Komisja Europejska przyjęła właśnie ostateczny format i identyfikację wizualną nowych etykiet efektywności energetycznej(1). Mianowicie od marca 2021 r. oznaczenia urządzeń AGD „A +”, „A ++” i „A +++” zostaną zastąpione używaną wcześniej skalą A-G, z którą większość kupujących jest już zaznajomiona.
Zmiana etykietowania przewidziana jest dla takich produktów, jak zmywarki do naczyń, pralki i pralko-suszarki, lodówki, w tym lodówki do przechowywania wina; lampy i wyświetlacze elektroniczne, w tym monitory telewizorów.
Motywy powrotu do starego systemu
Jak wynika z komunikatu KE, wprowadzona w 1995 r. unijna etykieta energetyczna okazała się sukcesem: 85 proc. europejskich konsumentów bierze ją pod uwagę podczas swoich zakupów. Początkowo większość modeli znajdowała się w najniższych klasach (tj. E, F, G), z czasem nowe modele zasługiwały na wyższą pozycję, aż doszliśmy do paradoksalnej sytuacji, w której właściwie wszystkie produkty dostępne na rynku są klasy A+, A++, A+++, co utrudnia uzyskanie rzetelnej wiedzy o parametrach odróżniających produkty.
Baza danych EPREL
Aby zwiększyć skuteczność i efektywność działań związanych z kontrolą zgodności, ma powstać baza danych rejestracji produktów (EPREL), w której producenci i importerzy będą musieli zarejestrować swoje produkty, w tym całą szczegółową dokumentację techniczną niezbędną do kontroli zgodności.
Szacuje się, że obecnie 10–25 proc. produktów na rynku nie jest w pełni zgodnych z przepisami dotyczącymi etykietowania efektywności energetycznej oraz że około 10 proc. potencjalnych oszczędności energii jest traconych z powodu nieprzestrzegania przepisów. Wewnętrzne obliczenia i prognozy Komisji wskazują, że łączne roczne oszczędności energii końcowej uzyskane dzięki nowemu etykietowaniu do 2030 r. mogą kształtować się nawet na poziomie 38 TWh, co odpowiada rocznemu zużyciu energii elektrycznej na Węgrzech.
Etykietowanie reklam komercyjnych
Klasa efektywności energetycznej produktów będzie musiała być również wyświetlana na materiałach promocyjnych, takich jak broszury, reklamy telewizyjne i reklamy online. Zaktualizowane etykiety energetyczne pojawią się w sklepach w marcu 2021 r., a lista produktów będzie sukcesywnie rozszerzana na większą liczbę produktów konsumpcyjnych.
Nowe zasady etykietowania zostały przyjęte w styczniu 2019 r. jako część szerszego pakietu decyzji wykonawczych podjętych przez Komisję Europejską w ramach unijnego rozporządzenia w sprawie etykietowania energetycznego i dyrektywy w sprawie ekoprojektu.
Parlament Europejski i państwa członkowskie UE mają teraz dwa miesiące na zgłoszenie sprzeciwu wobec proponowanych środków. Jeśli - zgodnie z oczekiwaniami – nie zostanie on zgłoszony, nowe zasady zostaną oficjalnie przyjęte przez Komisję Europejską latem.
Katarzyna ZamorowskaDyrektor ds. komunikacji
Przypisy
1/ Wzory nowych etykiet można sprawdzić na stronie KE:http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-1596_en.htm