
© https://stock.adobe.com/pl/images/a-futuristic-electric-car-is-connected-to-a-charging-station-in-the-underground-parking-of-the-business-center-3d-render/377905344?asset_id=377905344
W 2021 r. na światowych drogach poruszało się około 16,5 mln pojazdów elektrycznych. Odnotowano rekord w zakresie sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in – w stosunku do roku poprzedniego sprzedaż podwoiła się osiągając rekordową wartość 6,6 mln sztuk – wskazuje Międzynarodowa Agencja Energii w raporcie pt. Global EV Outlook 2022. Securing supplies for an electric future.
5,5 mln elektryków w Europie
Spośród sprzedanych 6,6 mln pojazdów elektrycznych, 2,3 mln zakupiono w Europie (ponad 65% wzrostu rok do roku). Łącznie po europejskich drogach w 2021 r. poruszało się około 5,5 mln samochodów elektrycznych (to ponad trzykrotnie więcej niż w 2019 r.).
Udział pojazdów z napędem elektrycznym w łącznej liczbie sprzedanych w Europie samochodów oscylował w 2021 r. na poziomie około 17%. - Miesięczna sprzedaż była najwyższa w ostatnim kwartale, kiedy to samochody elektryczne osiągnęły 27% udział w sprzedaży i po raz pierwszy prześcignęły pojazdy z silnikami wysokoprężnymi – dodaje IEA. Dystrybucja jest jednak nierównomierna w poszczególnych krajach. Największy udział w rynku sprzedaży nowych samochodów elektrycznych w 2021 r. w Europie mają Norwegia (86%), Islandia (72%), Szwecja (43%) i Holandia (30%), a następnie Francja (19%), Włochy (9%) i Hiszpania (8%). - Kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Europie jest zaostrzenie norm emisji CO2, które nastąpiło w 2020 i 2021 roku. Do przyspieszenia sprzedaży przyczyniło się także rozszerzenie dopłat do zakupu i ulg podatkowych na głównych rynkach – wyjaśnia IEA.
Czytaj też: Ani auto spalinowe, ani hybrydowe. Część firm apeluje do KE o zmiany od 2035 r.
IEA zwraca uwagę, że z roku na rok dystrybutorzy oferują coraz więcej modeli pojazdów elektrycznych - na całym świecie w 2021 r. dostępnych było ponad 450 modeli samochodów elektrycznych, co stanowi wzrost o ponad 15% w stosunku do ofert z 2020 r. i ponad dwukrotnie więcej niż liczba modeli dostępnych w 2018 r.
Elektryczne autobusy i ciężarówki
Widoczny jest ponadto wzrost w zakresie autobusów elektrycznych. Ich sprzedaż w 2021 r. wzrosła o 40% w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 r. światowy tabor autobusów elektrycznych wynosił 670 tys., a elektrycznych ciężkich samochodów ciężarowych 66 tys. Stanowi to około 4% światowej floty autobusów i 0,1% pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.
Zapotrzebowanie na surowce krytyczne
IEA zwraca uwagę, że w miarę rozwoju rynków pojazdów elektrycznych, coraz większy nacisk kładzie się na minerały o krytycznym znaczeniu dla gospodarki. - Presja na dostawy kluczowych materiałów będzie rosła w miarę postępującej elektryfikacji transportu drogowego, mającej na celu realizację ambicji polityk klimatycznych – wskazuje IEA. Agencja wskazuje, że także pandemia wystawiła na próbę odporność łańcuchów dostaw, a rosyjska agresja w Ukrainie jeszcze bardziej zaostrzyła te wyzwania. - Ceny surowców takich jak kobalt, lit i nikiel gwałtownie wzrosły. W maju 2022 r. ceny litu były ponad siedmiokrotnie wyższe niż na początku 2021 r. Kluczowymi czynnikami są bezprecedensowy popyt na akumulatory oraz brak strukturalnych inwestycji w nowe moce produkcyjne. Jeśli ceny metali w 2022 r. pozostaną na tak wysokim poziomie jak w pierwszym kwartale, zestawy baterii będą o 15% droższe niż w 2021 r. – wskazuje IEA.
- Innowacje i alternatywne technologie chemiczne, które wymagają mniejszych ilości kluczowych minerałów, a także szeroko zakrojony recykling akumulatorów, mogą zmniejszyć presję popytu i zapobiec powstawaniu wąskich gardeł. Zachęcanie do "unowocześniania" akumulatorów i wprowadzania mniejszych samochodów może również zmniejszyć zapotrzebowanie na kluczowe metale – skonkludowano w raporcie.

Dziennikarz, inżynier środowiska
