Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
07.08.2025 07 sierpnia 2025
Mając za sobą 10 lat tworzenia autorskich treści o ochronie środowiska, Teraz-Środowisko szuka nabywcy. W celu uzyskania wszelkich informacji prosimy o kontakt z administracją strony.

Nowela ustawy o elektronicznej bazie odpadów z podpisem prezydenta

   Powrót       27 grudnia 2017       Odpady   

Uruchomienie elektronicznej bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarki odpadami, a także wprowadzenie zmian w sposobie raportowania odbieranych śmieci zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela ustawy o odpadach.

Zgodnie z ustawą powstanie elektronicznej bazy o odpadach ma pozwolić na ściślejszą kontrolę przekazywania odpadów komunalnych odbieranych m.in. od właścicieli nieruchomości. Wiceminister środowiska Sławomir Mazurek deklarował podczas prac parlamentarnych, że ma ona powstać pod koniec stycznia 2018 r. W pierwszej kolejności pozwoli na rejestrację firm odpadowych, następnie stopniowo system będzie rozszerzany o kolejne funkcjonalności.

Ewidencja odpadów ma być też dodatkowym narzędziem dla Inspekcji Ochrony Środowiska w walce z szarą strefą w gospodarce odpadami.

Karta przyjęcia odpadów

W bazie będą gromadzone informacje m.in. o wprowadzanych do obiegu produktach w opakowaniach, olejach smarowych, oponach, zużytym sprzęcie elektronicznym, bateriach i akumulatorach oraz odpadach z nich powstających. Znaleźć się tam mają również dane nt. osiąganych poziomów zbierania, odzysku i recyklingu. Uszczelnieniu systemu ma pomóc też wprowadzenie "kart przyjęcia odpadów". Każdorazowo potwierdzać będzie ona przyjęcie odpadów komunalnych oraz ich masy. Kierowcy transportujący odpady będą musieli mieć przy sobie potwierdzenie wydania takiej karty, co pozwoli na skuteczniejszą kontrolę przewożonych śmieci.

Nowe wymagania od 2020 roku

Podczas prac nad nowelizacją Senat wprowadził do niej kilka poprawek. Poprawki doprecyzowywały przepisy, w myśl których decyzje o uznaniu produktu za tzw. produkt uboczny miał podejmować marszałek województwa po uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska. Sejm nie poparł propozycji senackich. Nowe wymagania w zakresie prowadzenia ewidencji odpadów mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku. (PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Trendy w gospodarce odpadowej w retailu: cyfryzacja, wzrost kosztów i GOZ (30 stycznia 2025)Naprawa i ponowne użycie z pierwszeństwem przed recyklingiem. Raport o GOZ (29 stycznia 2025)Kraków policzył swój ślad wodny (19 grudnia 2024)80% ze środków NFOŚiGW na transformację energetyczną i poprawę jakości powietrza w 2025 r. (14 listopada 2024)Ekologicznie i cyfrowo: gospodarka odpadowa w A-Z Color (case study) (14 listopada 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony