Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
31.07.2025 31 lipca 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nowa opłata dla kierowców ma zapobiec londyńskiemu smogowi

   Powrót       24 października 2017       Ryzyko środowiskowe   

Kierowcy starszych samochodów od poniedziałku muszą płacić więcej za wjazd do centrum Londynu w ramach nowej strategii burmistrza Sadiqa Khana, która ma pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza w brytyjskiej stolicy.

Nowa opłata zwana T-Charge wynosi 10 funtów i obejmuje starsze pojazdy, które nie spełniają normy emisji Euro 4, czyli większość samochodów zarejestrowanych przed 2006 rokiem. W Londynie od 2003 roku obowiązuje także "opłata spalinowa" w wysokości 11,50 funta.

Kryzys spowodowany złą jakością powietrza

W rozmowie z BBC Radio 4 Khan tłumaczył, że "w Londynie trwa kryzys zdrowotny spowodowany przez niską jakość powietrza", i dodał, że nawet 900 tys. osób umiera rocznie z powodu chorób układu oddechowego. Krytycy nowej opłaty wskazują, że jej wprowadzenie uderzy przede wszystkim w najbiedniejszych, którzy jeżdżą starszymi samochodami. Miejski ratusz oszacował, że dodatkowo obciążonych będzie 34 tys. kierowców.

Kolejne zaostrzenie tych przepisów jest planowane na 2020 rok, kiedy T-Charge zostanie zastąpione przez Ultra-Low Emission Zone (Strefę Ultraniskich Emisji), w ramach której opłata w wysokości 12,5 funta za wjazd do centrum Londynu będzie dotyczyła wszystkich samochodów z silnikami Diesla sprzed 2015 roku i benzynowymi sprzed 2006 roku. Khan planuje także m.in. wprowadzenie ograniczeń dotyczących palenia w domach drewnem. Obniżenie poziomu zanieczyszczenia powietrza na terenie Londynu było jedną z jego głównych obietnic w ubiegłorocznych wyborach lokalnych.

Z Londynu Jakub Krupa (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Termomodernizacja zabytkowych budynków Politechniki Łódzkiej z dotacjami od NFOŚiGW (21 lutego 2025)Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania (14 lutego 2025)Cel 55% redukcji emisji wymaga przyspieszenia. Ocena realizacji Europejskiego Zielonego Ładu (07 lutego 2025)GZM zbada zanieczyszczenia z transportu drogowego. Wyniki w maju br. (03 stycznia 2025)O 34,5% niższe stężenie PM 2,5 w Goczałkowicach-Zdroju. Jakość powietrza w uzdrowiskach w 2023 r. (27 grudnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony