Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
26.09.2025 26 września 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Kraków: Zarząd Transportu Publicznego przeprowadzi pomiary ruchu ulicznego

   Powrót       03 kwietnia 2019       Planowanie przestrzenne   

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zamierza sprawdzić, jakie dokładnie pojazdy poruszają się po mieście na co dzień oraz które z nich najsilniej zanieczyszczają powietrze. Kraków, jak większość europejskich miast, jest silnie zmotoryzowany. Współczynniki są tu nawet wyższe niż w niektórych miastach zachodniej Europy - na 1000 mieszkańców Krakowa przypada blisko 600 zarejestrowanych samochodów, a przecież część mieszkańców ma samochody na obcych rejestracjach. Realnie aut należących do mieszkańców Krakowa jest więc o wiele więcej, zaś codziennie w granice miasta wjeżdża ok. 220 tys. pojazdów, z czego 160 tys. kieruje się w rejon śródmieścia.

Mimo bardzo dużej liczby samochodów, Kraków jest wśród miast z najniższym w Polsce wskaźnikiem podróży po mieście wykonywanych samochodami. Od 2013 r. udało się zwiększyć liczbę podróży transportem zbiorowym oraz zmniejszyć liczbę przejazdów samochodami na obszarze śródmieścia funkcjonalnego Krakowa. Mimo to, powodów do radości nie ma. Pyły wzbijane przez poruszające się samochody stanowią istotny kłopot dla krakowian. Dlatego Kraków podejmuje wiele działań zmierzających do ograniczenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, jak choćby ograniczanie ruch samochodów czy test strefy czystego transportu w Kazimierzu.

Niedługo zostanie ogłoszony przetarg

Aby ograniczenia ruchu i eliminacja spalin przyniosła pożądany efekt, a rozwiązania promujące niskoemisyjny transport były do wdrożenia na szerszym obszarze miasta, konieczne jest sprawdzenie szczegółowe, jakie pojazdy poruszają się po Krakowie, jakie spaliny emitują i skąd pochodzą. Na tej podstawie będzie można określi zarówno tempo, jak i kierunek pożądanych działań. Każde miasto ma swą specyfikę – w Edynburgu wystarczyło skupić się na pojazdach z silnikami diesla. Kraków też chce mieć szczegółową wiedzę. Dlatego w najbliższych dniach ZTP ogłosi przetarg, który wyłoni firmę badawczą, będącą w stanie przeprowadzić wielkoskalowe pomiary uliczne. Takie działania podejmowały miasta niemieckie, Paryż, Londyn czy wspomniany Edynburg. Tego rodzaju pomiary prowadzi się maszynami bazującymi na obrazie wideo oraz czynnikach pogodowych.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)3,5 MW ciepła z metra w sieci ciepłowniczej Warszawy? Kierunek pokaże stacja Bemowo (27 stycznia 2025)GIOŚ: Otwieramy nowe stacje monitoringu jakości powietrza (24 stycznia 2025)Przyroda jako polisa ubezpieczeniowa. Szanse i pułapki we wdrażaniu Nature Restoration Law (22 stycznia 2025)GZM zbada zanieczyszczenia z transportu drogowego. Wyniki w maju br. (03 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony