Kolejna partia 15 nowych autobusów miejskich dotarła do Katowic; po świętach rozpoczną one obsługę pasażerów – poinformował w środę w biuletynie katowicki samorząd. Przez trzy lata flotę tamtejszego miejskiego przewoźnika zasili jeszcze 45 wozów, w tym 20 elektrycznych. Łącznie ze środków UE na lata 2014-20 Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach kupuje 135 pojazdów.
Aby wymienić ponad połowę swego taboru, spółka – jeden z czterech największych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – przygotowała dwa unijne projekty zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego. Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to część tzw. projektu komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.
Autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mają wyruszyć na ulice Katowic w IV kw. br. 10 takich pojazdów zamówiono w przetargu ogłoszonym w połowie ub. roku. Przetarg ten podzielono na dwie części – dotyczące pięciu autobusów przegubowych i pięciu jednoczłonowych. W pierwszym z nich zwyciężył Solaris, w drugim – Ursus.
Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostać kupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tej dotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Po 2020 r. katowicki przewoźnik planuje jeszcze zakupy autobusów hybrydowych. (PAP)
O wymaganiach dotyczących udziału elektryków we flocie samorządów pisaliśmy tutaj.
