Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gosodarki Wodnej sfinansuje pierwszych 100 strategii rozwoju niskoemisyjnego transportu w miastach i gminach - poinformował w środę wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski. W jego ocenie, w grę może wchodzić nawet 10 mld zł.
Michalski poinformował, że zarząd NFOŚiGW podjął uchwałę o sfinansowaniu 100 pierwszych samorządowych strategii rozwoju. W pierwszej kolejności Fundusz zamierza sfinansować tworzenie planów takich strategii, na co przeznaczono 10 mln zł, ale potem, jak podkreślił Michalski, już na konkretne inwestycje trafią dużo większe pieniądze. Całość ma być sfinansowana z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który utworzony został niedawną nowelizacją ustawy o biopaliwach oraz ze środków własnych NFOŚiGW.
Rocznie do dyspozycji będzie 1 mld zł
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu ma być zasilany opłatą emisyjną w wysokości 80 zł od 1000 litrów paliwa, które trafia na rynek. Michalski podkreślił, że cały program jest rozpisany na 10 lat i szacuje, że rocznie będzie do dyspozycji ok. 1 mld zł, ale nie wykluczył, że będzie to więcej, ponieważ wpływy do FNT mogą być wyższe. W ramach strategii NFOŚiGW ma finansować przede wszystkim takie inwestycje, jak infrastruktura ładowania czy tankowania wodorem oraz zakup niskoemisyjnych autobusów dla transportu publicznego.
- Program zamierzamy uruchomić w ciągu 2-3 miesięcy, wybierzemy najciekawsze projekty zgłoszone przez miasta i gminy - podkreślił wiceprezes NFOŚiGW. - Chodzi o to, żeby pieniądze wydawać w jak najbardziej efektywny sposób, tak by osiągać jak największe efekty w stosunku do kosztu danej strategii - tłumaczył Michalski. Zaznaczył, że choć program finansowania strategii ekomobilności jest już zatwierdzony, to na szczegóły trzeba jeszcze poczekać. (PAP)
Więcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.