Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.06.2022 29 czerwca 2022

Elektromobilność w Ostrowie wolna od węgla

Ostrów Wielkopolski niedawno podpisał umowę na dostawę sześciu nowych autobusów elektrycznych. Transakcja jest tylko częścią szerszego projektu elektromobilności w Ostrowie i ofensywy energetycznej miasta. Ważną rolę odegra tu m.in. biomasa drzewna.

   Powrót       13 kwietnia 2018       Transport   

Dostawcą autobusów będzie wyłoniona w przetargu firma Ursus Bus SA. Wartość podpisanej umowy to prawie 15,4 mln zł, z czego aż 85 proc., czyli ponad 13 mln zł, to pozyskana przez miasto dotacja unijna. Pierwsze cztery autobusy elektryczne pojawiły się na ostrowskich ulicach w zeszłym roku. Jak poinformował Mateusz Nycek z Centrum Rozwoju Komunalnego, kolejnych sześć autobusów wyjedzie na ulice miasta w pierwszym kwartale 2019 roku. Będą napędzane silnikami elektrycznymi o mocy co najmniej 160 kW, a dodatkowo będą doładowywane podczas jazdy energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania. Co więcej, pasażerowie będą mogli podczas podróży doładować sobie telefon lub skorzystać z darmowego Wi-Fi.

Energia elektryczna dzięki biomasie drzewnej z pobliskiego zakładu

Energia do zasilania autobusów jest produkowana w całości z biomasy drzewnej w Ostrowskim Zakładzie Ciepłowniczym. Powstaje w układzie kogeneracyjnym, przy czym kocioł jest opalany biomasą, a nie węglem. - Czyste drewno trafia do nas bezpośrednio z dwóch linii technologicznych sąsiedniego zakładu Sklejka-Eko SA - powiedział w rozmowie z Teraz Środowisko prezes Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego Marian Kupijaj. - W naszym zakładzie zdecydowaliśmy się na dywersyfikację paliw, co było spowodowane wzrostem cen uprawnień do emisji CO2. Oprócz węgla stosujemy więc biomasę i w dużej mierze gaz ziemny – dodał. Energia wyprodukowana z biomasy trafia bezpośrednio do ładowarek autobusowych za pośrednictwem 2,5-kilometrowego kabla. Ostrowski Zakład Ciepłowniczy uzyskał w marcu 2009 roku koncesję na obrót energią elektryczną. Obecnie jest jej bezpośrednim sprzedawcą przez własną sieć dystrybucyjną średniego napięcia. Energia trafia zarówno do wspomnianego zakładu produkcji sklejki, jak i do przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji, poza tym do operatora sieci komórkowej oraz dwóch dużych obiektów handlowych.

Oszczędności rzędu 1 mln zł rocznie

Co ciekawe, cena wytworzonego lokalnie prądu jest niższa niż cena oleju napędowego, którym zasilane są pozostałe autobusy, jest też niższa od ceny oferowanej poprzednio przez dużego dostawcę prądu dla Ostrowa.

Analizy wskazują, że w skali roku przy czterech pierwszych autobusach elektrycznych miastu udało się zaoszczędzić około 0,5 mln zł. Docelowo przy ładowaniu kolejnych sześciu autobusów własną energią może to być nawet ponad 1 mln zł rocznie, a skala korzyści dla miasta będzie rosła wraz z zakupem kolejnych autobusów elektrycznych i dalszym rozwojem elektromobilności.

W planach własny system energetyczny miasta

Zakup autobusów elektrycznych jest częścią wielowymiarowego projektu pn. „Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej”. Całkowita wartość inwestycji to 42,6 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym wynoszącym 31,8 mln zł. W ramach projektu powstaną dodatkowo ścieżki rowerowe i nowe stacje roweru miejskiego. Będzie także m.in. centrum przesiadkowe i nowoczesny system zarządzania i organizacji ruchu. - Do centrum przesiadkowego mamy zamiar doprowadzić kolejny odcinek kablowy o długości około 2 km. W ten sposób będziemy dostarczać energię do ładowarek do aut elektrycznych, które tam powstaną – zapewnił prezes Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego.

Ostrowski Zakład Ciepłowniczy i Miejski Zakład Komunikacji to spółki należące do grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego. Strategia tego centrum na lata 2018-2024 zakłada stworzenie przez miasto własnego systemu energetycznego. Przewidywane rezultaty finansowe przedsięwzięcia to oszczędność na energii rzędu 50 mln złotych rocznie. Miasto wydaje w tej chwili na energię (elektryczność, ciepło, paliwa) 400 mln złotych.

Ewa Szekalska: Dziennikarz Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Autobusy wodorowe w polskich miastach. Gdzie trwają testy? (28 czerwca 2022)Zakrzew: Zakup autobusów elektrycznych i uruchomienie komunikacji publicznej w gminie (20 czerwca 2022)Sieradz: 9 mln zł na zakup autobusów elektrycznych (15 czerwca 2022)Przyszłość transportu w smart city (30 maja 2022)PSPA: do połowy roku autobusy elektryczne w 64 przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej (11 kwietnia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony