Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
28.01.2023 28 stycznia 2023

Na ulice Warszawy wyjedzie polski autobus na wodór

   Powrót       03 listopada 2022       Zrównoważony rozwój   

Miejskie Zakłady Autobusowe rozpoczynają testy polskiego autobusu wodorowego NesoBus. Będzie woził warszawiaków do połowy listopada. NesoBus nie emituje spalin, a dodatkowo oczyszcza powietrze. To pierwszy autobus wodorowy w stolicy.

Testowany w Warszawie autobus stworzyli polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata.

Czytaj też: Autobusy wodorowe w polskich miastach. Gdzie trwają testy?

NesoBus ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących. Według deklaracji producenta jego zasięg to około 450 km. Tankowanie trwa tylko 15 minut. Zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Autobus nie emituje spalin, a jedyne, co emituje to para wodna. Był już testowany m.in. w Trójmieście i Wrocławiu.

Co ciekawe nie jest to przeróbka, czy modyfikacja autobusu spalinowego, czy elektrycznego, ale zupełnie nowa konstrukcja. Polski autobus wodorowy ma silnik elektryczny. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną "minielektrownię". Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna napędzająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.

Nazwa autobusu to skrót od "Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze. Pojazd jest zasilany tzw. zielonym wodorem. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 r. w fabryce powstającej w Świdniku. (PAP)

Teraz SamorządWięcej treści dotyczących samorządów w zakładce Teraz Samorząd.

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Warszawa: Dofinansowanie z NFOŚiGW na 12 kolejnych autobusów elektrycznych (23 stycznia 2023)Dlaczego w Polsce nie ma jeszcze elektrolizerów? (19 stycznia 2023)Europa dominuje w światowej produkcji patentów wodorowych (13 stycznia 2023)Polska powinna efektywniej wykorzystywać nadwyżki energii z OZE (05 stycznia 2023)Regulacje mają odblokować rynek biometanu w Polsce. Przełom w 2023 roku? (04 stycznia 2023)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony