Celem powołania Morskiego Funduszu Rozwoju S.A. jest wypełnienie luki w zakresie braku wystarczającej infrastruktury instytucjonalnej i braku dostatecznych środków finansowych na rozwój szeroko rozumianego sektora gospodarki morskiej, w tym np. przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie realizacji zapisanych w Projekcie Strategicznym „Nowoczesne produkty przemysłu okrętowego” celów. Powołany specustawą(1) Fundusz wzorowany jest m.in. na doświadczeniach Malezyjskiego Bank Rozwoju oraz należącego do singapurskiego rządu funduszu Clifford Capital(2).
Krok do przodu
Finansowanie długoterminowych inwestycji (w tym w gospodarce morskiej) jest problemem nie tylko w Polsce. Inwestycje w tym obszarze zmagają się z m.in. brakiem środków publicznych czy obawami ubezpieczycieli, którzy zatroskani niestabilnością polityczną niechętnie je ubezpieczają. Udział banków w finansowaniu sektora gospodarki morskiej spadł w ostatnich latach z ponad 90 proc. do około 60 proc. Wzrósł z kolei udział różnego typu agencji wspierających eksport, w tym w szczególności azjatyckich, a głównie chińskich. Dlatego rządy niektórych państw decydują się na powoływanie komercyjnych funduszy inwestycyjnych, których zadaniem jest inwestowanie w perspektywiczne projekty i czerpanie korzyści z osiąganych przez nie zysków. Nadrzędnym celem jest zmniejszenie efektów wahań rynkowych dla wszystkich uczestników rynku. Tworzony przez polski rząd Morski Fundusz Rozwoju ma wpisywać się też w Krajowe Inteligentne Specjalizacje, ze szczególnym uwzględnieniem przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych. Rząd ma tutaj na myśli proekologiczne rozwiązania konstrukcyjne i komponenty, systemy zarządzania transportem oraz innowacyjne materiały i technologie produkcji środków transportu. Możliwe, że Fundusz zostanie zaangażowany również w rządowy Projekt Batory(3). Z punktu widzenia środowiska istotna może być jego rola w jego komponencie I-Offshore (Innowacyjna platforma offshore).
Nawet 16 projektów rocznie
Zaprezentowana w grudniu ubiegłego roku ustawa zakłada utworzenie spółki akcyjnej, która będzie prowadziła działalność jako komercyjny fundusz inwestycyjny. Ma on stymulować rozwój kluczowych dla gospodarki projektów poprzez działanie w charakterze swego rodzaju sponsora poprzez inwestycje bezpośrednie i pośrednie w zaangażowane w nie podmioty. - Zakłada się, że środki zainwestowane w kapitał MFR pozwolą sfinansować inwestycje o wartości conajmniej 10-krotnie wyższej – czytamy w uzasadnieniu do projektu ustawy. Rząd szacuje, że średnia inwestycja powinna mieć wartość w granicach 32-64 mln zł. Przy planowanym na 200 mln zł budżecie oznacza to, że MFR zostanie w tym czasie udziałowcem w 32-64 projektach. Daje to z kolei mandat do inwestowania w 8-16 projektów rocznie.
Z zaprezentowanego przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej projektu ustawy wynika, że utworzenie MFR oraz wdrożenie mechanizmu finansowego nie powinno zająć więcej niż dwanaście miesięcy od wejścia w życie ustawy.
Kamil SzydłowskiDziennikarz, prawnik
Przypisy
1/ Projekt ustawy o Morskim Funduszu Rozwojuhttps://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12318553/12552803/12552804/dokument369839.pdf2/ Clifford Capital is a specialist provider of structured finance solutions established in 2012 with support from the Government of Singapore. We help Singapore companies, as well as companies with a nexus to Singapore, to grow internationally and capture new business in the global market place. We are also focused on developing a capital market in Singapore in the infrastructure and maritime sectors.
https://www.cliffordcap.sg/3/ Projekt Batory jest strategicznym projektem polskiego rządu i częścią Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), mającym na celu przede wszystkim wsparcie krajowych technologii projektowania i budowy jednostek pływających i konstrukcji morskich. Program, oprócz np. budowy promów, zakłada też m.in. opracowanie modułowej platformy dla systemów do eksploatacji surowcowych i energetycznych zasobów morza oraz instalacji do demontażu zużytych statków.