Robots
Cookies

Ustawienia cookies

Strona Teraz Środowisko wykorzystuje cookies. Część z nich jest niezbędna do funkcjonowania strony. Inne służą poprawianiu jakości naszych usług.
Więcej  ›
20.04.2024 20 kwietnia 2024

Polski offshore na dwa tempa. Pierwsze aukcje za trzy lata

Dwudziestopięcioletni okres wsparcia, obowiązek korzystania z lokalnego łańcucha dostaw i specjalnie obliczany podatek dla morskich farm wiatrowych – to kluczowe elementy opublikowanego przez Ministerstwo Aktywów Państwowych projektu ustawy.

   Powrót       20 stycznia 2020       Energia   

Projekt ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych(1) został opublikowany i przesłany do konsultacji publicznych oraz opiniowania przez organy administracji. Choć już siedem lat temu wydane zostały pozwolenia na wznoszenie sztucznych wysp dla obszarów, na których mogłyby powstać morskie farmy wiatrowe, do tej pory nie zapewniono wystarczających warunków dla rozwoju tej technologii. - Tymczasem morskie farmy wiatrowe są jedyną wielkoskalową, a przy tym zeroemisyjną technologią OZE, która ma potencjał w znaczącym stopniu przyczynić się do mitygacji ryzyka wystąpienia niedoborów mocy, nie powodując przy tym znaczących emisji substancji do środowiska – piszą autorzy ustawy.

Faza pierwsza (2020-2022)

Potencjał offshore w Polsce

Trzy najbardziej zaawansowane dziś projekty morskich farm wiatrowych w Polsce mają moc zainstalowaną na poziomie ponad 2,5 GW. Tymczasem przedstawiony niedawno przez rząd projekt Polityki Energetycznej Polski do 2040 r. przewiduje w tej perspektywie budowę morskich farm o mocy 8 GW. W raporcie europejskiego stowarzyszenia WindEurope „Our energy, our future”, całkowity polski potencjał morskiej energetyki wiatrowej na Morzu Bałtyckim oszacowano z kolei na poziomie 28 GW. To jedna trzecia mocy możliwych do zainstalowania w całym akwenie.
System wsparcia morskich farm wiatrowych będzie według treści projektu podzielony na dwie fazy. W pierwszej, która zakończy się z dniem 31 grudnia 2022 r., dla projektów o łącznej mocy zainstalowanej 4,6 GW wsparcie przyznawane będzie w drodze decyzji administracyjnej. W kolejnych latach, tj. od roku 2023, morskie farmy wiatrowe rozpoczną rywalizację w drodze dobrze znanych już w Polsce aukcji. W obu przypadkach wsparcie polegać będzie na wypróbowanej koncepcji dwustronnego kontraktu różnicowego (ang. contract for difference, CfD). Wytwórcy, którzy zostaną dopuszczeni do systemu wsparcia, uzyskają więc prawo do pokrycia tzw. ujemnego salda, czyli różnicy pomiędzy rynkową ceną energii, a ceną umożliwiającą im pokrycie kosztów wytwarzania energii. O pierwszeństwie przyznania prawa do pokrycia ujemnego salda decydować będzie w pierwszej fazie kolejność złożenia kompletnych wniosków. Z uwagi na odstąpienie w tym przypadku od konkurencyjnej procedury udzielania pomocy publicznej, każda z decyzji o przyznaniu wsparcia będzie notyfikowana Komisji Europejskiej i dopiero po uzyskaniu akceptacji podlegać będzie wykonaniu. - Przyjęcie takiego rozwiązania umożliwi szybkie doprowadzenie do zakończenia procesu inwestycyjnego pierwszych projektów morskich farm wiatrowych w warunkach niskiej podaży projektów, uniemożliwiającej przeprowadzenie konkurencyjnych aukcji - czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Faza druga (od 2023)

Od 2023 r. wsparcie będzie już przyznawane w drodze aukcji, w których projekty konkurować będą ze sobą ceną na zasadach analogicznych do obecnie obowiązującego systemu wsparcia OZE (ang. pay as bid). Ministerstwo Aktywów Państwowych zakłada, że pierwsze aukcje dla offshore odbędą się jeszcze w 2023 r. Co ciekawe, daty oraz wolumeny przeprowadzonych aukcji mają być, dla pierwszych lat funkcjonowania systemu, określone na poziomie ustawowym (w dotychczasowych aukcjach jest to określane w drodze rozporządzenia).

Prawdziwie polski offshore

W uzasadnieniu projektu podkreśla się, że już teraz niemal 100 polskich podmiotów dysponuje know-how potrzebnym w procesie wytwarzania elementów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na potrzeby budowy morskich farm wiatrowych, a Polska, ze względu na swoje położenie, ma szansę stać się hubem rozwoju technologii budowy offshore w południowej części basenu Morza Bałtyckiego. Dlatego ustawodawca zadba o to, aby przy rozwoju morskich farm wiatrowych jak najbardziej skorzystał z tego nie tylko budżet państwa, ale także krajowa gospodarka. Projekt ustawy przewiduje więc specjalny podatek od morskich farm wiatrowych, ponieważ nie mogą one podlegać opodatkowaniu od nieruchomości. Wysokość opodatkowania ma być obliczana jako iloczyn mocy zainstalowanej farmy i kwoty 23 tys. zł. Obowiązek podatkowy ma zaś powstawać pierwszego dnia następującego po uzyskaniu przez inwestora koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej. Inwestorzy mają ponadto zostać zobowiązani - w trakcie ubiegania się o wsparcie – do przygotowania planu udziału materiałów i usług lokalnych w procesie budowy i eksploatacji oraz przeprowadzenia dialogu technicznego z zainteresowanymi, potencjalnymi dostawcami i wykonawcami. Wytwórcy mają też mieć obowiązek składania sprawozdań z realizacji tego planu. Plany, sprawozdania i dialog - jak podkreśla się w uzasadnieniu mają pełnić funkcję stymulacyjną, umożliwiając branżom związanym z sektorem morskiej energetyki wiatrowej lub branżom pokrewnym, np. stoczniowej, przygotowanie się do współpracy z wytwórcami.

Ministerstwo Aktywów Państwowych chce, aby przepisy weszły w życie jeszcze w tym roku.

Kamil Szydłowski: Dziennikarz, prawnik

Przypisy

1/ Projekt ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych
https://legislacja.gov.pl/docs//2/12329105/12656003/12656004/dokument434582.pdf

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Badania siedlisk dennych Bałtyku. GIOŚ podsumowuje projekt (19 kwietnia 2024)Energia z morza Cykl edukacyjnych vodcastów Ørsted oraz TOK FM (19 kwietnia 2024)Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024! (19 kwietnia 2024) Pierwsza z linii 400 kV offshore z pozwoleniem na budowę. Choczewo-Żarnowiec (17 kwietnia 2024)Ponad 43% udziału OZE w globalnej produkcji energii. Łączna moc to 3870 GW (02 kwietnia 2024)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony