Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
13.08.2025 13 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nowe programy edukacyjne we współpracy z branżą motoryzacyjną

   Powrót       25 października 2018       Planowanie przestrzenne   

Trzy uczelnie, które otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu MOTO POWER, zakończyły właśnie prace nad opracowaniem innowacyjnych programów kształcenia i przystępują do ich testowania. O doświadczeniach z realizacji pierwszego etapu projektu rozmawiano z przedstawicielami szkół wyższych podczas spotkania, które odbyło się w październiku w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

Dyplom po trzech semestrach

Politechnika Śląska, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie będą kształciły specjalistów na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Trzy semestry nauki zakończą się tytułem dyplomowanego specjalisty w określonej dziedzinie. Studia może podjąć nie tylko tegoroczny absolwent szkoły średniej, ale także osoba, która aktualnie jest zatrudniona i chciałaby się dokształcać, lub osoba bezrobotna, która po dłuższej nieobecności chciałaby powrócić na rynek pracy i potrzebuje uzupełnienia kwalifikacji.

Oferowane programy będą stanowiły 5. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, czyli będą stanowiły łącznik pomiędzy kształceniem na poziomie szkoły średniej (szkoła zawodowa, branżowa, liceum) a szkolnictwem wyższym (inżynier/licencjat). Testowany tryb nauki znacznie skróci czas potrzebny do zdobycia nowych kwalifikacji i praktycznych umiejętności, niezbędnych do skutecznego funkcjonowania na rynku pracy.

Połowa na teorię, połowa na praktykę

Kształcenie w ramach realizowanych projektów odbywa się we współpracy z pracodawcami. Połowa czasu zajęć to teoria, druga połowa – zajęcia praktyczne w zakładzie pracy. Przedsiębiorcy wzięli czynny udział w opracowaniu programów nauczania, a następnie będą odpowiedzialni za organizację staży w zakładach produkcyjnych. Szkoły współpracują m.in. z: Opel Manufacturing Poland, Haerter Technika Wytwarzania sp. z o.o. Sp. k., VOSS Automotive Polska Sp. z o.o., Lubas Poliuretany Sp. z o.o., Fabryka Maszyn LUKA Sp. z o.o. czy Metaltech Sp. z o.o.

Obecnie w Polsce szkoły wyższe nie przyznają kwalifikacji pełnych na poziomie 5. Natomiast krótkie cykle kształcenia z powodzeniem funkcjonują w wielu krajach europejskich oraz USA, odpowiadając na potrzeby tamtejszych rynków pracy. Pilotażowe projekty na polskich uczelniach są realizowane w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne, Programu Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.

Źródło: MIiR

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Dla jednych krok w dobrą stronę, dla innych koń trojański. Omnibus ma zmienić raportowanie ESG (28 lutego 2025)Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać (26 lutego 2025)7,7 mld złotych dla Energi z Funduszu Wsparcia Energetyki (20 lutego 2025)„Wiatr – Kopalnia Możliwości”; pierwsi górnicy podjęli prace w zawodzie technika turbin wiatrowych (12 lutego 2025)Tańsza energia i neutralność technologiczna. Jak Unia chce wzmocnić przemysł Kompasem konkurencyjności (31 stycznia 2025)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony