeniowa pojedynczego punktu ładowania w budynkach, powinna być ograniczona do 22 kW, ze względu na wysokie koszty, jakie generuje dla mieszkańców. - Ładowarki o mocy powyżej 22 kW powinny być instalowane tylko na stacjach szybkiego ładowania, w których koszty ponoszą przede wszystkim jej użytkownicy - dodaje Dominik Gajewski.

Warszawa: plan budowy po konsultacjach

Kwestia rozwoju elektromobilności nabiera rozpędu nie tylko na szczeblu rządowym, ale także samorządowym. W połowie kwietnia Urząd Miasta st. Warszawy przedstawił mieszkańcom Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych(2), w którym wskazał lokalizacje,w których możliwe będzie wybudowanie 517 stacji z 1034 punktami ładowania. W rezultacie konsultacji dokument został rozbudowany o 30 stacji, a 5 stacji usunięto. Jak przekonuje UM Warszawa, wszystkie lokalizacje zostały wyłonione po analizie potrzeb użytkowników pojazdów elektrycznych. Za priorytet uznano umożliwienie mieszkańcom naładowania lub doładowania samochodu podczas przebywania w miejscach związanych z edukacją, kulturą, sportem i rozrywką. Ładowarki będą też zainstalowane w pobliżu urzędów czy placówek służby zdrowia.

Czytaj też: Ponad 200 punktów ładowania aut elektrycznych dzięki formule PPP

Ile punktów ładowania w stolicy?

Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Warszawie ma powstać minimum 1000 punktów ładowania usytuowanych w ogólnodostępnych stacjach, służących zasilaniu pojazdów napędzanych energią elektryczną. Pod koniec 2019 r. w Warszawie funkcjonowały 144 punkty ładowania zlokalizowane w 54 ogólnodostępnych stacjach. W tym roku ma powstać kolejnych 41 punktów w 21 stacjach. Oznacza to, że aby wypełnić zapisy ustawowe, powinno zostać zainstalowanych jeszcze przynajmniej 815 punktów.

Jak mają wyglądać stacje?

Każda planowana stacja to wolnostojący słupek (o wymiarach: do 170 cm wysokości, 45 cm szerokości i 50 cm głębokości) z dwoma punktami ładowania. Moc pojedynczego punktu (22 kW) pozwoli na ładowanie jednego pojazdu w czasie 1-3 godzin. Każdy słupek umożliwi ładowanie dwóch pojazdów jednocześnie, dlatego konieczne jest wyznaczenie przy nim dwóch stanowisk postojowych.

Jak informuje Urząd, obecnie trwają uzgodnienia projektu planu z operatorami systemu elektroenergetycznego dystrybucyjnego. W kolejnym kroku plan zostanie przyjęty jako uchwała Rady m.st. Warszawy. Uchwalony plan zostanie opublikujemy w internecie i przekazany operatorom systemów dystrybucyjnych elektroenergetycznych, którzy zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności są zobowiązani do wybudowania stacji ładowania.

Źródło: Konfederacja Lewiatan i UM Warszawa

Katarzyna Zamorowska: Dyrektor ds. komunikacji Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu w sprawie sposobu ustalania mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12337153/katalog/12709889#12709889
2/ Dokument dostępny jest tutaj:
http://infrastruktura.um.warszawa.pl/gdzie-powstan-nowe-stacje-adowania-pojazd-w-elektrycznych

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony