Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Specjalista w Wydziale Informacji o środowisku RDOŚ w Bydgoszczy
Kompleksowe badania i monitoring biotechnologiczny biogazowni POLBIOTECH LABORATORIUM Sp. z o.o.

Na samorządowych obligacjach zyskać może gospodarka i klimat

a+a-    Powrót       12 maja 2020       Zrównoważony rozwój   

Budżet Programu Inwestycji Publicznych, który przeciwdziałać ma kryzysowi gospodarczemu, powinien zostać podwojony. Ważną rolę mogą odegrać samorządy, emitując obligacje sprawiedliwej transformacji – wskazuje Instrat w nowym raporcie.

Utworzony przez polski rząd Program Inwestycji Publicznych (PIP) będzie służył finansowaniu działań inwestycyjnych i antykryzysowych w związku ze skutkami gospodarczymi pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Będący V filarem pakietu pomocowego dla gospodarki PIP prócz pobudzenia wzrostu gospodarczego będzie miał na celu przede wszystkim uchronić miejsca pracy. Najnowsze analizy wskazują bowiem, że pod koniec bieżącego roku stopa bezrobocia w Polsce sięgnąć może 8-10 proc. (przy 5,7 proc. w kwietniu).

Zielony Pakiet Finansowy

Jak wskazuje Instrat - Fundacja Inicjatyw Strategicznych w raporcie(1) pt. „Zielony Pakiet Fiskalny”, aby PIP był skuteczny, winien koncentrować się jedynie na inwestycjach o ujemnym lub co najmniej neutralnym wpływie środowiskowym. - Programy stymulacyjne powinny odpowiadać na już istniejące trendy, które jasno pokazują, że zielone inwestycje mają ogromny potencjał wzrostu zatrudnienia. W czasach kryzysu, ochrona pracowników i zmniejszanie bezrobocia powinny być priorytetem, a inwestycje w OZE, efektywność energetyczną czy elektromobilność są najskuteczniejszymi narzędziami, które mogą być w tym celu wykorzystane – czytamy.

Czytaj też: Wybuch epidemii nie oznacza, że nie ma kryzysu klimatycznego

Postuluje się także podwojenie budżetu Programu. - 30 mld zł to około 1,3 proc. PKB z 2019 roku. To za mało biorąc pod uwagę skalę wyzwania (…). Rozmiar PIP powinien zatem zostać zwiększony przynajmniej do 60 mld zł. Byłoby to 2,6 proc. PKB z ubiegłego roku – przekonuje Michał Hetmański, współautor raportu.

Obligacje Sprawiedliwej Transformacji

Autorzy dokumentu odnieśli się do źródeł finansowania PIP, proponując powołanie programu Obligacji Sprawiedliwej Transformacji, w którego ramach odbędzie się zwiększona emisja zielonych obligacji. - Takie obligacje powinny też emitować samorządy; część z nich skierowana być powinna do lokalnych społeczności w formie instrumentów detalicznych, finansujących lokalne projekty z korzyścią dla wspólnoty – powiedziała Katarzyna Szwarc, współautorka raportu. - Gminy mogłyby z nich finansować wkład własny do programów Czyste Powietrze i Mój Prąd albo elektryfikację transportu publicznego – dodała Szwarc.

- Samorządy mogą i powinny włączyć się w wykonanie i finansowanie Zielonego Pakietu Fiskalnego. Już dziś wiadomo, że większość z nich zostanie dotknięta skutkami kryzysu gospodarczego, przede wszystkim poprzez spadek dochodów z podatków PIT i CIT – czytamy w dokumencie. Jak dodano, to właśnie na władze lokalne spadnie „obowiązek radzenia sobie z pokłosiem pandemii w ich wspólnotach”. - Osoby bezrobotne, dotknięte ubóstwem energetycznym i wykluczeniem zwrócą się w pierwszej kolejności do znajdujących się na wyciągnięcie ręki prezydentów, wójtów i burmistrzów – przewiduje się w raporcie.

Zielone obligacje na świecie

Emisja zielonych lub zrównoważonych obligacji samorządowych jest częstą praktyką wśród władz lokalnych na całym świecie. - Zielone obligacje samorządowe stanowiły ponad 7 proc. wszystkich globalnych emisji tych instrumentów w 2019 roku i prawie 4 proc. w roku 2018. Natomiast w 2018 roku, lokalne władze były największym emitentem zrównoważonych obligacji na poziomie 40 proc. wszystkich emisji, a w 2019 roku było to ponad 16 proc. – podaje Instrat.

Czytaj też: Zielone obligacje - elastyczne finansowanie projektów samorządowych

Jako przykład przywołano samorząd lokalny Niemiec w Nadrenii Północnej-Westfalii. Pierwszy raz emisja zrównoważonych obligacji miała tam miejsce w 2015 r., a obecnie całkowita ich wartość przekroczyła już 6 mld euro. - Projekty finansowane z tych środków dotyczą zarówno rozwoju bezemisyjnych źródeł energii i transportu, jak i ochrony lokalnych zasobów naturalnych – wyjaśniono.

Możliwości są, ale obligacji brak

- Polska wyróżnia się na tym tle, bo jak dotąd żaden samorząd w naszym kraju nie zdecydował się na emisję zielonych ani zrównoważonych obligacji. Tymczasem, art. 89 Ustawy o finansach publicznych i art. 2 i 33 Ustawy o obligacjach wyraźnie dopuszczają możliwość emisji instrumentów dłużnych przez jednostki samorządu terytorialnego i ich związki. Nie ma podstaw, by wyłączone z tej możliwości miały być poszczególne typy obligacji. Zwłaszcza, że zgodnie z ustawami ustrojowymi do zadań samorządów należy wiele działań objętych standardami zielonych i zrównoważonych obligacji – wskazują autorzy raportu.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Treść raportu dostępna jest tutaj:
https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/8657-Instrat-Policy-Note-03-2020-PL.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Skuteczne mechanizmy warunkiem do ekorozwoju (20 maja 2020)Polska i 7 innych państw pisze do KE ws. nowej strategii przemysłowej i OZE w odbudowie gospodarki (13 maja 2020)Eksperci: 450 mld zł rozwiązałoby problem niskiej emisji w ciągu dekady (24 maja 2019)Zielone obligacje - elastyczne finansowanie projektów samorządowych (25 marca 2019)Innowacyjne Eco-Miasto 2018: Od energooszczędnych budynków po finansowanie miejskich inwestycji (17 września 2018)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony