Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.03.2023 27 marca 2023

Powstała koalicja na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego

   Powrót       02 lutego 2023       Zrównoważony rozwój   

Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Stowarzyszenie Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) powołały pierwszą polską koalicję na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego.

Koalicja e-Transport, jak wskazują organizacje, stanowić ma przede wszystkim wsparcie procesu dekarbonizacji sektora transportu drogowego w Polsce i w Europie, w tym poprzez „identyfikację potrzeb podmiotów bezpośrednio zaangażowanych w proces dekarbonizacji transportu, a następnie wspieranie konkretnych projektów biznesowych wiedzą merytoryczną”.

- Dekarbonizacja transportu to wyzwanie technologiczne, gospodarcze i społeczne. W każdym wymienionym obszarze potrzebujemy przemyślanych działań państwa, Koalicja eTransport to miejsce, gdzie będziemy wypracowywać odpowiedzi na wyzwania elektryfikacji transportu ciężkiego – służyć radą i zabierać głos w debacie publicznej oraz procesie legislacyjnym. Mam nadzieję, że ta platforma będzie miejscem inspirujących dyskusji i pomoże w realizacji najlepszego scenariusza dekarbonizacji transportu w Polsce – mówi Marcin Korolec, prezes FPPE.

Koalicja otwarta dla zainteresowanych

Jak wskazują FPPE, PIRE i PZPM, dekarbonizacja transportu drogowego wymaga wieloaspektowej współpracy, dlatego „do włączenia się do Koalicji zaproszone są wszystkie instytucje i organizacje, które zechcą wesprzeć jej idee”. - Do warunków uczestnictwa zalicza się zaangażowanie w prace grup roboczych oraz udział w przygotowywaniu wkładu merytorycznego do projektów i prac Koalicji – podkreślono przy tym.

Dlaczego dekarbonizacja transportu ciężkiego?

Jak wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), emisje CO2 z pojazdów ciężkich – ciężarówek, autobusów i autokarów – wzrastały w UE w ostatniej dekadzie. Głównym powodem jest rosnący popyt na transport towarowy. Z analizy EEA wynika, że choć ciężarówki i autobusy stanowią zaledwie 2% pojazdów, odpowiadają za ponad jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie. Dodatkowo, spośród różnych kategorii pojazdów ciężarowych, to właśnie ciężarówki odpowiadają za około 85% emisji, natomiast autobusy i autokary odpowiadają za pozostałą część. Więcej na ten temat tutaj.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Augustów: 10,6 mln zł na bezemisyjne autobusy (23 marca 2023)Zyska: w perspektywie 2030 r. Polska może stać się eksporterem technologii związanych z gospodarką wodorową (22 marca 2023)Dodatkowe 81 mln na transport miejski na Śląsku (21 marca 2023)Jak zdobyć dofinansowanie do wymiany okien, drzwi i bramy w 2023 roku? (16 marca 2023)W oczekiwaniu na nowe paliwo E10 (16 marca 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony