Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
19.03.2024 19 marca 2024

Nowe programy edukacyjne we współpracy z branżą motoryzacyjną

   Powrót       25 października 2018       Planowanie przestrzenne   

Trzy uczelnie, które otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu MOTO POWER, zakończyły właśnie prace nad opracowaniem innowacyjnych programów kształcenia i przystępują do ich testowania. O doświadczeniach z realizacji pierwszego etapu projektu rozmawiano z przedstawicielami szkół wyższych podczas spotkania, które odbyło się w październiku w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

Dyplom po trzech semestrach

Politechnika Śląska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie będą kształciły specjalistów na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Trzy semestry nauki zakończą się tytułem dyplomowanego specjalisty w określonej dziedzinie. Studia może podjąć nie tylko tegoroczny absolwent szkoły średniej, ale także osoba, która aktualnie jest zatrudniona i chciałaby się dokształcać, lub osoba bezrobotna, która po dłuższej nieobecności chciałaby powrócić na rynek pracy i potrzebuje uzupełnienia kwalifikacji.

Oferowane programy będą stanowiły 5. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, czyli będą stanowiły łącznik pomiędzy kształceniem na poziomie szkoły średniej (szkoła zawodowa, branżowa, liceum) a szkolnictwem wyższym (inżynier/licencjat). Testowany tryb nauki znacznie skróci czas potrzebny do zdobycia nowych kwalifikacji i praktycznych umiejętności, niezbędnych do skutecznego funkcjonowania na rynku pracy.

Połowa na teorię, połowa na praktykę

Kształcenie w ramach realizowanych projektów odbywa się we współpracy z pracodawcami. Połowa czasu zajęć to teoria, druga połowa – zajęcia praktyczne w zakładzie pracy. Przedsiębiorcy wzięli czynny udział w opracowaniu programów nauczania, a następnie będą odpowiedzialni za organizację staży w zakładach produkcyjnych. Szkoły współpracują m.in. z: Opel Manufacturing Poland, Haerter Technika Wytwarzania sp. z o.o. Sp. k., VOSS Automotive Polska Sp. z o.o., Lubas Poliuretany Sp. z o.o., Fabryka Maszyn LUKA Sp. z o.o. czy Metaltech Sp. z o.o.

Obecnie w Polsce szkoły wyższe nie przyznają kwalifikacji pełnych na poziomie 5. Natomiast krótkie cykle kształcenia z powodzeniem funkcjonują w wielu krajach europejskich oraz USA, odpowiadając na potrzeby tamtejszych rynków pracy. Pilotażowe projekty na polskich uczelniach są realizowane w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne, Programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Źródło: MIiR

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Do 2040 r. rynek magazynów bateryjnych może zapewnić 26 tys. miejsc pracy (15 marca 2024)PSEW i miasto Szczecin będą edukować i otwierać drzwi do kariery w offshore (04 marca 2024)Pięć lat działalności OX2 w Polsce: od wyzwań po osiągnięcia (04 marca 2024)Od marca będzie działać Ministerstwo Przemysłu. Rozporządzenie już w Dzienniku Ustaw (28 lutego 2024)Pompy ciepła wyborem koniecznym w drodze do niezależności energetycznej domu i firmy (21 lutego 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony