Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
27.09.2023 27 września 2023

Ślad środowiskowy kosmetyków - nawet 95 proc. wpływu generowane jest w fazie użytkowania

Nawet 95 proc. śladu środowiskowego generowanego przez kosmetyki zmywalne przypada na fazę użytkowania produktu i utylizację opakowania. Wśród rozwiązań proponuje się m.in. zwrotne opakowania i produkty typu 2w1.

   Powrót       07 listopada 2019       Odpady   

Wszystkie wytwarzane produkty wywierają wpływ na środowisko przez cały cykl życia. I nie inaczej jest w przypadku używanych na co dzień produktów kosmetycznych. Badanie przeprowadzone przez Cosmetics Europe, Europejskie Stowarzyszenie Handlowe Branży Kosmetycznej i Higieny Osobistej, pokazuje, że tylko 5 do 20 proc. całkowitego wpływu na środowisko generowanego przez szampon przypisać można wydobyciu i przetworzeniu surowców oraz późniejszej produkcji, dystrybucji i pakowaniu produktu(1). Oznacza to, że większość - nawet 95 proc. - oddziaływania na środowisko tego produktu kosmetycznego związane jest z użyciem i późniejszą utylizacją opakowania po produkcie. Jak wskazuje Stowarzyszenie, duża część śladu środowiskowego produktów spłukiwalnych lub zmywalnych (czyli kosmetyków pod prysznic i do kąpieli, szamponów i odżywek itp.) generowana jest właście w fazie użytkowania. Oszacowano na przykład, że około 90 proc. całkowitej emisji CO2 w całym cyklu życia szamponu wynika z podgrzewania i zużycia wody wodociągowej.

Przemysł rozwiązuje ten problem, wprowadzając odpowiednie ku temu rozwiązania i edukując konsumentów. Na przykład niektóre firmy opracowały skoncentrowane formuły szamponów, które eliminują potrzebę stosowania osobnej odżywki – tzw. „dwa w jednym” (obecnie produty tego typu stanowią częsty asortyment w drogeriach).

Małe opakowanie, duży problem

Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, bez względu na wykorzystywany materiał i surowiec, opakowania pochodzące z przemysłu kosmetycznego stanowią jedynie 5 proc. wszystkich wprowadzanych do obrotu opakowań w Polsce w skali roku. Opakowania wykonane z tworzyw sztucznych stanowią jedynie 26 proc. ogółu wykorzystywanych surowców. Najwięcej, aż 39 proc. opakowań w tej branży, wytwarzanych jest z papieru i tektury, 24 proc. z drewna, 6 proc. ze szkła, 3 proc. z aluminium oraz 2 proc. ze stali i innych materiałów(2).

Ważne w tym kontekście jest zatem ekoprojektowanie opakowań produktów kosmetycznych oraz wykorzystanie materiałów biodegradowalnych lub nadających się do recyklingu i wielokrotnego użytku. Trend ten zaczyna być obecny w branży. Coraz częściej bowiem spotkać można produkty kosmetyczne zamknięte w opakowaniach pochodzących z recyklingu. Przykładowo marka Unilever zobowiązała się, że do 2025 r. wszystkie opakowania kosmetyków z tworzyw sztucznych będą wielokrotnego użytku, nadawały się do recyklingu lub do kompostowania, a 25 proc. z nich będzie pochodziło z recyklatu. Ponadto na rynku pojawiają nowe rozwiązania, jak dezodoranty w sztyfcie do wielokrotnego napełniania czy tabletki do zębów zamiast pasty w tubce.

Loop, czyli pętla

W styczniu br. marka ogłosiła partnerstwo z Loop – platformą zakupową bazującą na „modelu mleczarza”, w której to konsument prócz opłaty za produkt, wpłaca także dodatkową sumę za opakowanie. Opłata ta wnoszona jest na zasadzie depozytu, który zostaje zwrócony w chwili zwrotu opakowania. Chyba, że konsument ponownie zamawia to samo, wówczas depozyt wraca do niego wraz z ostatnim zamówieniem. Więcej o platformie przeczytać można tutaj.

Rozwiązania ograniczające użytkowanie opakowań wdrażają także polskie marki. Inglot oferuje paletki do makijażu z wymiennymi wkładami. Ministerstwo Dobrego Mydła zachęca do zwrotu szklanych opakowań po kosmetykach poprzez przyznanie rabatu na kolejne zakupy. A YOPE za każde zwrócone opakowanie po produktach przyznaje 15 proc. zniżkę na kolejne zakupy.

Joanna Spiller: Dziennikarz, inżynier środowiska

Przypisy

1/ Film przygotowany przez Casmetics Europe:
https://cosmeticseurope.eu/videos/environmental-footprint-shampoo-and-possible-ways-reduce-it
2/ Strategia plastikowa i kosmetyki. Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego:
https://kosmetyczni.pl/uploads/strategia%20plastikowa/plastik_raport_final.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Branża farmaceutyczna i kosmetyczna negatywnie ocenia projekt zmian dyrektywy ściekowej (06 lutego 2023)Zielone chmury nad europejską chemią? Zmiany dotkną nawet 12 tys. substancji (12 grudnia 2022)Bezpieczeństwo sanitarne zaczyna się od toalety (28 listopada 2022)Stan gospodarki odpadami opakowań z aluminium. Nowy raport nie pozostawia wątpliwości (24 maja 2022)Zimnolubne bakterie na odsiecz koralowcom. Warszawski naukowiec dokonał niezwykłego odkrycia (08 grudnia 2021)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony