
Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Stowarzyszenie Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) powołały pierwszą polską koalicję na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego.
Koalicja e-Transport, jak wskazują organizacje, stanowić ma przede wszystkim wsparcie procesu dekarbonizacji sektora transportu drogowego w Polsce i w Europie, w tym poprzez „identyfikację potrzeb podmiotów bezpośrednio zaangażowanych w proces dekarbonizacji transportu, a następnie wspieranie konkretnych projektów biznesowych wiedzą merytoryczną”.
- Dekarbonizacja transportu to wyzwanie technologiczne, gospodarcze i społeczne. W każdym wymienionym obszarze potrzebujemy przemyślanych działań państwa, Koalicja eTransport to miejsce, gdzie będziemy wypracowywać odpowiedzi na wyzwania elektryfikacji transportu ciężkiego – służyć radą i zabierać głos w debacie publicznej oraz procesie legislacyjnym. Mam nadzieję, że ta platforma będzie miejscem inspirujących dyskusji i pomoże w realizacji najlepszego scenariusza dekarbonizacji transportu w Polsce – mówi Marcin Korolec, prezes FPPE.
Koalicja otwarta dla zainteresowanych
Jak wskazują FPPE, PIRE i PZPM, dekarbonizacja transportu drogowego wymaga wieloaspektowej współpracy, dlatego „do włączenia się do Koalicji zaproszone są wszystkie instytucje i organizacje, które zechcą wesprzeć jej idee”. - Do warunków uczestnictwa zalicza się zaangażowanie w prace grup roboczych oraz udział w przygotowywaniu wkładu merytorycznego do projektów i prac Koalicji – podkreślono przy tym.
Dlaczego dekarbonizacja transportu ciężkiego?
Jak wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska (EEA), emisje CO2 z pojazdów ciężkich – ciężarówek, autobusów i autokarów – wzrastały w UE w ostatniej dekadzie. Głównym powodem jest rosnący popyt na transport towarowy. Z analizy EEA wynika, że choć ciężarówki i autobusy stanowią zaledwie 2% pojazdów, odpowiadają za ponad jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie. Dodatkowo, spośród różnych kategorii pojazdów ciężarowych, to właśnie ciężarówki odpowiadają za około 85% emisji, natomiast autobusy i autokary odpowiadają za pozostałą część. Więcej na ten temat tutaj.

Dziennikarz, inżynier środowiska