Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
08.05.2024 08 maja 2024

Branża europejska apeluje o wsparcie dla bezemisyjnych samochodów ciężarowych

   Powrót       27 czerwca 2023       Zrównoważony rozwój   
Branża europejska apeluje o wsparcie dla bezemisyjnych samochodów ciężarowych

41 firm apeluje do władz Unii Europejskiej o wyznaczenie ambitniejszych celów dla zeroemisyjnych samochodów ciężarowych. Kluczem jest zachęcenie do korzystania z nich przez przedsiębiorców.

Organizacja The European Clean Trucking Alliance (ECTA) skierowała do Komisji Europejskiej list w sprawie przejścia UE na zeroemisyjne pojazdy ciężarowe. W dokumencie wezwano do wprowadzenia bardziej ambitnych norm w zakresie emisji CO2 w 2030 r. oraz wskazania terminu wycofania z użycia zanieczyszczających środowisko ciężarówek. Większe ambicje obniżą koszty i przyspieszą produkcję bezemisyjnych ciężarówek, ale także ich obecność na europejskich drogach w 2030 r. o ponad 150 tys. w porównaniu z propozycją KE. UE wyłączyła z regulacji niektóre typy pojazdów, w tym śmieciarki i ciężarówki budowlane oraz niektóre miejskie samochody dostawcze, które często są łatwe do zelektryfikowania i korzystnie wpłynęłyby na jakość powietrza w miastach – wyjaśnia ECTA.

- Biorąc pod uwagę, że cykl życia samochodu ciężarowego wydłuża się do 18 lat, należy ustalić jasną datę, jeszcze przed 2050 r., aby zapewnić, że UE osiągnie swoje cele w zakresie dekarbonizacji transportu drogowego – wskazuje organizacja.

Wśród sygnatariuszy listu znalazły się takie firmy, jak A. P. Moller - Maersk A/S, Danfoss, DPDHL, European Shippers Council, Heineken, Nestlé, Nike, PepsiCo, Polska Izba Rozwoju E-mobilności, Vattenfall czy Volta Trucks.

Czytaj: Rosnące zapotrzebowanie na transport w Europie zwiększa emisje z pojazdów ciężkich

Bariery w Polsce

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych wskazuje w jednym z raportów, że aby wsparcie elektryfikacji transportu ciężkiego w Polsce było skuteczne, powinno pomagać przełamywać najważniejsze bariery rozwoju. Wśród barier tych wymienia się: koszty nabycia pojazdu, całkowite koszty jego użytkowania oraz infrastrukturę ładowania.

Patrycja Rapacka: Redaktor

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Rada Ministrów zatwierdziła zmiany w KPO (06 maja 2024)Jednorazowe papierosy jednym z najbardziej szkodliwych dla środowiska produktów (29 kwietnia 2024)100 mld zł z KPO zaplanowano wydać na transformację energetyczną (29 kwietnia 2024)Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony