Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
18.04.2024 18 kwietnia 2024

Jak rozumieć nowe zasady wycinki?

Wokół interpretacji nowych zasad wycinki drzew i krzewów z prywatnych posesji zdążyły już powstać pierwsze wątpliwości. Jakie właściwie kompetencje ma teraz rada gminy? Jak liczyć nową wysokość opłaty? Zachęcamy do zadawania kolejnych pytań.

   Powrót       24 stycznia 2017       Zrównoważony rozwój   

W związku z powstałymi w ostatnim czasie wątpliwościami, Ministerstwo Środowiska opublikowało zwięzłe odpowiedzi na kilka pytań. Zapraszamy do dzielenia się z nami innymi wątpliwościami, jakie pojawią się Państwu w trakcie analizy nowych przepisów. Pytania prosimy przesyłać na adres redakcja@teraz-srodowisko.pl.

Czy bez zezwolenia można usunąć każde drzewo niezależnie od np. jego obwodu?

Bez zezwolenia z art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody, można obecnie usunąć ze swojej nieruchomości każde drzewo, bez względu na jego obwód, jeżeli usunięcie to dokonywane jest na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dodany przez nowelizację z 16 grudnia 2016 r. wyjątek, zawarty w pkt. 3a art. 83f ust. 1, ma charakter samodzielny i odrębny od wyjątku z pkt. 3 tego ustępu. Nawet, jeżeli usunięcie drzewa nie wymaga zezwolenia, samo usunięcie może być jednak niemożliwe albo utrudnione z innych powodów. Chodzi o przypadki, gdy drzewo jest np. objęte dodatkową ochroną: jest pomnikiem przyrody, zadrzewieniem śródpolnym, przydrożnym i nadwodnym w parku krajobrazowym albo na obszarze chronionego krajobrazu lub jest objęte ochroną konserwatora zabytków. Możliwość usunięcia takich drzew regulują odrębne przepisy, m.in. ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Czy radni gminy mogą przywrócić obowiązek uzyskania zezwolenia na wycinkę?

Ministerstwo Środowiska wyjaśnia, że uchwała rady gminy nie może przywrócić obowiązku uzyskiwania zezwolenia. Nowe zasady zostały określone w ustawie i tylko w ten sposób (tj. ponowną zmianą ustawy) mogą zostać zmienione. Żaden akt prawa miejscowego nie może tego zrobić. Kompetencja rady gminy, o której mowa w nowym ust. 1a art. 83f ustawy dotyczy wprowadzania kolejnych (tj. innych niż opisane w ustawie) wyjątków od obowiązku uzyskiwania zezwolenia.

Czy nowe przepisy dotyczą również rolników?

Zgodnie z nowym pkt. 3a w art. 83f ust. 1 ustawy zezwolenie na usuniecie drzewa i krzewu nie jest wymagane w przypadku drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Oba warunki (własność nieruchomości należąca do osoby fizycznej i określony cel usunięcia) należy spełnić łącznie.

Rolnicy są osobami fizycznymi, a zatem jeżeli są właścicielami działki, na której rośnie usuwane drzewo/krzew, to pierwszy warunek można uznać za spełniony. Działalność rolnicza jest kwalifikowana jako działalność gospodarcza, w związku z czym konieczne jest dokonywanie jedynie indywidualnej oceny, czy dane drzewo/krzew są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (działalności rolniczej). Przykładowo, usuniecie drzewa/krzewu w celu budowy domu nie jest związane z prowadzeniem przez rolnika działalności rolniczej i nie wymaga uzyskania przez niego zezwolenia. Natomiast usunięcie drzewa/krzewu pod budowę stodoły, obory, kurnika albo budowę drogi dojazdowej do pola jest związane z prowadzeniem przez rolnika działalności rolniczej, a w konsekwencji - jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia.

Jak w praktyce obliczyć stawkę opłaty za usunięcie drzewa?

Nowe brzmienie art. 85 ust. 1 ustawy jednoznacznie wskazuje, że opłatę za usunięcie drzewa ustala się mnożąc liczbę cm obwodu pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm i ustaloną w wysokości 500 zł stawkę opłaty. Jeżeli więc, na wysokości 130 cm drzewo ma 120 cm obwodu, opłata za jego usunięcie będzie wynosiła 120x500 zł. Podkreślić jednocześnie należy, że rada gminy ma możliwość określania własnych, niższych stawek ww. opłaty (nowy ust. 4a w art. 85 ustawy).

źródło: Ministerstwo Środowiska

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Pogodzić ochronę przyrody z turystyką. O wizji dla Puszczy Białowieskiej (26 marca 2024)Zielona Koalicja dla Zdrowia – jakie cele i strategia działania? (26 marca 2024)Mokradła, parki i ogrody chłodzą miasta w upały. Analiza naukowców z University of Surrey (01 marca 2024)Lasy Państwowe dla klimatu to też termomodernizacja i optymalizacja zużycia energii (27 lutego 2024)Próby osuszania dotknęły większości torfowisk w Polsce. Obraz sytuacji przed Światowym Dniem Mokradeł (31 stycznia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony