Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies. Więcej informacjiClose
EVBox PublicLine - stacja ładowania pojazdów elektrycznych w przestrzeniach publicznych firmy Engie
EVBox BusinessLine - stacja ładowania samochodów elektrycznych dla odbiorców biznesowych firmy Engie

Ogłoszono przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną

a+a-    Powrót       02 stycznia 2019       Transport   

Dzisiaj ogłosiliśmy przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformował w poniedziałek PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. - Dla nas to niezwykle ważny dzień – zaznaczył.

- Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie to rozstrzygnąć - powiedział Gróbarczyk. Zastrzegł, że przetarg został ogłoszony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, więc zawsze mogą zdarzyć się np. protesty oferentów. Zwrócił jednak uwagę, że to specyficzna inwestycja. - Dlatego jestem optymistą - zaznaczył.

Szef MGMiŻŚ już 5 grudnia br., podczas prezentacji dokonań jego resortu, wyrażał nadzieję "z dużą dozą pewności", że w grudniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Mam gorącą nadzieję, że już za kilka tygodni, więc jeszcze w grudniu, będziemy mogli poinformować o tym, że został uruchomiony przetarg na budowę i na wyłonienie wykonawcy kanału żeglugowego - mówił.

Z danych przedstawionych wtedy przez resort gospodarki morskiej wynika, że w 2018 r. odbyły się prace przygotowawcze. - Do końca roku zostanie wydana decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę i zostanie ogłoszony przetarg - stwierdzało ministerstwo. MGMiŻŚ wskazuje, że zakończenie robót budowlanych i oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok.

Bezpieczeństwo i obronność w regionie

Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne. Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

880 mln zł z budżetu państwa

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.(PAP)

Polecamy inne artykuły o podobnej tematyce:

Gróbarczyk: wykonawca przekopu Mierzei Wiślanej zostanie wyłoniony w ciągu 4-6 miesięcy od otwarcia ofert (21 lutego 2019)Pomorski Urząd Marszałkowski: wycinka drzew na Mierzei Wiślanej bez zgody na płoszenie zwierzyny (19 lutego 2019)Kolejne zielone światło dla przekopu Mierzei Wiślanej (18 lutego 2019)Wydano pozwolenie wodnoprawne dla przekopu Mierzei Wiślanej (23 stycznia 2019)Resort gospodarki morskiej przygotowuje odpowiedź na pismo KE ws. przekopu Mierzei Wiślanej (11 stycznia 2019)
©Teraz Środowisko - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikacja tekstów, zdjęć, infografik i innych elementów strony bez zgody Wydawcy są zabronione.
▲  Do góry strony