Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.08.2025 20 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

MŚ: samorządy mogą robić z dochodami z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, co chcą

Środki pozyskane przez samorządy z tytuły opłat i kar za korzystanie ze środowiska mogą być przeznaczane również na cele niezwiązane ze środowiskiem. Ważne więc nie źródło, ale suma wydatkowanych na cele związane ze środowiskiem środków.

   Powrót       13 listopada 2018       Zrównoważony rozwój   

Pod koniec września br. poseł Ryszard Bartosik zwrócił się do Ministra Środowiska z prośbą o rozstrzygnięcie wątpliwości interpretacyjnych(1) jednego z przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska. Chodzi o ustalenie, czy niewykorzystane przez gminy i powiaty w danym roku dochody z opłat i kar za korzystanie ze środowiska mogą zostać przeznaczone w roku następnym na cele niezwiązane z ochroną środowiska. Wątpliwości nasuwają się po zestawieniu ze sobą dwóch odmiennych sposobów wykładni. Pierwszą reprezentuje Ministerstwo Środowiska, zaś drugą Najwyższa Izba Kontroli. W odpowiedzi na poselską interpelację resort potwierdza, że środki pozyskane przez samorządy z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska mogą być przeznaczane również na cele niezwiązane ze środowiskiem.

Między młotem a kowadłem

Odpowiedź na interpelację poselską

Odpowiedzi na poselską interpelację stanowią jedynie opinię resortu, ale w żadnym wypadku nie mogą stanowić bezpośredniej podstawy podjęcia lub zaniechania jakiegokolwiek kroku. Minister Środowiska nie ma bowiem kompetencji do przedstawiania wiążącej wykładni przepisów prawa.

Wątpliwości dotyczą art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. Zgodnie ze stanowiskiem resortu środowiska zaprezentowanym jeszcze w piśmie z dnia 20 kwietnia 2012 r.(2), „niewykorzystane środki pochodzące z opłat i kar wygasają z dniem 31 grudnia, stosownie do art. 263 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Oznacza to, że środki pochodzące z opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych, które nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, w następnym roku budżetowym stają się środkami tego budżetu oraz mogą być wykorzystane, w zależności od decyzji rady powiatu i gminy, zarówno na cele ochrony środowiska, jak i na inne cele niezwiązane z ochroną środowiska. Samorządy lokalne mogą więc przeznaczyć te środki na zadania środowiskowe również w następnym roku budżetowym, ale nie jest to działanie obligatoryjne”. Co więcej, w celu zapewnienia przeznaczania tych środków w pełnej wysokości na zadania związane z ochroną środowiska resort sugerował wtedy, aby rozważyć nowelizację przepisów.

Całkowicie odmienne stanowisko prezentuje NIK w treści jednego z wystąpień pokontrolnych. Kontrolerzy wskazują, żestwierdzone przez nich przypadki wydatkowania środków na cele inne niż związane z ochroną środowiska są niezgodne z prawem. Dziś resort środowiska podtrzymuje swoje stanowisko, ale nie widzi już konieczności zmiany przepisów.

Nieważne skąd, ale ważne ile

Odpowiadając na poselską interpelację Minister Środowiska wskazał, że w jego opinii powiaty mogą (choć nie muszą) przeznaczać środki z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska wyłącznie na cele, o których mowa w POŚ. - Mogą dysponować tymi środkami w celu finansowania innych niż wymienione tam zadań - pisze wprost minister środowiska Henryk Kowalczyk. „Znaczone” są więc nie tyle środki uzyskiwane przez powiaty z punktu widzenia ich źródła, lecz kwoty (łączna wartość środków), które samorządy są zobowiązane przeznaczyć na finansowanie celów wskazanych w POŚ.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Przypisy

1/ Odpowiedź Ministra Środowiska na interpelację poselską
http://orka2.sejm.gov.pl/INT8.nsf/klucz/ATTB62JMX/%24FILE/i26646-o1.pdf
2/ Stanowisko resortu środowiska z 2012 roku
https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/stenogram/oswiadczenia/wojtczak/0704o.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

570 mln zł na gospodarkę wod-kan. Rusza nowy nabór NFOŚiGW (14 stycznia 2025)Anna Dębowiec zastępcą GIOŚ (26 czerwca 2024)Plan Społeczno-Klimatyczny i ETS2 pośród tematów poruszonych podczas okrągłego stołu w MFiPR (21 czerwca 2024)Inwestycja w przyszłe kadry. PGW WP i SGGW podpisały umowę o współpracy (20 czerwca 2024)Kontrole użytkowników wód i legalności urządzeń wodnych. Działania na rzecz Odry (13 czerwca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony