Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
25.04.2024 25 kwietnia 2024

Lewiatan przeciwny zróżnicowaniu "emisyjnych" stawek akcyzy dla samochodów ciężarowych

   Powrót       06 lutego 2017       Planowanie przestrzenne   

Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych popierają wprowadzenie nowych stawek akcyzy dla samochodów osobowych, tj. niższych dla spełniających wysokie normy emisji spalin i wyższych dla silników o większej pojemności i niższych normach emisji. Akcyzą nie powinny być zdaniem organizacji objęte auta dostawcze o ładowności do 3,5 tony, które obecnie nie podlegają takiemu obciążeniu.

- Propozycje zawarte w projektach ustaw o podatku akcyzowym i Prawo o ruchu drogowym ograniczą możliwość zaniżania wartości celnej samochodów w celu unikania opodatkowania, pozytywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego oraz zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez polepszenie stanu technicznego użytkowanych pojazdów - oznajmiła w swoim oświadczeniu Konfederacja Lewiatan. Pracodawcy proponują, w sytuacji jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania aut dostawczych, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw – objąć je jednolitą stawką akcyzy.

Wątpliwości pracodawców budzi przede wszystkim dysproporcja w zaproponowanych stawkach podatku w zależności od pojemności silnika. Różnica 7050 zł pomiędzy przedziałami pojemności 1500 - 2000 cm3 i 2000-2500 cm3 jest ich zdaniem niemożliwa do zaakceptowania (w szczególności dla samochodów dostawczych), gdyż z użytkowego punktu widzenia nie ma między takimi pojazdami żadnej różnicy.

Tymczasem większość producentów sprzedaje na polskim rynku samochody dostawcze z silnikami powyżej 2000 cm3. Zdaniem Konfederacji wprowadzenie zróżnicowanej stawki akcyzy będzie prowadziło do ich dyskryminacji w stosunku do producentów, którzy sprzedają pojazdy o znacznie niższej pojemności silników, najczęściej oscylującej wokół pojemności 1990 cm3.

źródło: Konfederacja Lewiatan

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Maksimum 5 ton metanu na 1000 ton węgla od 2027 r. PE przyjmuje nowe przepisy (15 kwietnia 2024)PE przyjął nowe cele redukcyjne CO2 dla ciężarówek i autobusów (11 kwietnia 2024)Biogospodarka to konieczny kierunek dla przedsiębiorstwa rolno-spożywczego (08 kwietnia 2024)Rekordowy spadek emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej (05 kwietnia 2024)Potrzeba co najmniej 6 mld zł rocznie? Przyszłość Czystego Powietrza (04 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony