Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
29.03.2024 29 marca 2024

Nowe cele klimatyczne dla żeglugi morskiej

Emisja gazów cieplarnianych z sektora transportu morskiego zostanie zmniejszona o połowę w 32 lata, a docelowo zredukowana do zera. W osiągnięciu ambitnych celów pomóc ma unijne wsparcie w wysokości kilku milionów euro.

   Powrót       20 kwietnia 2018       Ryzyko środowiskowe   

W ubiegły piątek na 72. sesji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (International Maritime Organisation – IMO) osiągnięte zostało porozumienie (ang. initial strategy – dosł. wstępna strategia) w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu morskiego.

2-3 proc. globalnej emisji CO2

Na stronie internetowej Komisji Europejskiej opublikowano wspólne stanowisko(1) Violety Bulc, komisarz ds. transportu, oraz Miguela Arias Cañete, komisarza ds. działań w zakresie energii i klimatu. Wyrażają oni zadowolenie z powodu włączenia sektora żeglugi do polityki klimatycznej. Żegluga bowiem odpowiada obecnie za ok. 2-3 proc. globalnej emisji CO2. Niemniej, jeżeli nie zostaną podjęte żadne działania mające na celu zmniejszenie emisji, to w 2050 roku udział ten może wynieść nawet 10 proc.

Podczas posiedzenia Organizacji ustalono, że międzynarodowa żegluga powinna zredukować emisję gazów cieplarnianych o 50 proc. do 2050 roku (w porównaniu do emisji w 2008 r.). Ponadto sektor będzie dążyć do całkowitego wyeliminowania emisji gazów cieplarnianych tak szybko, jak to możliwe w tym stuleciu. Jak uważają unijni komisarze oraz sama IMO - jest to dobry początek, który otwiera drogę do dalszych rewizji i ulepszeń. W swoim stanowisku Bulc i Cañete podkreślają, że niezmiernie ważne jest, aby zapisane w strategii efektywne środki redukcyjne zostały wdrożone przed rokiem 2023 (właśnie w tym roku strategia zostanie zweryfikowana).

10 mln euro na budowanie zdolności sektora do łagodzenia zmian klimatycznych

Niewątpliwie cele postawione sektorowi już w tym momencie można uznać za ambitne, z czego zdają sobie sprawę zarówno przedstawiciele UE, jak i IMO. Dlatego też, aby ich realizacja nie odbiła się negatywnie np. na małych rozwijających się państwach wyspiarskich, Unia przeznaczy 10 milionów euro na tzw. projekty budowania zdolności (ang. capacity-building projects) prowadzone przez IMO. Projekty te dotyczą przede wszystkim efektywności energetycznej oraz technologii niskoemisyjnch. Więcej informacji o projektach na stronie IMO(2).

Dominika Adamska: Sekretarz redakcji, geograf

Przypisy

1/ Commissioners Bulc and Arias Canete welcome the IMO agreement
http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-18-3341_en.htm
2/ Funded by the European Union and implemented by the International Maritime Organization, the Global MTCC Network (GMN) – formally titled Capacity Building for Climate Mitigation in the Maritime Shipping Industry – initiative unites technology centres – Maritime Technologies Cooperation Centres (MTCCs) – in targeted regions into a global network.
http://gmn.imo.org/mtcc/

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

67 tys. nowych kotłów węglowych w latach 2021-2023. Raport o transformacji budynków w Polsce (29 marca 2024)Kraków przygotowuje się na zmiany klimatyczne. Lokalne partnerstwa i naśladowanie natury (26 marca 2024)100 dni rządu okiem NGOs (22 marca 2024)KPEiK, ograniczenia wycinek i pytania o Nature Restoration Law. Po 100 dniach rządu (21 marca 2024)KE: zachęty zamiast warunkowości; NGOs: to kurs na katastrofę. Wspólna Polityka Rolna na rozdrożu (20 marca 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony