Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.08.2022 19 sierpnia 2022

Nowa opłata dla kierowców ma zapobiec londyńskiemu smogowi

   Powrót       24 października 2017       Ryzyko środowiskowe   

Kierowcy starszych samochodów od poniedziałku muszą płacić więcej za wjazd do centrum Londynu w ramach nowej strategii burmistrza Sadiqa Khana, która ma pomóc w walce z zanieczyszczeniami powietrza w brytyjskiej stolicy.

Nowa opłata zwana T-Charge wynosi 10 funtów i obejmuje starsze pojazdy, które nie spełniają normy emisji Euro 4, czyli większość samochodów zarejestrowanych przed 2006 rokiem. W Londynie od 2003 roku obowiązuje także "opłata spalinowa" w wysokości 11,50 funta.

Kryzys spowodowany złą jakością powietrza

W rozmowie z BBC Radio 4 Khan tłumaczył, że "w Londynie trwa kryzys zdrowotny spowodowany przez niską jakość powietrza", i dodał, że nawet 900 tys. osób umiera rocznie z powodu chorób układu oddechowego. Krytycy nowej opłaty wskazują, że jej wprowadzenie uderzy przede wszystkim w najbiedniejszych, którzy jeżdżą starszymi samochodami. Miejski ratusz oszacował, że dodatkowo obciążonych będzie 34 tys. kierowców.

Kolejne zaostrzenie tych przepisów jest planowane na 2020 rok, kiedy T-Charge zostanie zastąpione przez Ultra-Low Emission Zone (Strefę Ultraniskich Emisji), w ramach której opłata w wysokości 12,5 funta za wjazd do centrum Londynu będzie dotyczyła wszystkich samochodów z silnikami Diesla sprzed 2015 roku i benzynowymi sprzed 2006 roku. Khan planuje także m.in. wprowadzenie ograniczeń dotyczących palenia w domach drewnem. Obniżenie poziomu zanieczyszczenia powietrza na terenie Londynu było jedną z jego głównych obietnic w ubiegłorocznych wyborach lokalnych.

Z Londynu Jakub Krupa (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Prezydent podpisał ustawę o przeciwdziałaniu przestępczości środowiskowej (17 sierpnia 2022)Badania wody z Odry. Wysokie natlenienie pewne. Niemieckie media mówią o zanieczyszczeniu rtęcią (12 sierpnia 2022)Nowe wymogi w produkcji elektrosprzętu? Jeszcze nie teraz. Rozporządzenie wydłuża możliwość stosowania rtęci (09 sierpnia 2022)Zanieczyszczenia pyłem PM2,5. Które miasta spełniają normy WHO? (13 lipca 2022)Założenia zrównoważonego rozwoju przekładają się na działania funkcjonalne w 48% firm w Polsce (21 czerwca 2022)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony