Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.04.2024 26 kwietnia 2024

Elektromobilność na świecie. Wzrasta sprzedaż, ale problemem mogą okazać się surowce krytyczne

W ubiegłym roku sprzedano na całym świecie 6,6 mln pojazdów z napędem elektrycznym. 2,3 mln z nich sprzedano na rynku europejskim. W miarę rozwoju rynku wzrastać będzie także presja na surowce krytyczne.

   Powrót       24 maja 2022       Planowanie przestrzenne   
elektromobilność

W 2021 r. na światowych drogach poruszało się około 16,5 mln pojazdów elektrycznych. Odnotowano rekord w zakresie sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in – w stosunku do roku poprzedniego sprzedaż podwoiła się osiągając rekordową wartość 6,6 mln sztuk – wskazuje Międzynarodowa Agencja Energii w raporcie pt. Global EV Outlook 2022. Securing supplies for an electric future.

5,5 mln elektryków w Europie

Spośród sprzedanych 6,6 mln pojazdów elektrycznych, 2,3 mln zakupiono w Europie (ponad 65% wzrostu rok do roku). Łącznie po europejskich drogach w 2021 r. poruszało się około 5,5 mln samochodów elektrycznych (to ponad trzykrotnie więcej niż w 2019 r.).

Udział pojazdów z napędem elektrycznym w łącznej liczbie sprzedanych w Europie samochodów oscylował w 2021 r. na poziomie około 17%. - Miesięczna sprzedaż była najwyższa w ostatnim kwartale, kiedy to samochody elektryczne osiągnęły 27% udział w sprzedaży i po raz pierwszy prześcignęły pojazdy z silnikami wysokoprężnymi – dodaje IEA. Dystrybucja jest jednak nierównomierna w poszczególnych krajach. Największy udział w rynku sprzedaży nowych samochodów elektrycznych w 2021 r. w Europie mają Norwegia (86%), Islandia (72%), Szwecja (43%) i Holandia (30%), a następnie Francja (19%), Włochy (9%) i Hiszpania (8%). - Kluczowym czynnikiem napędzającym wzrost liczby pojazdów elektrycznych w Europie jest zaostrzenie norm emisji CO2, które nastąpiło w 2020 i 2021 roku. Do przyspieszenia sprzedaży przyczyniło się także rozszerzenie dopłat do zakupu i ulg podatkowych na głównych rynkach – wyjaśnia IEA.

Czytaj też: Ani auto spalinowe, ani hybrydowe. Część firm apeluje do KE o zmiany od 2035 r.

IEA zwraca uwagę, że z roku na rok dystrybutorzy oferują coraz więcej modeli pojazdów elektrycznych - na całym świecie w 2021 r. dostępnych było ponad 450 modeli samochodów elektrycznych, co stanowi wzrost o ponad 15% w stosunku do ofert z 2020 r. i ponad dwukrotnie więcej niż liczba modeli dostępnych w 2018 r.

Elektryczne autobusy i ciężarówki

Widoczny jest ponadto wzrost w zakresie autobusów elektrycznych. Ich sprzedaż w 2021 r. wzrosła o 40% w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2021 r. światowy tabor autobusów elektrycznych wynosił 670 tys., a elektrycznych ciężkich samochodów ciężarowych 66 tys. Stanowi to około 4% światowej floty autobusów i 0,1% pojazdów ciężarowych o dużej ładowności.

Zapotrzebowanie na surowce krytyczne

IEA zwraca uwagę, że w miarę rozwoju rynków pojazdów elektrycznych, coraz większy nacisk kładzie się na minerały o krytycznym znaczeniu dla gospodarki. - Presja na dostawy kluczowych materiałów będzie rosła w miarę postępującej elektryfikacji transportu drogowego, mającej na celu realizację ambicji polityk klimatycznych – wskazuje IEA. Agencja wskazuje, że także pandemia wystawiła na próbę odporność łańcuchów dostaw, a rosyjska agresja w Ukrainie jeszcze bardziej zaostrzyła te wyzwania. - Ceny surowców takich jak kobalt, lit i nikiel gwałtownie wzrosły. W maju 2022 r. ceny litu były ponad siedmiokrotnie wyższe niż na początku 2021 r. Kluczowymi czynnikami są bezprecedensowy popyt na akumulatory oraz brak strukturalnych inwestycji w nowe moce produkcyjne. Jeśli ceny metali w 2022 r. pozostaną na tak wysokim poziomie jak w pierwszym kwartale, zestawy baterii będą o 15% droższe niż w 2021 r. – wskazuje IEA.

- Innowacje i alternatywne technologie chemiczne, które wymagają mniejszych ilości kluczowych minerałów, a także szeroko zakrojony recykling akumulatorów, mogą zmniejszyć presję popytu i zapobiec powstawaniu wąskich gardeł. Zachęcanie do "unowocześniania" akumulatorów i wprowadzania mniejszych samochodów może również zmniejszyć zapotrzebowanie na kluczowe metale – skonkludowano w raporcie.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dyskusja z branżą o rozwoju elektromobilności w Polsce (09 kwietnia 2024)Wszyscy będziemy elastyczni? O nowych trendach na rynku energii (13 lutego 2024)O sprawiedliwość dla prosumentów i bezpieczeństwo energetyczne dla wszystkich. Głosy z Forum Solar + (09 lutego 2024)Mobilizacja dla nowej mobilności. PSPA publikuje propozycje ws. zrównoważonego transportu (01 lutego 2024)200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia (29 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony