Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Jakiej mobilności oczekują mieszkańcy? Inteligentnej, czystej, taniej i łatwo dostępnej

Zarówno w obszarze przemieszczania się osób, jak i transportu towarów coraz większego znaczenia nabierają współdzielenie pojazdów i dostęp do danych. Czynnikami kształtującymi przyszłość mobilności w smart city są ochrona środowiska i klimatu.

   Powrót       22 lutego 2023       Planowanie przestrzenne   
Mobilnosć w smart city

- Zrównoważona mobilność miejska (ang. Sustainable Urban Mobility, SUM) jest jednym z najważniejszych tematów we wszystkich dużych projektach inteligentnych miast na całym świecie - czytamy na stronie Smart Cities Marketplace(1), zarządzanej przez unijną dyrekcję ds. energii. Jak podkreślono, mieszkańcy nowoczesnych miast oczekują łatwych, tanich, inteligentnych i czystych sposobów przemieszczania się, zarówno w obrębie miast, jak i między miastami.

Jakie technologie pomogą w spełnieniu tych oczekiwań? Z jakimi transportowymi wyzwaniami mierzą się współczesne miasta? Poszukujemy odpowiedzi.

Wyzwania: bezpieczeństwo i przystępność

Najważniejsze wyzwania w obszarze mobilności według analizy pt. „Smart Cities: Mobility ecosystems for a more sustainable future(2)” to: zatłoczenie, zrównoważony rozwój, przystępność transportu publicznego, bezpieczeństwo na drogach, niewystarczająca infrastruktura dla aktywnej mobilności. Przeglądając inne opracowania wśród wyzwań powiązanych z transportem przewija się także ochrona przed hałasem oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczeń.

Czytaj: Smart city 4.0, czyli technologia dla zrównoważonego rozwoju

Autorzy raportu pt. „Innowacyjne miasta: życie, praca i mieszkanie jutra(3)” wskazują, że na wyzwania powinny odpowiadać polityki transportowe miast, obejmujące swoim zakresem publiczne i prywatne środki transportu oraz związaną z nimi infra­strukturę. - Jej głównym celem [polityki transportowej – przyp. red] jest tworze­nie szybszych, tańszych, dostępniejszych i lepszych dla środowiska metod przemieszczania się. W praktyce oznacza to ułatwienia w poruszaniu się pieszo i na rowerze, rozwój i promocję komunikacji publicznej oraz modyfikacje w ruchu sa­mochodowym – ograniczenia, ale też np. ulepszone systemy parkingowe i współ­dzielone pojazdy – wyjaśniają. W dokonujących się przemianach niebagatelną rolę odgrywają nowoczesne technologie. Za raportem możemy wymienić m.in.:

  • Dynamiczny system informacji pasażerskiej, który w czasie rzeczywistym informuje np. o czasie przyjazdu pojazdów transportu publicznego, opóźnieniach i objazdach,
  • Pojazdy autonomiczne,
  • Inteligentne parkingi, na których dzięki działającym sensorom kierowcy otrzymują informacje o liczbie i lokalizacji wolnych miejsc,
  • Inteligentne sterowanie ruchem, polegające na optymalizacji sygnalizacji świetlnej i ograniczeniu prędkości w zależności od sytuacji na drodze (pojazdy uprzywilejowane i/lub pojazdy komunikacji publicznej mają pierwszeństwo),
  • Monitoring stanu pojazdów komunikacji publicznej, który pozwala na przeprowadzenie konserwacji z wyprzedzeniem, przed wystąpieniem awarii i zakłóceń,
  • Platformy płatności mobilnych używane m.in. do zakupu biletów kolejowych i komunikacji miejskiej oraz dokonywania opłat za parkowanie za pomocą karty przypiętej do aplikacji w smartfonie.

Mobilność zrównoważona, czyli oparta na danych

Tego typu nowoczesne rozwiązania, wdrażane z myślą o ochronie środowiska i klimatu, wymagają dostępu do danych i ich analizy. W inteligentnej mobilności ważne będzie też oczywiście zadbanie o cyberbezpieczeństwo.

- Osiągnięcie celów w zakresie zmiany klimatu, poprawa jakości powietrza, zapewnienie płynnej mobilności intermodalnej, wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych w transporcie, zmiana mobilności z pojazdów silnikowych na rzecz wspólnego korzystania i transportu publicznego będą wymagały bardziej niż kiedykolwiek usług w zakresie mobilności opartych na danych – czytamy na stronie Smart Cities Marketplace. - Miasta i społeczności poszukują danych dotyczących mobilności w celu wykorzystania ich na potrzeby nowych usług, takich jak analiza oparta na sztucznej inteligencji, np. analiza przepływu ruchu, analiza ruchu w parkach lub zarządzanie ruchem uwzględniającym kwestie środowiskowe lub wizualizacja tych danych za pomocą cyfrowych bliźniaków – podano dalej.

W podobnym tonie wypowiadają się autorzy raportu „Innowacyjne miasta”, którzy wskazują, że aby osiągnąć cele redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu, „konieczne będą priorytetowe traktowanie optymalnego wykorzystania danych oraz wdrażanie automatyzacji i zintegrowanych rozwiązań mobilnych na dużą skalę”.

Mieć czy jechać? Era nowej mobilności

W koncepcji tzw. Nowej Mobilności ważniejsza od posiadania pojazdu jest możliwość przemieszczania się nim. Mieszkańcom ułatwiają to wdrażane rozwiązania smart.

- Zgodnie z definicją, Nowa Mobilność to usługi transportu umożliwiające przemieszczanie się przy użyciu współdzielonych pojazdów w zorganizowanym systemie informatycznym, stanowiące uzupełnienie tradycyjnego transportu zbiorowego oraz realizujące ideę zrównoważonej mobilności – mówi Klaudia Zagorzycka, New Mobility Expert i koordynator Komitetu Samorządowego Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Dla kontekstu ekspertka PSPA przywołuje statystyki, według których na koniec 2022 r. w Polsce dostępnych było 45 tys. współdzielonych środków transportu (w tym skuterów, rowerów i hulajnóg), z czego 85% było wariantami w pełni elektrycznymi.

Jak wyjaśnia Klaudia Zagorzycka, Nowej Mobilności nie należy postrzegać jako konkurencji dla transportu zbiorowego, ale raczej jako uzupełnienia oferty mobilności miejskiej. - Każdy mieszkaniec ma możliwość decyzji, jaki rodzaj transportu wybiera np.: najtańszy, najszybszy, najbardziej komfortowy czy zrównoważony – podkreśla. I przewiduje, że rewolucja w postrzeganiu mobilności nastąpi wraz z nadejściem platform MaaS (ang. Mobility–as–a–Service). - Jedna aplikacja posłuży jako informator o dostępnych opcjach przejazdowych, planer podróży, klucz dostępu do pojazdów, czy wreszcie rozliczymy za jej pomocą wszystkie podróże, w tym także te komunikacji zbiorowej. W konsekwencji wykorzystywanie samochodów prywatnych może znacząco się zmniejszyć – wyjaśnia.

Wśród korzyści nowej mobilności ekspertka PSPA wskazuje na finanse, ponieważ za usługi nowej mobilności płacimy wtedy, gdy z nich korzystamy. - Uwzględniając wszystkie koszty związane z pojazdem prywatnym – koszty paliwa, serwisu, obowiązkowe badania techniczne, ubezpieczenie – szybko okazać się może, że usługi carsharingu w końcowym rozrachunku mogą być zdecydowanie tańszą alternatywą przy zachowaniu dotychczasowego komfortu podróży – wymienia.

Przykładem miasta, które wdrożyło rozwiązania typu MaaS, są Helsinki. Jak podano w raporcie „Innowacyjne miasta”, działa tam platforma, która łączy wszystkie dostępne środki transportu publicznego i prywatnego w jednej aplikacji oraz oblicza najlepszy sposób dotarcia do celu.

Przyszłość dostaw opierać się będzie na współdzieleniu i dostępie do danych

- Istotne jest również za­interesowanie logistyką, tak by usprawnić proces dostarczania dostaw i przesyłek do końcowych konsumentów – zauważają autorzy raportu „Innowacyjne miasta”.

Wątek wyzwań w obszarze mobilności związanych z transportem towarów porusza w rozmowie z Teraz Środowisko także Aleksander Szałański, manager projektów i doradca z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych. Wspomniana wcześniej ogromna rola analizy i wykorzystania danych odnosi się także do przewożenia ładunków w miastach. - W tym przypadku rozwój nowych technologii nie zawsze jest sprzymierzeńcem. Rosnąca w olbrzymim tempie popularność zakupów przez internet powoduje, że na całym świecie ulice miast opanowują samochody dostawcze. Jeśli nie zmienimy swoich nawyków konsumpcyjnych, paczek, pojazdów i kurierów będzie wokół nas coraz więcej. By jednak proponować przemyślane rozwiązania, miasta powinny zbierać dane i dokładnie analizować strukturę przewozów ładunków – mówi Szałański. Dodaje, że w Polsce obecnie żadne miasto tego nie robi.

- Aby zoptymalizować dostawy, Europa będzie zmierzać w kierunku otwartości danych, w tym także pochodzących z firm kurierskich. Jest tak, ponieważ poza elektryfikacją, prawdziwą przyszłością dostaw jest logistyka współdzielona („shared logistics”) i docelowo fizyczny internet – uważa ekspert FPPE. Współdzielone mogą być magazyny, przestrzeń załadowczą, pojazdy, paczkomaty itp. - Dotyczy to każdego z etapów dostawy. Fizyczny internet opiera się na założeniu otwartych, dostępnych i połączonych ze sobą sieci i tras przesyłowych, w których centra logistyczne i przeładunkowe działają jak serwery. Fizyczny internet używa tej infrastruktury, którą mamy dziś (drogi, magazyny, porty, trasy kolejowe, parkingi, centra przeładunkowe itp.), ale w o wiele bardziej zoptymalizowany sposób. Po wysłaniu towaru w czasie rzeczywistym podejmowane są decyzje (docelowo dzięki dedykowanym algorytmom) o optymalnej trasie i środkach transportu. Nasza paczka może być więc dostarczona przez kilku różnych przewoźników, z których każdy zrealizuje fragment trasy – wyjaśnia.

- Ekspertki i eksperci pracujący nad rozwojem fizycznego internetu wierzą, że w pełni autonomiczne sieci będą mogły funkcjonować ok. roku 2040 – konkluduje Szałański.

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Smart Cities Marketplace
https://smart-cities-marketplace.ec.europa.eu/action-clusters-and-initiatives/action-clusters/sustainable-urban-mobility?lang=en
2/ Analiza PWC pt. Smart Cities: Mobility ecosystems for a more sustainable future
https://www.pwc.com/gx/en/issues/reinventing-the-future/smart-mobility-hub/sustainable-mobility-ecosystems-in-smart-cities.html
3/ Raport ThinkCo pt. RAPORT Innowacyjne Miasta - życie, praca i mieszkanie jutra
https://thinkco.pl/raport-innowacyjne-miasta/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

FEPW. Mielec i Biała Podlaska z umowami na zrównoważoną mobilność miejską; informacje o drugim naborze (18 kwietnia 2024)Za 1.5 roku może zabraknąć środków na „Czyste Powietrze”. PAS (17 kwietnia 2024)Inteligentne pojemniki na odpady. Świętochłowice (12 kwietnia 2024)Zwiększa się „zielony” rynek pracy. Tychy (25 marca 2024)Polska Wschodnia stawia na zrównoważoną mobilność miejską. Znamy listę projektów z pierwszego naboru (21 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony