Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.02.2024 25 lutego 2024

Rada UE zatwierdziła rozporządzenie AFIR. Stacje ładowania elektryków będą rozmieszczone co 60 km

Rada Unii Europejskiej przyjęła rozporządzenie ws. infrastruktury paliw alternatywnych. Zgodnie z nowymi przepisami stacje ładowania pojazdów elektrycznych będą rozmieszczone w UE co 60 km. Przepisy obejmują także stacje tankowania wodoru.

   Powrót       27 lipca 2023       Planowanie przestrzenne   

Rada Unii Europejskiej formalnie przyjęła wczoraj rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (ang. Alternative Fuel Infrastructure Regulation, AFIR). Rozporządzenie jest elementem pakietu Fit For 55, którego celem jest dostosowanie unijnego prawodawstwa do nowego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE o co najmniej 55% do 2030 r. (w stosunku do poziomu z 1990 r.).

Czytaj też: Biznes wchodzi w elektromobilność i inwestuje w sieć punktów ładowania

Stacje ładowania co 60 km

Nowe regulacje będą obowiązywały we wszystkich krajach członkowskich UE. W treści rozporządzenia przewidziano konkretne cele jakie państwa członkowskie będą zobligowane do osiągnięcia w 2025 lub 2030 r.

Jak wskazano w komunikacie Rady, od 2025 r. stacje szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych o mocy co najmniej 150 kW będą musiały być instalowane w państwach członkowskich UE co 60 km wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE, tzw. „transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)”. Dodatkowo od 2025 r. co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km w ramach większej sieci kompleksowej TEN-T o minimalnej mocy 350 kW będą musiały być rozmieszczone także stacje ładowania pojazdów ciężarowych o minimalnej mocy 350 kW, z pełnym pokryciem sieci do 2030 r.

- Od 2030 r. we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T  muszą powstać stacje tankowania wodoru obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki – dodano.

Implementacja przepisów w Polsce

- Rozporządzenie zostanie ogłoszone w Dzienniku Urzędowym UE. Regulacje będą obowiązywały po 6 miesiącach od dnia ogłoszenia. Oznacza to, że kraje takie jak Polska mają ekstremalnie mało czasu na implementację. A wyzwań mamy wiele - to między innymi dostępność przyłączy elektroenergetycznych na MOP-ach, a w praktyce jej brak – mówi cytowany w komunikacie prasowym Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE) Krzysztof Burda, prezes zarządu PIRE.

Jak zauważa natomiast Marcin Nowak, wiceprezes PIRE, kluczową rolę w trakcie implementacji przepisów odegrają przyłącza dla stacji ładowania. - Trudności jakie napotykamy to między innymi duża odległość MOP-ów od sieci elektroenergetycznych i konieczność realizacji drogich inwestycji. Projekty te komplikują dodatkowo służebność gruntów, wybór wykonawców, a przede wszystkim ujęcie danej inwestycji w planie rozwoju infrastruktury dystrybucyjnej przez OSD. A mówimy tu o przyłączach na poziomie docelowo 3,4 MW dla samych ciężarówek elektrycznych dla sieci bazowej AFIR - mówi Marcin Nowak.

Czytaj też: Polska może stać się hubem produkcyjnym pojazdów elektrycznych. Czy wykorzysta szansę?

- Aby osiągnąć cele AFIR przede wszystkim musimy zaktualizować Krajowe Ramy Rozwoju Elektromobilności i nadać nowe priorytety dla infrastruktury ładowania, zmiany nie ominą także Ustawy o Elektromobilności - to m.in. rewizja zagadnień dotyczących infrastruktury ładowania, w szczególności w zakresie interoperacyjności, przejrzystości cen metod autoryzacji i płatności bezpośrednich w celu ułatwienia korzystania ze stacji kierowcom pojazdów elektrycznych - dodaje Marcin Nowak.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)MKiŚ pracuje nad założeniami ws. wsparcia zakupu zeroemisyjnych ciężarówek (17 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony