Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Główny specjalista (elektromocbilność) Ministerstwo Energii

Nowe etykiety ułatwią wybór opon najlepszych dla klimatu

a+a-    Powrót       05 marca 2019       Transport   

UE uaktualnia przepisy o etykietowaniu opon pod kątem efektywności energetycznej. Rozszerza też zakres przepisów na opony do pojazdów ciężkich. Etykiety będą eksponowane w sposób bardziej widoczny dla konsumentów i będą zawierać informacje o przyczepności na śniegu i lodzie. Rada przyjęła dziś stanowisko negocjacyjne w sprawie nowo proponowanych przepisów.

- Dzięki nowym przepisom konsumenci będą mogli w świadomy sposób decydować o bezpieczeństwie i efektywności energetycznej opon, które kupują. Przepisy pomogą też zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w sektorze drogowym, a tym samym wywiązać się z unijnych zobowiązań w ramach Porozumienia paryskiego – mówił Anton Anton, rumuński minister energetyki i przewodniczący Rady

Stanowisko negocjacyjne Rady doprecyzowuje i rozszerza zakres obecnych ram regulacyjnych. Uaktualnia etykietę i zaleca, by zamieszczać na niej informacje o przyczepności na śniegu i lodzie. Nowe wymogi dotyczące ekspozycji etykiety, w tym w przypadku sprzedaży na odległość i sprzedaży przez internet, poprawią jej widoczność dla konsumentów i sprawią, że w momencie podejmowania decyzji o zakupie będą oni dysponować pełnymi informacjami. Rozporządzenie poprawia też egzekwowanie przepisów, gdyż wprowadza obowiązek rejestrowania opon w bazie danych o produktach.

Zakres rozporządzenia po raz pierwszy zostaje rozszerzony na opony do ciężarówek i autobusów (opony C3). Wcześniej przepisami były objęte tylko opony do samochodów osobowych i samochodów dostawczych. Stanowisko Rady pozwoli też w przyszłości uwzględnić opony bieżnikowane, gdy tylko opracowana zostanie odpowiednia metoda badania ich właściwości użytkowych. Klauzula przeglądowa przewiduje możliwość dodania do etykiety w przyszłości parametru w postaci przebiegu i ścierania, gdy dostępne będą odpowiednie metody testowe.

Kontekst

System etykietowania opon ma zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych i poziom hałasu w sektorze transportu, zwiększyć zaś bezpieczeństwo drogowe. Ma temu służyć lepsze informowanie konsumentów o efektywności paliwowej oraz parametrach hałasu i bezpieczeństwa opon, które kupują. Ok. 22 proc. gazów cieplarnianych emitowanych w UE pochodzi z transportu drogowego. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 5–10 proc. zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisje, a niższe zużycie paliwa sprzyja oszczędnościom.

Zmiana przepisów stała się konieczna, ponieważ z przeglądu obecnych ram prawnych wynikło, że system etykietowania opon nie w pełni realizuje swój cel, którym jest redukcja emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu. Powodem były słaba ekspozycja etykiet i brak egzekwowania przepisów.

Co dalej?

Po tym jak Parlament Europejski przyjmie swoje stanowisko w sprawie proponowanego aktu, będą mogły się rozpocząć negocjacje międzyinstytucjonalne.

Źródło: www.consilium.europa.eu

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Wszystkie oczy na Chiny, czyli jak supermocarstwo radzi sobie z emisjami (02 sierpnia 2019)UE otwiera laboratoria dla badaczy zajmujących się m.in. bezemisyjną produkcją energii (30 lipca 2019)Emilewicz: od przyszłej kadencji rządu prosumentem mają być też wspólnoty mieszkaniowe (29 lipca 2019)Bezprecedensowe pożary lasów w Arktyce (29 lipca 2019)NIK: Audyty energetyczne powinny być bardziej wiarygodne (26 lipca 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony