
Od 23 lipca do 6 sierpnia br. trwają konsultacje społeczne dwóch programów - ogłasza Narodowy Fundusz Ochroy Środowiska i Gospodarki Wodnej.
1. „Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej(1)”
Program ma ruszyć jeszcze w tym roku. Wsparcie będzie kierowane do przedsiębiorców. Jego budżet wyniesie do 4 mld zł, w tym dotacje do 3,6 mld zł i pożyczki do blisko 400 mln zł. W ramach programu finansowana będzie budowa dużych magazynów energii elektrycznej. Nowopowstające magazyny mają być o mocy nie mniejszej niż 2 MW i pojemności nie mniejszej niż 4 MWh oraz przyłączone do sieci dystrybucyjnej na wszystkich poziomach napięcia. Program będzie realizowany w latach 2024-28 (...).
Czytaj też: 9,5 GW mocy magazynów energii elektrycznej na rynku mocy do 2028 r. Raport Prezesa URE
2. „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw w transporcie. Z dotacji będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na zakup/leasing nowego zeroemisyjnego pojazdu kategorii N2 (o masie całkowitej od 3,5 t do 12 t) lub N3 (o masie całkowitej powyżej 12 t). Nowe pojazdy muszą wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną, także wytworzoną z wodoru lub wykorzystywać wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych. Planowane dofinansowanie dotyczy różnicy kosztów między zakupem/leasingiem pojazdu zeroemisyjnego a inwestycją referencyjną w zakup/leasing analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia, itp.) innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii, spełniającego obowiązujące i mające zastosowanie normy unijne. Dotacja wyniesie do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa, do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa i do 60% w przypadku mikroprzedsiębiorstwa i małego przedsiębiorstwa.
Dzięki wcześniejszym uwagom strony społecznej (po pierwszych konsultacjach) obniżono m.in. średnioroczny przebieg dofinansowanego pojazdu z 50 tys. km do 25 tys. km dla pojazdów kategorii N2 oraz pojazdów N3 przeznaczonych wyłącznie do realizacji zadań publicznych. Doprecyzowano również definicję nowego pojazdu zeroemisyjnego (fabrycznie nowy, nie był przed zakupem zarejestrowany oraz wielkość przebiegu nie może przekroczyć 6 tys. km w dniu zakupu/leasingu). W obecnym projekcie programu wydłużono ponadto termin wdrażania programu oraz doprecyzowano liczbę udzielanych dofinansowań - liczba przyznanych dotacji nie przekroczy liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych w danej kategorii pojazdów (...).
Czytaj też: 200 tys. zeroemisyjnych samochodów ciężarowych w 2035 r.? PSPA o projekcie nowego programu wsparcia
Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej