Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
30.04.2024 30 kwietnia 2024

Biznes wchodzi w elektromobilność i inwestuje w sieć punktów ładowania

Ładowarki elektryczne znajdują się w centrum zainteresowania polskiego biznesu. Na inwestycje decydują się największe podmioty, które realizują polityki dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju.

   Powrót       12 lipca 2023       Planowanie przestrzenne   
Samochód elektryczny

Popularna sieć sklepów Biedronka zakomunikowała, że do końca 2023 r. w 600 lokalizacjach przy sklepach, zarówno w wielkich aglomeracjach, jak i mniejszych miastach, pojawią się punkty ładowania EV. Każde urządzenie jednocześnie będzie mogło ładować do trzech aut. W sumie powstanie 1800 punktów ładowania. Każda stacja dostępna przy wybranych sklepach będzie dysponować mocą 120 kW, co w praktyce będzie oznaczało możliwość szybkiego i komfortowego naładowania elektryka (dysponującego baterią o pojemności 50 kWh) w czasie ok. 20-30 minut. Przy budowie stacji ładowania samochodów elektrycznych Biedronka współpracuje z firmą Powerdot, która jest inwestorem stacji, a także ich operatorem.

Polski koncern multienergetyczny Orlen z kolei poinformował, że otrzymał 63 miliony zł dofinansowania od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na budowę 40 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które pojawią się w 33 polskich miastach. Stacje mają zostać zbudowane do końca grudnia 2027 r.

Spółka wchodząca w skład Grupy Budimex oddała 27 stacji do ładowania samochodów elektrycznych do dyspozycji mieszkańcom Bydgoszczy. Kolejne słupki z logo lidera rynku budowlanym zostaną uruchomione już wkrótce w Poznaniu i Szczecinie, a następnie w Gorzowie Wielkopolskim. Ładowarki Budimex Mobility są zintegrowane z systemem firmy Elocity. Elektromobilność to jeden z elementów zielonego filaru działalności Budimex.

2836 ogólnodostępnych stacji ładowania

Według Licznika Elektromobilności, na koniec maja 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5597 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (157 punktów).

- Operatorzy infrastruktury ogólnodstępnej instalują coraz więcej szybkich stacji ładowania prądem stałym. Od początku roku ich udział w sieci ładowarek wzrósł z 29% do 31%. Od stycznia do maja uruchomiono 93 stacje DC i 110 stacji AC. To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę fakt, że inwestycje w urządzenia tej pierwszej kategorii wiążą się ze znacznie wyższymi nakładami finansowymi, a proces przyłączania szybkich ładowarek co do zasady trwa dłużej - wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które współtworzy Licznik Elektromobilności z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Posłowie w PE zatwierdzili w lipcu nowe przepisy dotyczące większej liczby stacji paliw alternatywnych dla samochodów osobowych i ciężarowych, prostego i łatwego ładowania oraz czystszych paliw morskich. Nowe przepisy są częścią pakietu „Fit for 55 in 2030”, unijnego planu redukcji emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. Zgodnie z unijnymi regulacjami, stacje ładowania będą rozłożone co 60 km dla samochodów osobowych i co 120 km dla ciężarówek i autobusów, a stacje tankowania wodoru co 200 km.

W Polsce przybywa pojazdów elektrycznych

Zgodnie z danymi Licznika Elektromobilności, pod koniec maja 2023 r. po polskich drogach jeździły 76 683 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 38 671 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 38 012 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 4 188 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Jak czytamy, stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 17 452 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 556 218 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 885 szt.

Patrycja Rapacka: Redaktor Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Jednorazowe papierosy jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska produktów (29 kwietnia 2024)100 mld zł z KPO zaplanowano wydać na transformację energetyczną (29 kwietnia 2024)Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony