
© art08
W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu, do Stref Czystego Transportu (SCT) będą mogły wjechać tylko pojazdy elektryczne, o napędzie wodorowym i gazem ziemnym (zakaz ten nie dotyczy pojazdów specjalnych i tych, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnościami oraz szeregu innych pojazdów wyszczególnionych w ustawie(1)). Zgodnie z nowymi zapisami prawnymi, SCT będą mogły być tworzone we wszystkich miastach (niezależnie od ich wielkości), na dowolnym obszarze (dotychczas mogły być one wyznaczane jedynie w strefie śródmiejskiej). Jakie zdanie na temat zmian określonych przez nowelizację ustawy o elektromobilności mają samorządy?
- Do pozytywnych zmian zaliczyć należy przepisy doprecyzowujące zasady dotyczące ustanawiania SCT. Niestety, w stosunku do wcześniejszych projektów nowelizacji ustawy, zrezygnowano z zamieszczenia zapisu o obowiązku tworzenia takich stref w miastach, w których przekraczane są dopuszczalne limity stężeń tlenków azotu w powietrzu - wyjaśnia w rozmowie z Teraz Środowisko Ewa Bielas, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta Krakowa. - Nie wszystkie zmiany, jakie postulowane były przez samorządy na etapie konsultacji projektu dokumentu, zostały w nim uwzględnione. Nowelizacja wprowadza ponadto kilka kłopotliwych i skomplikowanych zapisów (m.in. dotyczących flot pojazdów) oraz dokłada obowiązków jednostkom samorządów terytorialnych - zaznacza.
Zmiany w transporcie indywidualnym i zbiorowym
Jak przewiduje Ewa Bielas, szereg zmian prawnych powinien przyspieszyć rozwój infrastruktury związanej z punktami ładowania samochodów elektrycznych.
- Określono procedurę tworzenia punktów ładowania w budynkach wielorodzinnych, co stanowi ułatwienie dla mieszkańców w zakresie możliwości instalowania własnej ładowarki w tego typu budynkach. Jest to o tyle istotne, że dotychczas do Urzędu Miasta Krakowa docierały sygnały od mieszkańców, którym zarządcy budynków bezpodstawnie odmawiali możliwości montażu punktów ładowania - podkreśla.
Zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta Krakowa zaznacza, że do pozytywnych zmian ujętych w nowelizacji ustawy o elektromobilności można zaliczyć też “wprowadzenie definicji i przepisów umożliwiających rozwój gospodarki wodorowej, w szczególności regulujących funkcjonowanie infrastruktury do tankowania wodoru”.
Nowe oblicze uzyskały też zapisy o transporcie zbiorowym. W nowelizacji ustawy możemy bowiem przeczytać, że “jednostka samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, świadczy usługę lub zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej (...) podmiotom, które łącznie zapewnią udział autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki (...) wynoszący co najmniej 30 proc.”.
Kraków w kontekście elektromobilności
Jak potwierdziła Ewa Bielas, na rzecz dbałości o jakość powietrza w stolicy Małopolski pojawią się SCT, do czego obliguje m.in. Uchwała Nr XXV/373/20 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 28 września 2020 r. w sprawie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego.
- Obecnie opracowywany jest plan wdrożenia SCT, która miałaby funkcjonować w oparciu o normy emisji EURO (zgodnie z wytycznymi Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego) - przekazuje Ewa Bielas. - Szczegóły dotyczące podejmowanych działań oraz przeznaczonych środków finansowych powinny być znane w pierwszym kwartale 2022 r. Wprowadzenie SCT poprzedzone będzie szerokimi konsultacjami społecznymi, których obowiązek przeprowadzenia zapisany został w nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych - zapowiada.

Dziennikarz

Przypisy
1/ Treść ustawy dostępna pod niniejszym linkiem:https://www.teraz-srodowisko.pl/prawo/ustawa-z-dnia-02-12-2021-dz.-u.-2021-poz.-2269-5724.html