Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
Główny specjalista ds. Funduszu Niskoemisyjnego Transportu Ministerstwo Energii

Ogłoszono przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną

a+a-    Powrót       02 stycznia 2019       Transport   

Dzisiaj ogłosiliśmy przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformował w poniedziałek PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. - Dla nas to niezwykle ważny dzień – zaznaczył.

- Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie to rozstrzygnąć - powiedział Gróbarczyk. Zastrzegł, że przetarg został ogłoszony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, więc zawsze mogą zdarzyć się np. protesty oferentów. Zwrócił jednak uwagę, że to specyficzna inwestycja. - Dlatego jestem optymistą - zaznaczył.

Szef MGMiŻŚ już 5 grudnia br., podczas prezentacji dokonań jego resortu, wyrażał nadzieję "z dużą dozą pewności", że w grudniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Mam gorącą nadzieję, że już za kilka tygodni, więc jeszcze w grudniu, będziemy mogli poinformować o tym, że został uruchomiony przetarg na budowę i na wyłonienie wykonawcy kanału żeglugowego - mówił.

Z danych przedstawionych wtedy przez resort gospodarki morskiej wynika, że w 2018 r. odbyły się prace przygotowawcze. - Do końca roku zostanie wydana decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę i zostanie ogłoszony przetarg - stwierdzało ministerstwo. MGMiŻŚ wskazuje, że zakończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok.

Bezpieczeństwo i obronność w regionie

Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne. Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

880 mln zł z budżetu państwa

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Minister Gróbarczyk: w lipcu chcemy wskazać wykonawcę przekopu Mierzei Wiślanej (13 czerwca 2019)Pozwolenie wodnoprawne na warmińsko-mazurską część przekopu Mierzei Wiślanej (27 maja 2019)Urząd Morski w Gdyni: siedem ofert w przetargu na przekop Mierzei Wiślanej (23 maja 2019)Termin składania ofert na budowę kanału przez Mierzeję znowu przesunięty (24 kwietnia 2019)Kaliningrad: Wskutek przekopu Mierzei zanikną ryby w Zalewie Wiślanym (16 kwietnia 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony
Finansowanie termomodernizacji budynków wielorodzinnych