Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
16.08.2022 16 sierpnia 2022

Gdańsk: Umowa z firmą MAN na 18 pojazdów podpisana

   Powrót       04 sierpnia 2022       Planowanie przestrzenne   

Nowa era w historii komunikacji miejskiej w Gdańsku. Za kwotę 62 mln zł Miasto zakupi 18 nowoczesnych autobusów elektrycznych, których producentem jest firma MAN. To pojazdy o zasięgu nawet 401 km na jednym ładowaniu, przystosowane dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ciągu 14 miesięcy autobusy pojawią już w mieście.

Elektryczne autobusy to przyszłość

Prezentacja modelu autobusu elektrycznego dla Gdańska miała miejsce 2 sierpnia na ulicy… Elektryków. W przemysłowej, historycznej scenerii stoczni podpisano też umowę na dostawę nowych pojazdów. Czas diesli powoli odchodzi w przeszłość. Ciche i ekologiczne autobusy elektryczne to początek nowej ery w komunikacji miejskiej. Koszt zakupu wynosi 62 miliony złotych.

- Po testach, po różnych próbach, ale też po postępowaniu przetargowym, bo w inny sposób, jak państwo wiedzą, nie można zakupić autobusów, dzisiaj nastąpi podpisanie umowy. W ciągu 14 miesięcy, i mam nadzieję, że ten termin zostanie dotrzymany, bo jako gdańszczanie bardzo czekamy na nową flotę, zostanie dostarczonych do Gdańska 18 autobusów - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

Czytaj: [Wywiad] Gdańskie ulice w stylu slow

Jaki będzie gdański e-autobus?

Gdański autobus elektryczny to model MAN Lion's City E. 8 spośród zakupionych 18 autobusów stanowić będą pojazdy przegubowe, 10 to autobusy standardowe. Prezentowany podczas podpisania umowy model przegubowy może przewieźć 180 osób.

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z wózkami dziecięcymi. Będzie wydzielona i oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu tych osób oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. Wszystkie kolumny i poręcze zostaną wykonane w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a.

Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą w przyszłości do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.

Komfort podróżowania

Gdańskie e-autobusy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej, tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących zostaną wykonane w wysokiej jakości technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów.

W nowych środkach komunikacji miejskiej zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED, dodatkowo pojawi się system liczenia pasażerów. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Gdański autobus elektryczny produkowany w Polsce

To pierwszy autobus tego typu, który zszedł z taśm produkcyjnych firmy MAN. Przedstawiciele producenta poinformowali, że będzie on produkowany w polskich zakładach tej firmy w Starachowicach.

- Pojazdy te należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie. Jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk jako jeden z pionierów wprowadzających zielone rozwiązania w komunikacji miejskiej, będzie miał je w swojej flocie - mówiła Olga Żarkowska, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów firmy MAN.

Jak będzie ładowany gdański autobus elektryczny?

Zasięg standardowego autobusu elektrycznego zaoferowanego Gdańskowi wynosi 401 km, natomiast autobusu przegubowego to 340 km. Dzięki dużym zasięgom gdańskie e-autobusy obsługiwać będą linie bez konieczności ładowania ich po drodze, na przykład podczas postojów. Ładowanie odbywać się będzie nocą w zajezdni.

- Ten autobus wczoraj na jednym ładowaniu przyjechał z Warszawy do Gdańska. To pokazuje, jak zmieniła się technologia w ciągu ostatnich lat. Prawdopodobnie za kilka lat będziemy operować już tylko autobusami bateryjnymi bądź autobusami na wodór. Ładowanie na mieście prawdopodobnie przejdzie do historii, ponieważ zasięgi i możliwości technologiczne nowych pojazdów na to już pozwalają - mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Stacja ładowania w zajezdni ma posiadać 18 punktów ładowania. Liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany będzie z systemem informatycznym GAiT – ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie skorelowane z godziną wyjazdu. Autobusy podczas nocnego ładowania będą też prekondycjonowane, czyli już w momencie wyjazdu z zajezdni na trasę, w przestrzeni pasażerskiej panowała będzie docelowa temperatura.

Po podpisaniu umowy i prezentacji medialnej autobusu wyruszył w swój pierwszy kurs po Gdańsku.

Źródło: UM Gdańsk

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Zielona Góra: Na miejskie ulice wyjedzie 12 nowych autobusów elektrycznych (23 marca 2022)67 gmin zakwalifikowało się do kolejnego etapu programu NFOŚiGW „Zielony Transport Publiczny” (14 marca 2022)Samorządy, biznes czy osoby fizyczne. Kto jest liderem w elektryfikacji transportu? (14 lutego 2022)W drugim naborze programu „Zielony Transport Publiczny” złożono 101 wniosków (19 stycznia 2022)Radom: Wsparcie finansowe na zakup autobusów elektrycznych (03 stycznia 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony