Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
10.08.2025 10 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nawet 10 mld zł na rozwój niskoemisyjnego transportu

   Powrót       26 lipca 2018       Planowanie przestrzenne   

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gosodarki Wodnej sfinansuje pierwszych 100 strategii rozwoju niskoemisyjnego transportu w miastach i gminach - poinformował w środę wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski. W jego ocenie, w grę może wchodzić nawet 10 mld zł.

Michalski poinformował, że zarząd NFOŚiGW podjął uchwałę o sfinansowaniu 100 pierwszych samorządowych strategii rozwoju. W pierwszej kolejności Fundusz zamierza sfinansować tworzenie planów takich strategii, na co przeznaczono 10 mln zł, ale potem, jak podkreślił Michalski, już na konkretne inwestycje trafią dużo większe pieniądze. Całość ma być sfinansowana z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który utworzony został niedawną nowelizacją ustawy o biopaliwach oraz ze środków własnych NFOŚiGW.

Rocznie do dyspozycji będzie 1 mld zł

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu ma być zasilany opłatą emisyjną w wysokości 80 zł od 1000 litrów paliwa, które trafia na rynek. Michalski podkreślił, że cały program jest rozpisany na 10 lat i szacuje, że rocznie będzie do dyspozycji ok. 1 mld zł, ale nie wykluczył, że będzie to więcej, ponieważ wpływy do FNT mogą być wyższe. W ramach strategii NFOŚiGW ma finansować przede wszystkim takie inwestycje, jak infrastruktura ładowania czy tankowania wodorem oraz zakup niskoemisyjnych autobusów dla transportu publicznego.

- Program zamierzamy uruchomić w ciągu 2-3 miesięcy, wybierzemy najciekawsze projekty zgłoszone przez miasta i gminy - podkreślił wiceprezes NFOŚiGW. - Chodzi o to, żeby pieniądze wydawać w jak najbardziej efektywny sposób, tak by osiągać jak największe efekty w stosunku do kosztu danej strategii - tłumaczył Michalski. Zaznaczył, że choć program finansowania strategii ekomobilności jest już zatwierdzony, to na szczegóły trzeba jeszcze poczekać. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)Do 40 tys. zł na nowy samochód elektryczny. Nabór w nowym programie NFOŚiGW startuje 3 lutego br. (29 stycznia 2025)PEVO Index: Znaczny wzrost liczby punktów ładowania w 2024 r. (28 stycznia 2025)190 GW w SMR-ach do 2050 r. przy maksymalnym scenariuszu? IEA o energetyce jądrowej (24 stycznia 2025)Poluzowanie dla mniejszych miast, zaostrzenie dla większych. Nowa mobilność w samorządach (17 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony